نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 22
عرضه كنيد اگر با آن موافق بوده بپذيريد و
اگر مخالف بوده آن را بديوار بزنيد.
از اين آيات و روايات فهميده ميشود كه قرآن سند و حجت است و روايات
را بايد بر آن عرضه داشت ناگفته روشن است كه چگونه ميتوان چيزى را كه نميتوان
فهميد سند و شاهد قرار داد.
بنا بر اين بايد ظاهر حديث نبوى را كنار گذارد و اگر سندش صحيح باشد
او را چنين معنى كرد: كسى كه قرآن را برأى و انديشه خود حمل و معنى كند و شواهد
الفاظ خود قرآن را كنار بگذارد و عمل نكند. اگر رأيش هم باشد باز خطا كرده است.
از رسول اكرم نقل شده است كه فرموده: قرآن روان و داراى وجوه است پس
آن را به بهترين وجه حمل كنيد[1].
از عبد اللَّه بن عباس نقل شده است كه تفسير را بر چهار قسم تقسيم
نموده است:
1- تفسيرى كه همه بايد بدانند اگر كسى ندانست عذرى ندارد مانند احكام
و قوانين قرآن و خلاصهاى از دليلهاى توحيد.
2- تفسيرى كه عرب از راه زبان خود ميفهمد مانند حقيقت لغات و موضوع
كلام عرب.
3- تفسيرى كه تنها علماء ميدانند مانند تأويل متشابهات و فروع احكام
4- تفسيرى كه جز خدا كسى نمىداند مانند علم بقيامت و هر آنچه مربوط بغيب است، و
بايد دانست كه شناختن «اعراب» (حركات كلمات) در درجه اول علوم قرآن و أجل آنها است
زيرا هر بيان و استدلالي بدان نيازمند است و اين اعراب است كه ابهام و پيچيدگى را
از الفاظ گرفته و از درون آنها جواهر گرانبهاى معانى را بيرون ميآورد چه اغراض در
زير پرده الفاظ نهاده بوده و اعراب انگيزنده و جوينده و اشاره كننده بدانها ميباشد
و تنها اعراب است كه مقياس و وسيله براى دانستن زيادى و كمى جملهها نسبت بمعناى
منظور و شناسايى درستى و نادرستى آنها مىباشد.
از رسول اكرم نقل شده كه فرمود: قرآن را اعراب بگذاريد و بدين وسيله[2]