(وَ جِبْرِيلَ وَ مِيكالَ ...)- و
جبرئيل و ميكائيل.
يعنى دشمن بدارد آن دو را و علّت اينكه اين دو اختصاص پيدا كردند (با
اينكه در عموم لفظ «ملائكه» داخل هستند) اين است كه آن دو امتياز و منزلت خاصى
دارند همانطورى كه خداوند فرمود:(فِيهِما فاكِهَةٌ وَ
نَخْلٌ وَ رُمَّانٌ)[2]- كه نخل و رمّان با اينكه داخل فاكهه هستند بعلّت امتيازى كه دارند
دو مرتبه ذكر شدند-.
و برخى گفتهاند: سبب تكرار و ذكر آن دو اين است كه يهود گفتند:
جبرئيل دشمن و ميكائيل دولت ما است و در حقيقت گفتگو و بحث در باره آن دو بود و از
اين لحاظ اهميّت خاصى داشتند، و نيز براى اين جهت بود كه يهود خيال نكنند كه آنان
از جمله ملائكه نيستند پس تصريح بذكر آنان شد تا بطلان توهّم آنها روشن شود.
و تصريح باسم خداوند و اكتفاء ننمودن بضمير براى اين است كه گمان
نشود منظور جبرئيل يا ميكائيل است، و همين طور تصريح به (كافرين) و نياوردن ضمير
«هم» براى اين است كه امكان دارد يهود از دشمنى دست برداشته و بايمان بگرايند.