نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 12 صفحه : 126
يتيم است-.[1](لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ)زجاج
گفته: «زفير» و «شهيق» نام صداى افراد غمگين و محزون است. و «زفير»: به ناله شديد
و بد صدا گويند مانند ابتداى صداى الاغ، و «شهيق» ناله سخت و بلند را گويند همانند
آخر صداى الاغ. و ابن عباس گفته:
منظور ناله و آه حسرت و نفس بلند و گريه ممتد ميباشد.
(خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا ما
شاءَ رَبُّكَ) در تأويل اين آيه در دو
[1]- و خلاصه اشكالى كه موجب انحراف جمعى گشته و وسيلهاى بدست
جبريان داده و ديگران از آن پاسخ گفتهاند و مصنف نيز بطور اجمال باشكال و جواب
مزبور اشاره فرموده اين است كه:
بعضى بظاهر اين آيه تمسك جسته و گفتهاند: اينكه خداوند مردم
را بدو دسته شقى و سعيد تقسيم كرده و اشقياء را اهل دوزخ و سعداء را اهل بهشت
دانسته است دليل بر اين است كه جمعى در همين دنيا بحكم خداوند شقى هستند و جمعى
ديگر سعيد و خوشبخت هستند و حكم خداوند قطعى و غير قابل تخلف است، پس آن كس كه شقى
است در همين دنيا بحكم خداوند و بطور اجبار شقى است و آن كس كه سعيد است نيز همين
گونه است، و بدنبال اين مطلب آن همه حرفها و سخنها گفتهاند تا آنجا كه بحديث
معروف
« الشقى شقى فى بطن امه و السعيد سعيد فى بطن
امه»
نيز در اينباره تمسك جسته و بنظر خودشان مطلب را مسلم
گرفتهاند.
و خلاصه پاسخى كه مصنف و ديگران دانشمندان بزرگوار از اين سخن
دادهاند آنست كه ظرف حكم خداوند قيامت است نه دنيا و خبرى كه خداوند از شقاوت و
سعادت آنها داده و حكمى كه در اينباره فرموده- اگر چه بصورت ماضى است- اما ظرف آن
آينده است و چون سر انجام و مآل كار و اعمال و كردار مردم طورى است كه آنها را
بشقاوت و سعادت ميكشاند خداى تعالى هم اكنون حكم بشقاوت و سعادت و يا بتعبير ديگر
خبر از شقاوت و سعادت آنها داده است چنانچه شما كودكى را كه پدرى پير و فرتوت دارد
حكم به يتيمى و بى پدرى او ميكنيد و از وى به يتيم تعبير ميكنيد و منظور اين نيست
كه هم اكنون يتيم است بلكه منظور اين است كه با اين وضعى كه او در پيش دارد بزودى
يتيم خواهد شد، و معناى كلام رسول خدا- 6- نيز همين است كه
شخص مرتكب اعمال زشت آيندهاش شقاوت و اهل دوزخ است ... و البته خوانندگان محترم
براى تحقيق بيشتر بايد بكتابهاى مفصلى كه در اينباره نوشته شده از آن جمله بتفسير
شريف- الميزان و يا ترجمه آن در تفسير همين آيه مراجعه كنند و شرح بيشتر از وضع
پاورقى ما خارج است و اينمقدار هم براى توضيح كلام مصنف رحمه اللَّه تعالى بود.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 12 صفحه : 126