نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 11 صفحه : 275
اختلاف كردند.
و عطا گفته: يعنى از زمان ابراهيم به بعد همه بر دين اسلام بودند تا
اينكه عمرو بن لحى (يكى از بزرگان عرب) آمد و اين دين را تغيير داد، و او نخستين
كسى بود كه در عرب دين ابراهيم 7 را دگرگون كرده و پرستش بت كرد.
2- از ابن عباس و حسن و كلبى و گروهى ديگر روايت شده كه گفتهاند:
مردم همه بر حال شرك و كفر بودند سپس اختلاف كردند.
قائلين اين قول بدنبال آن اختلاف ديگرى كردهاند، كلبى گفته: اينان
تا زمان ابراهيم 7 كافر بودند آن گاه اختلاف كرده و پراكنده شدند گروهى
مؤمن شدند و گروهى كافر. و حسن گفته: از زمان آدم 7 تا زمان نوح به حال
كفر بودند. و برخى ديگر گفتهاند: منظور، اعراب پيش از بعثت رسول خدا- صلى اللَّه
عليه- و آله- ميباشند، كه اينان تا وقت بعثت آن حضرت بحال شرك بودند و چون آن حضرت
مبعوث گشت جمعى ايمان آورده و جمع ديگرى بحال شرك باقى ماندند.
و اشكالى كه بر اين قول- يعنى قول به اينكه مردم در حال كفر بودند و
سپس مؤمن شدند- ميشود اين است كه چگونه ممكن است مردم همگى در حال كفر باشند و كسى
در ميان آنها بحال ايمان نباشد كه بر آنها گواه باشد در صورتى كه خداى تعالى
فرموده:(فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ)[1] (چگونه باشد آن زمان كه از هر أمتى گواهى بياوريم)؟
و پاسخى كه از اين اشكال داده شده آن است كه منظور همه مردم نيستند
بلكه حكم كفر و ايمان روى عموم مردم رفته، و از اينرو گفته ميشود «دار الاسلام» و
«دار الكفر» و اين منافات ندارد با اينكه افراد مؤمنى هم بندرت در آنها يافت شوند.
و از اينرو در تفسير حسن آمده كه مردم عموماً تا زمان نوح بحال كفر بسر ميبردند
مگر اندكى از خواص، زيرا زمين هيچگاه خالى از حجت خدا نخواهد بود.
3- مقصود از آيه اين است كه مردم بر فطرت اسلام آفريده شدهاند سپس
بدين