نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 11 صفحه : 75
غالب گرداند و حجت خود را باتمام رساند، و
اصل «اباء» بمعناى خوددارى و جلوگيرى كردن است، و معناى خوش نداشتن و اكراه در آن
ملحوظ نيست. زيرا در مثل گويند: فلانى از ظلم اباء دارد، و معنايش اين نيست كه ظلم
را خوش ندارد زيرا اين موجب مدح نيست چون قوى و ضعيف در اينباره مساوى هستند و
آنچه موجب مدح است همان جلوگيرى و خوددارى از ظلم است.
(وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ)
يعنى با اكراه كافران.
(هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ)
يعنى محمد- 6- را كه رسالتهاى خود را براى ابلاغ به امت بعهده
او واگذار كرد.
(بِالْهُدى) يعنى بحجتها و دلائل و
براهين.
(وَ دِينِ الْحَقِّ) كه همان اسلام باشد، و هر
آنچه اسلام از احكام و دستورات دينى متضمن است كه انجام دهندهاش مستحق ثواب است،
و هر دينى جز آن باطل و موجب عتاب است.
(لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ)
يعنى تا دين اسلام را بوسيله حجت و غلبه بر تمام اديان پيروز گرداند بدانسان كه در
روى زمين دينى بجاى نماند جز آنكه مغلوب حجت اسلام گردد، و كسى نباشد كه در حجت و
برهان بر مسلمانان پيروز گردد، و اما از نظر غلبه ظاهرى نيز چنان شد كه هر دسته از
مسلمانان بر ناحيهاى از نواحى مشركان پيروز شدند كفار بنوعى مقهور آنان گشتند.[1] و ضحاك گفته: منظور زمان نزول عيسى
بن مريم است كه تمام پيروان اديان مسلمان
[1]- منظور اين است كه اين خبر قرآنى در خارج محقق شد و اين خود
يكى از معجزات قرآن است چون قرآن خبر داده كه اسلام بر تمام اديان پيروز خواهد شد،
و تا حدودى چنين هم شد اگر چه مسلمانان بر تمامى كشورهاى مشركان و كفار پيروز
نشدند ولى در هر جا اسلام توانست بنوعى شرك و كفر را مقهور خود سازد، يهود را
بنوعى و نصارى و مجوس را نيز بنوعى ديگر و بت پرستان را تا حدود زيادى مقهور خود
ساخت، ولى تفاسير ديگرى كه از اين آيه شده و بخصوص در نظر ما تفسيرى كه امام باقر(
ع) از اين آيه كردهاند و آن را ناظر بزمان ظهور حضرت مهدى( ع) دانستهاند
دلچسبتر و بحقيقت نزديكتر است و اللَّه العالم.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 11 صفحه : 75