نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 312
ابو على ميگويد: منظور از امر فرمان خداوند
است در باره كيفر دادن خود او است و سپس خداوند فرمان خود را صادر فرمود:(قاتِلُوا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ)[1].
ابن عباس ميگويد: منظور از امر آيه كشتن و اسير كردن بنى قريظة و
تبعيد بنى النضير است.
قتاده و ربيع و سدى ميگويند: منظور از امر فرمان قتال و جنگ است زيرا
كه آنها گفتهاند: اين آيه بسبب آيه:(قاتِلُوا الَّذِينَ لا
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ)[2]
نسخ شده است.
و برخى گفتهاند: اين آيه بسبب آيه:(فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ)[3]
نسخ شده است.
از امام باقر صلوات اللَّه عليه روايت شده است كه فرمود: پيامبر اكرم
مأمور، بجنگ و كشتن نشد و مأذون در آن قرار نگرفت تا اينكه جبرئيل اين آيه:(أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا)[4] را نازل و شمشير را حمائل او كرد.
(إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ...)- خداوند بر هر چيزى قادر است.
در آن سه قول است:
1- ابو على ميگويد: منظور قدرت كيفر دادن آنان است زيرا كه او بر هر
چيزى قادر است.
2- زجاج ميگويد: منظور قدرت او است بر اينكه مردم را بدين خود دعوت
نموده و آنچه كه با حكمت و مصلحت موافقتر است بر طبق خواسته خود مردم را مأمور
سازد و زمانى مردم را بعفو و گذشت و زمان ديگر بكيفر دادن امر كند.