نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 11 صفحه : 22
معارف (و معتقدات دينى) ضرورى است (و تدبر و
تعقل در آنها جايز نيست)[1] و مطلب
ديگرى نيز كه از اين آيه استنباط ميشود آن است كه آيه دلالت دارد بر اينكه آنچه
خوانده ميشود و مردم آن را ميشنوند همان كلام خدا است و شرع و عرف حكايت را عين
محكى ميدانند (و آيات قرآنى عين همان كلام خدا است و حكايت و محكى دو چيز نيست)
چنان كه گويند: اين كلام سيبويه و اين شعر امرئ القيس است. (و كلامى يا شعرى را كه
شخصى از سيبويه و يا امرئ القيس نقل ميكند با آنچه خود آنها گفتهاند دو چيز نيست)[2].
[1]- زيرا خداوند به پيغمبرش دستور ميدهد كه بآنها پناه ده تا
كلام خدا را بشنوند و روى آن تدبر كنند ... و دنبالش ميفرمايد بخاطر آنكه اينها
مردمانى هستند كه بمعارف دين دانا نيستند يعنى معارف دين براى مردم ضرورى نيست كه
احتياج بتدبر و تعقل نداشته باشد، و نظير اين سخن و استدلال نيز از مؤلف در ذيل
آيه 24 از سوره بقرة گذشت بدانجا مراجعه شود.
[2]- اشاره باختلافى است كه معتزله با ديگران دارند كه آنها باين
آيه استدلال كرده و گفتهاند كلام خدا حادث است، و برخى در مقابل گفتهاند: قديم
است، و براى اطلاع بيشتر از اين بحث و استدلال بتفسير فخر رازى در ذيل آيه مراجعه
شود.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 11 صفحه : 22