نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 190
بمعناى سبب است. يعنى: بسبب اينكه من
گمراهم، باطل را در نظر اولاد آدم مىآرايم تا گرفتار آن شوند.
(إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ):
در اينجا ابليس بندگان خالص خداوند را استثنا كرده، گويد: جز بندگانى كه عبادت خود
را بطور خالص براى خداوند انجام مىدهند و از عبادت شيطان خوددارى مىكنند. و از
محرمات، اجتناب مىورزند.
برخى: «المخلصين» را بفتح لام خواندهاند و در اين صورت مقصود كسانى
است كه خداوند آنها را خالص گردانيده و از راه لطف، توفيقى نصيب آنها كرده است كه
شيطان را به آنها راهى نباشد.
(قالَ هذا صِراطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ):
در اين باره وجوهى گفتهاند:
1- خداوند بدينوسيله ابليس را تهديد كرده است. چنان كه بكسى گفته
شود:
هر چه خواهى بكن، راهى كه مىروى بر من است و از نظر من پوشيده نيست.
يعنى:
هر كارى خواهى بكن: راه من مستقيم است و از كيفر من در امان نيستى.
مثل(إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ)
(فجر 14: پروردگارت در كمين است). اين وجه، از مجاهد و قتاده است.
2- مقصود اين است كه: كار بندگان مخلص و گمراهان را راهى است كه من
گذرگاه آنم. يعنى گذرگاه كسى كه مسلك او بر من است، مستقيم است و انحرافى ندارد.
خلاصه اينكه: كردار هر دو گروه را من پاداش مىدهم.
3- يعنى: اين دين، مستقيم است و بيان آن بر عهده من و هدايت بسوى آن
بر من است.
(إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ): در اينجا خبر مىدهد كه: ابليس را بر بندگان مطيع خداوند، تسلط و
قدرتى نيست، تا آنها را بمعصيت وادار كند. آنهايى هم كه پيروى ابليس مىكنند، به
اختيار خودشان هستند و مجبور نيستند.
جبائى گويد: از اينجا برمىآيد كه جن نمىتواند به آدمى زيان برساند،
زيرا اين آيه، عموميت دارد.
(إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوِينَ):
از جمله بندگان، گروهى را كه پيروى ابليس
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 190