responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 228  صفحه : 8

مهمترين تحولات سياسى ايران و جهان
ارکان مائده

 اجلاسيه سران گروه 5+1 در شانگهاى، حضور اولى هانيون معاون امور پادمانى مدير كل سازمان بين الملل انرژى اتمى در تهران، ادامه بحران سياسى در عراق و انتخابات پارلمانى (سنا و نمايندگان) در ايتاليا از مهم‌ترين تحولات سياسى ايران و جهان در هفته‌هاى اخير مى‌باشد كه به بحث و بررسى آن پرداخته مى‌شود.
 
  ادامه مذاكرات هسته‌اى در تهران و پكن
 اجلاسيه شانگهاى در چين: در ادامه مذاكرات پنج كشور عضو دائم شوراى امنيت به علاوه آلمان درباره فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران »اجلاسيه شانگهاى« با حضور معاونان وزراى خارجه امريكا، روسيه، فرانسه، انگليس و چين به اتفاق آلمان در شانگهاى چين برگزار شد. اين اجلاسيه با اين هدف كه آيا بايد به ايران مشوق‌هايى در ازاى محدود كردن فعاليت هسته‌اى‌اش پيشنهاد شود يا خير، برگزار شد.
 در طول 2 سال گذشته پنج عضو دائم شوراى امنيت به اتفاق آلمان جلساتى براى حل و فصل پرونده هسته‌اى ايران برگزار كرده‌اند. در اين نشست‌ها پكن و مسكو هميشه در كنار يكديگر قرار داشتند و هر بار سعى مى‌كردند به نحوى تحريم‌ها و فشار را عليه ايران در شوراى امنيت كاهش دهند. حتى در آخرين اجلاسيه شوراى امنيت درباره پرونده هسته‌اى ايران، روسيه و چين با وجود اينكه به قطعنامه سوم شوراى امنيت عليه ايران رأى مثبت دادند، ولى شدت قطعنامه سوم به علت فشار اين دو كشور و بعضى از كشورهاى غير دائم شوراى امنيت به شدت دو قطعنامه قبلى نبود.
 لازم به ذكر است در نشست شانگهاى، گرچه پيشنهادى به ايران ارائه نشد، ولى بسته پيشنهادى كه اروپا قبلا به ايران پيشنهاد كرده بود، دوباره مطرح شد و مقامات چينى علاقه‌مند بودند كه آنچه قبلا به ايران به عنوان بسته پيشنهادى ارائه شده است، دوباره مطرح و تقويت شود. گروه 5+1 در سال 2006 مجموعه‌اى از مشوق‌ها را به مقامات ايرانى ارائه كرد، تا تهران در ازاى دريافت آن غنى سازى اورانيوم را متوقف كند، اما تهران از پذيرش آن خودارى كرد. هم اكنون ايران از دريافت هر گونه مشوق در ازاى توقف غنى سازى اورانيوم خوددارى كرده است. مقامات ايران هميشه اعلام كرده‌اند كه فعاليت‌هاى هسته‌اى شان صلح‌آميز بوده، لذا دليلى براى توقف غنى سازى اورانيوم نمى‌بينند. با اين تفاصيل مى‌توان ادعا كرد، اجلاسيه شانگهاى كه به منظور از سرگيرى تلاش‌هاى ديپلماتيك براى حل و فصل مشكلات هسته‌اى ايران برگزار شد، بدون نتيجه پايان يافت. در همين راستا خبرگزارى فرانسه اعلام كرد مذاكرات بر سر ارائه مشوق‌هاى جديدتر به ايران، در راستاى محدود كردن برنامه هسته‌اى تهران بدون اينكه مشكلات حل و فصل شود به پايان رسيد، اما شش كشور توافق كردند به تلاش‌هاى ديپلماتيك خود ادامه دهند. در رابطه با برگزارى اين اجلاسيه بعضى از كارشناسان سياسى معتقد هستند كه برگزارى اجلاسيه شانگهاى، به دليل فاصله‌گيرى پكن از مواضع گذشته خود - كه به معناى منزوى كردن ايران است - صورت گرفته است، لذا اين ديدار مى‌توانست فرصتى باشد تا كشورهاى گروه 5+1 را به يكديگر نزديكتر كند، ولى مقامات ايرانى معتقدند، هدف از برگزارى اين اجلاسيه توسط مقامات چينى ارائه بسته پيشنهادى به تهران به جهت اينكه وجه خود را نزد افكار عمومى جهان حفظ كنند، اما كهنه بودن اين پيشنهاد باعث شكست اين اجلاسيه شد.
 
 اولى هانيون در تهران: حضور هانيون معاون امور پادمانى محمد البرادعى مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى در تهران از ديگر تحولات مربوط به پرونده هسته‌اى ايران در هفته‌هاى اخير مى‌باشد. وى كه پيشتر هم به ايران آمده بود تا درباره همكارى ايران و آژانس ذيل مداليته توافق شده مذاكره نمايد، بار ديگر راهى تهران شد تا پيرامون مطالعات ادعايى با مقامات هسته‌اى ايران مذاكره كند. مذاكرات 2 روزه هانيون در تهران با محمد سعيدى معاون امور بين الملل سازمان انرژى اتمى ايران، على اصغر سلطانيه سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى و برخى از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژى اتمى صورت گرفت. پس از پايان مذاكرات هانيون در تهران »مليسا فلمينگ« اعلام كرد: ايران موافقت كرده تا با آژانس بين المللى انرژى اتمى پيرامون آنچه كه مطالعات ادعايى »تسليحاتى شدن« ناميده شده است، همكارى نمايد. وى يادآور شد كه آژانس اميدوار است اطلاعات مورد نياز درباره اين ادعاها را در ماه آينده ميلادى ارائه كند. در همين راستا هم محمد البرادعى در همان روز در سارايو به خبرنگاران گفت كه ايران موافقت كرده است تا پيرامون مطالعات ادعايى با آژانس همكارى نمايد. وى اين همكارى را يك گام مهم براى حل و فصل مسئله خواند. اين در حالى است كه مقامات ايرانى رسماً اعلام نكردند كه هانيون براى حل و فصل مطالعات ادعايى وارد تهران شده است، ولى بعضى از مقامات - كه خواستن نامشان فاش نشود - به خبرگزارى‌هاگفتند هانيون براى حل و فصل مطالعات ادعايى وارد تهران شده است. مطالعات ادعايى مربوط به گزارش 22 فوريه محمد البرادعى است. وى در گزارش خود آورده بود كه  شش موضوع مورد اختلاف ميان ايران و آژانس، يعنى سانتريفيوژهاى P1,P2 موضوع پلوتونيوم، استفاده از پلوتونيوم 210 به عنوان چاشنى انفجار هسته‌اى، مسائل مورد توجه معدن گچين در بندرعباس، آلودگى در يكى از دانشكده‌هاى فنى دانشگاه تهران وسائل مربوط به نيم كره فلزى مزمن و قديمى شده كه بايد كنار گذاشته شود، ولى وى در پاراگراف 34-42 شرح مى‌دهد كه از طرف بعضى از كشوهاى اروپايى و اعضاى شوراى امنيت، شواهدى در اختيار شوراى امنيت گذاشته شده كه به شدت ايران را در مظان اتهام قرار مى‌دهد. البته پس از انتشار گزارش 22 فوريه البرادعى و قبل از آغاز نشست شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى، هانيون اسلايدهايى را به نمايش گذاشت كه در آن ادعا شده بود، برنامه غنى سازى اورانيوم ايران در جهت ساخت موشك‌هايى است كه توانايى حمل كلاهك هسته‌اى را دارند. گرچه ايران تمام اين ادعاها را رد كرد، ولى شوراى امنيت گزارش البرادعى و اين اتهامات جديد را جدى گرفت و قطعنامه سوم عليه تهران به تصويب رسيد.
 
  آخرين تحولات سياسى در عراق
 در حالى كه عراق در ماه گذشته شاهد درگيرى‌هاى خونينى در شهر بصره و شهرك صدر در جنوب بغداد بوده است، تحولات سياسى مهمى از جمله گزارش سفير و فرمانده نيروهاى امريكا درباره وضعيت امنيتى عراق به سناى امريكا، سفر غير منتظره كاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريكا به عراق و نشست همسايگان عراق در كويت به وقوع پيوسته است. جنوب عراق در هفته‌هاى گذشته شاهد درگيرى‌هاى بين نيروهاى نظامى عراق با شبه نظاميان صدر بوده است. سپاه صدر كه با نفوذترين گروه شبه نظامى سپاه المهدى مى‌باشد، چندى است كه با پليس عراق و نيروهاى امريكايى درگير شده. اين گروه شاخه نظامى جنبش سياسى به رهبرى مقتدى صدر مى‌باشد كه در ميان شيعيان فقير و حاشيه نشين عراق براى خود پايگاهى ساخته است. سپاه صدر كه خواهان خروج نيروهاى اشغالگر از عراق و سهم خواهى بيشتر در دولت اين كشور است در هفته‌هاى اخير در دو شهرك صدر و بصره عمليات نظامى را عليه دولت عراق و نيروهاى امريكايى آغاز كرده است. در جريان اين درگيرى‌ها نورى المالكى نخست وزير عراق چندين بار از مقتدى صدر روحانى تندرو شيعه خواسته است يا به خلع سلاح نيروهاى خود بپردازد (همان كارى كه ديگر گروه‌ها در عراق انجام داده‌اند) يا از روند سياسى اين كشور بر كنار مى‌شود. با اين تفاصيل مقتدى صدر به گفته‌هاى المالكى اهميت نداده و همچنان عليه نيروهاى امريكايى و عراقى مبارزه مى‌كند و دولت عراق هم همچنان به سركوب اين شورشيان ادامه مى‌دهد. هدف مالكى كاهش نفوذ شبه نظاميان المهدى در عراق و تلاش براى تضعيف آنان كه مخالف شديد وى هستند، مى‌باشد. در راستاى شروط دولت عراق براى توقف حملات سپاه صدر، مقتدى صدر طى بيانيه‌اى اعلام كرد: در صورت ادامه توقف نظامى نيروهاى عراقى دستور آتش بس را به طرفداران خود خواهد داد. وى در اين ميان اظهار داشت كه از دولت عراق مى‌خواهد كه دست از عمليات نظامى عليه اين گروه بردارد و گرنه در صورت ادامه حملات ارتش عراق، جنگى گسترده تا آزادى كامل اين كشور آغاز خواهد كرد. اين بيانيه با واكنش سريع دولت المالكى روبرو شد. على الدباغ، سخنگوى دولت عراق اعلام كرد، نيروهاى دولت عراق تنها كسانى را هدف قرار مى‌دهند كه خارج از چارچوب قانون سلاح حمل مى‌كنند و بار ديگر از مقتدى صدر خواست كه ارتش المهدى را منحل كند. در همين راستا و به منظور جلوگيرى از حملات نظامى سپاه المهدى ارتش امريكا به همراه نيروهاى عراقى ديوار حائلى در مركز شهرك صدر ساخته‌اند كه قسمت شمالى آن را از قسمت جنوبى آن جدا مى‌كند. ارتش عراق ادعا كرده است كه ساخت ديوار را به منظور جلوگيرى از موشك‌هاى گروه المهدى ساخته است. لازم به ذكر است كه درگيرى‌هاى بين سپاه صدر و نيروهاى عراقى همچنان ادامه دارد، ولى به گزارش راديو بى. بى سى روز جمعه 6 ارديبهشت ماه، مقتدى صدر در طى بيانيه‌اى اعلام كرد از نيروهاى خود خواسته كه به آتش بس ماه گذشته پايبند مى‌باشد. وى در اين بيانيه خواهان خويشتن دارى طرفداران خود شد. گفته مى‌شود دليل اعلام آتش بس از طرف اين روحانى تندرو شيعه توقف فعاليت گروه‌هاى جنگ‌طلبى است كه به نام صدر دست به عمليات نظامى زده‌اند، لذا صدر با فرمان آتش بس مى‌خواهد مانع فعاليت آنان شود. اين در حالى است كه در جريان درگيرى‌ها ميان جنبش المهدى و نيروهاى عراقى، مقتدى صدر تهديد كرده بود كه اگر حملات نيروهاى عراقى به شبه نظاميان صدر ادامه يابد يك جنگ نامحدودى را در عراق خواهيم داشت، ولى در بيانيه اخيرش گفته است كه هدفش نيروهاى امريكايى بوده است.
 همزمان با شدت گرفتن درگيرى‌ها در عراق كاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريكا به طور غير منتظره وارد بغداد شد تا از »طرح امنيتى« مالكى دفاع و حمايت كند. رايس در بغداد گفت كه اميدوار است ناظر مصالحه بيشتر بين گروه‌هاى قومى در عراق باشد. وزير امور خارجه امريكا با حضور خود در عراق تلاش كرد تا كشورهاى عربى را متقاعد كند تا با گسترش روابطشان با دولت عراق به موازنه‌اى در مقابل ايران برسند. از آنجايى كه كشورهاى عربى به دليل اينكه دولت المالكى شيعه است و رابطه چندانى با اين دولت ندارند، لذا امريكا به اين كشورها فشار وارد مى‌آورد تا روابطشان را با عراق نزديك‌تر كنند تا از نفوذ ايران كاسته شود. مقامات واشنگتن نگران نفوذ ايران در عراق هستند. اين در حالى است كه بر طبق گزارش »ديويد پترائوس«، فرمانده نيروهاى امريكايى در عراق و »رايان كراكر« سفير امريكا در عراق از كشورهاى همسايه عراق خواسته‌اند كه به حمايت سياسى و اقتصادى دولت عراق بپردازند، تا از نفوذ ايران در اين كشور كاسته شود. گزارش اين سفير و فرمانده كه دو هفته پيش در سناى امريكا ارائه شد نشان از نگرانى امريكايى‌ها از اوضاع امنيتى عراق را مى‌دهد، به اين دليل كه در اين گزارش آمده است: شرايط در عراق در عين حال كه بهبود نسبى پيدا كرده است، اما اطمينان بخش نيست. پترائوس و كراكر از نمايندگان سنا خواستند كه نيروهاى امريكايى در عراق باقى بمانند در همين راستا اين دو استراتژى افزايش نيرو را اقدامى به جا و ثمر بخش ارزيابى كردند. سفير و فرمانده نيروهاى امريكا در عراق در اين گزارش به انتقاد از دولت ايران پرداختند و مدعى شدند نقش ايران در عراق باعث ناامنى در اين كشور شده است.  ارائه اين گزارش در سنا در حالى بود كه هر 3 نامزد انتخابات رياست جمهورى امريكا در سنا حضور داشتند، تا گزارش مهم و حساس ژنرال »پترائوس« بلند پايه‌ترين مقام نظامى ايالات متحده در عراق و همچنين رايان كراكر، سفير امريكا در عراق را در مورد آخرين وضعيت جنگى بشنوند كه وارد ششمين سال خود شده است. سناتور جمهوريخواه جان مك كين كه نامزد نهايى حزب جمهوريخواه در انتخابات آينده امريكا است. در جريان اين نشست پرسش‌هايى را مطرح كرد كه نشان مى‌داد ديدگاه او مبنى بر ادامه حضور نيروهاى امريكايى در عراق و ادامه استراتژى كنونى جرج بوش است. دو سناتور ديگر يعنى هيلارى كلينتون از ايالت نيويورك و باراك اوباما از ايالت ايلينويز، كه همچنان براى نامزدى نهايى خود رقابت سختى مى‌كنند بر اين باور بودند كه نيروهاى ارتش امريكا در عراق بايد از اين كشور عقب نشينى بكند.
 از ديگر تحولات سياسى مربوط به عراق مى‌توان به اجلاس كويت اشاره كرد. اين اجلاسيه كه سومين نشست وزيران امور خارجه همسايگان عراق بوده، به دنبال دو اجلاس شرم الشيخ و استنابول برگزار شد. كمك به عراق در زمينه‌هاى اقتصادى و امنيتى، انرژى، پناهندگان، آوارگان و حمايت از روند سياسى عراق از موضوعات مهم اين اجلاسيه بوده است. در نشست كويت وزراى خارجه همسايگان عراق به همراه وزيران امور خارجه ايالات متحده امريكا، انگلستان، اردن، مصر، معاون دبير كل سازمان ملل متحد، نورى المالكى و چند نماينده از سازمان‌هاى بين المللى حضور داشتند.
 نشست كشورهاى همجوار كويت با سخنرانى نورى المالكى نخست وزير عراق با توضيح شرايط اقتصادى، سياسى، امنيتى آغاز به كاركرد. توضيح شرايط موجود در عراق توسط مالكى نشان مى‌دهد كه هنوز عراق از ثبات سياسى و امنيتى لازم برخوردار نيست و عراق با كمك همسايگانشان مى‌تواند به ثبات و آرامش دست يابد.
 اجلاسيه كويت كه با حمايت صريح امريكا از نفوذ سياسى كشورهاى عربى و تقويت سنى‌ها در عراق مواجه گشت. در راستاى سفر وزير امور خارجه امريكا به عراق و گزارش سفير و فرمانده امريكا مبنى بر كمك كشورهاى عربى همسايه عراق به اين كشور براى جلوگيرى از نفوذ سياسى ايران و كمك به ثبات سياسى و امنيتى عراق برگزار شد.
 مالكى در اين كنفرانس خواهان بخشش بدهى‌هاى عراق از كشورهاى همسايه شد. وى با يادآورى عملكرد اروپايى‌ها در بخشش بدهى‌هاى عراق گفت كه اين كشورها در حالى بدهى‌هاى دولت عراق را بخشيده‌اند كه هيچ ارتباط تاريخى و فرهنگى مشتركى با آنها ندارند، لذا كشورهايى كه داراى روابط تاريخى و فرهنگى مشترك با عراق هستند، بايد تلاش بيشترى در اين زمينه بكنند. وى همچنين در اين اجلاسيه خواهان نظارت بيشتر بر مرزهاى مشترك و افزايش تدابير امنيتى براى جلوگيرى از ورود تروريست‌ها و اعزام سفراى اين كشورهاى عربى به بغداد شد. نشست كويت با بيانيه پايانى به كار خود خاتمه داد. در اين بيانيه بر احترام به وحدت ملى، حاكميت كامل و تماميت ارضى، حفظ هويت عربى و اسلامى عراق تأكيد شد. اين بيانيه همچنين كشورهاى همجوار عراق را ملزم به حفظ و كنترل مرزهاى مشترك و عدم دخالت در امور داخلى عراق كرد. در پايان بايد گفت كه درگيرى‌هاى نظامى ميان شيعيان عراقى منجر به تضعيف دولت اين كشور شده است و اين مسئله‌اى است كه كشورهاى همسايه عراق در نشست كويت مورد توجه و استقبال قرار دادند. اين كشورها خواهان قدرت‌گيرى بيشتر سنى‌ها در اين كشور هستند و از وجود قدرتى شيعه در عراق خرسند نمى‌باشند، لذا هنوز سفارتخانه‌هاى خود را در اين كشور تأسيس نكرده‌اند و اين مسئله به دليل عدم رضايت از قدرت شيعيان در عراق است. به نظر مى‌رسد هر چه درگيرى‌هاى بين شيعيان در عراق بيشتر شود. كشورهاى سنى مذهب بهتر مى‌توانند از اختلافات و دو دستگى شيعيان بهره برند. لذا گروه‌هاى شيعه در اين كشور بايد دست از اختلافات بردارند تا بتوانند قدرتى فراگير و بدون اختلاف در عراق ايجاد كنند.
 
  انتخابات پارلمانى در ايتاليا
 بازگشت مجدد »سيليويو برلو سكونى« به قدرت: »برلو سكوى« غول رسانه‌اى عرصه سياسى ايتاليا براى بار سوم سكاندار تشكيل كابينه در ايتاليا شد. در انتخابات پارلمانى اخير در اين كشور »برلو سكونى« از حزب راست ميانه بر رقيبش »والتر ولترونى« از حزب چپ ميانه پيشى گرفت. هر دو نامزد قول داده بودند مشكلات اقتصادى و مالياتى را كاهش دهند. دولت جديد ايتاليا شصت و دومين دولت بعد از جنگ جهانى دوم در اين كشور است.
 پس از استعفاى »رومانو پرودى« نخست وزير اسبق ايتاليا و از شخصيت‌هاى مهم حزب چپ ميانه در ژانويه گذشته، اين كشور با بن بست سياسى مواجه شد. دليل استعفاى پرودى را خروج وزير دادگسترى از ائتلاف چپ ميانه دانستند. با استعفاى پرودى سابق مقامات ايتاليا تنها راه برون رفت از بن بست سياسى را انتخابات زود هنگام پارلمانى تشخيص دادند. در انتخابات اخير پارلمانى »برلوسكونى« 71 ساله از حزب راست ميانه بر رقيب خود »ولترونى« 52 ساله از حزب چپ ميانه و شهردار سابق رم پيروز شد. شعار »ولترونى« در اين انتخابات برگرفته از شعار »اوباما« نامزد دموكرات رياست جمهورى امريكا »بله، ما مى‌توانيم« بود. در حالى كه »برلوسكونى« از دستاوردهاى اقتصادى اش در دولت گذشته براى تبليغات خود در اين انتخابات بهره بردارى كرد. به نوشته »نيويورك تايمز« به عقيده بسيارى پيروزى »برلوسكونى« در اين دوره به گذشته وى و دستاوردهايش در آن باز مى‌گردد، يعنى شكوفايى اقتصادى سياسى اين روزنامه مى‌افزايد گفته مى‌شود كه دور شدن »برلوسكونى« از ائتلاف چپ ميانه و پيشنهادهايش در رابطه با اخلاقيات و پرداختن به مسائل اقتصادى و پيشنهاد وى براى كاهش ماليات‌ها دليل اصلى پيروزى وى نبوده، بلكه اين ميلياردر غول رسانه‌اى و ورزشى مشاركتى جدى و قوى با پوپوليست‌ها و اتحاديه شمالى حامى مهاجران داشته است.
 انتخابات پارلمانى (سنا و نمايندگان) در ايتاليا كه براى رقابت بر سر تصاحب كرسى نمايندگى سنا برگزار شد، حزب راست ميانه با كسب 617 كرسى در مجلس سنا و 340 كرسى در مجلس نمايندگان بر ائتلاف چپ گرايان پيروز شد. ائتلاف چپ گرايان 137 كرسى در سنا و 241 كرسى در مجلس نمايندگان را كسب كردند. در اين كشور مجلس سنا و نمايندگان داراى قدرتى برابر است. با پيروزى حزب راست ميانه نخست وزير جديد، سيليويو برلوسكونى از اين حزب براى بار سوم و براى يك دوره پنج ساله به مقام نخست وزيرى نائل شد. برلوسكونى بعد از پيروزى در اين كارزار انتخاباتى گفت: اين پيروزى تغييرى ژنتيكى براى ايتاليا بود كه براى نخستين بار كمونيست‌ها راه خروج از پارلمان نگاه داشت و دو قطب به وجود آمد. لازم به ذكر است كه نخست وزير جديد ايتاليا در سال 1993 ميلادى با شعار دفاع از آزادى كه از سوى استبداد كمونيستى تهديد مى‌شد وارد عرصه سياست شد و جاى خالى دموكرات مسيحى و حزب سوسياليست را پر كرد كه با بازرسى‌هاى انجام گرفته درباره فساد از بين رفته بودند. برلوسكونى در سال 1994 در انتخابات پارلمانى پيروز و به عنوان نخست وزير برگزيده شد. يكى از كارشناسان مسايل سياسى ايتاليا درباره برلوسكونى مى‌گويد: اگر اقدامات وى نبود بدون ترديد چپ كمونيست در مارس 1994 به خاطر نفوذ سنتى خود انتخابات را از آن خود مى‌كرد و ايتالياى كنونى به خاطر آن بسيار متفاوت بود. با اين حال طول مدت نخست وزيرى وى هفت ماه بيشتر طول نكشيد. برلوسكونى در سال 2001 دوباره و براى بار دوم نخست وزير ايتاليا شد و به مدت 141 روز در اين مقام بود. برلوسكونى در اين مدت توانست دستاوردهاى نسبتاً موفق اقتصادى را براى ايتاليا به ارمغان آورد كه طول مدت رياستش نسبت به ديگر نخست وزيران بيشتر بود.
 ايتاليا يكى از هشت كشور صنعتى جهان است كه امروزه با مشكلات اقتصادى دست و پنجه نرم مى‌كند، به طورى كه صندوق بين المللى پول رشد اقتصادى اين كشور صنعتى را 3 درصد در سال اعلام كرده است. رفع مشكلات اقتصادى از شعارهاى برلوسكونى در انتخابات بود، لذا به نظر مى‌رسد وعده، رفاه كاهش مالياتها، كاهش بدهى‌هاى دولت، كاهش توان رقابتى شركت‌هاى ايتاليايى، حل معضل انباشت زباله در ناپل و احياء خطوط هواپيمايى ايتاليا از جمله نجات شركت هواپيمايى آليناليا از بحران از اولويت‌هاى كارى آقاى نخست وزير است. به نظر مى‌رسد براى رفع اين مشكلات، ايتاليا نيازمند مديريتى قوى است تا بتواند اين مشكلات مهم را حل كند. به علاوه برلوسكونى قصد دارد چهره بهترى از سياست خارجى اين كشور در نزد افكار جهانى ارائه دهد و احتمالاً روابطش را با امريكا نزديكتر كند. منتقدان آقاى برلو سكونى معتقد هستند بعيد است كه وى بتواند مشكلات موجود را حل كند. به هر حال وى سياستمدارى پر حاشيه است و هر روزه سوژه‌اى جديد براى رسانه به وجود مى‌آورد. لازم به ذكر است كه دولت جديد ايتاليا شصت و دومين دولت بعد از جنگ جهانى دوم است. در اين كشور به طور متوسط هر يك سال يك بار يك دولت عوض مى‌شود كه دليل آن را مى‌توان بى ثباتى سياسى در اين كشور دانست. به نظر مى‌رسد مردم ايتاليا از اين تغييرات خسته شده‌اند و اميد چندانى به رفع مشكلات خود توسط دولت جديد ندارد، لذا در انتخابات اخير مردم حضور چشمگيرى نداشتند. در همين رابطه روزنامه‌هاى محلى ايتاليا با اشاره به حضور نه چندان پررنگ شهروندان اين كشور در انتخابات ادعا كردند كه ايتاليايى‌ها از دست سياست بازى سياستمداران خود به ستوه آمده‌اند. با اين حال به نظر مى‌رسد ايتاليايى‌ها به تغييرات عمده سياسى و اقتصادى كشور خود خوشبين نيستند و مردم اين كشور از سياست‌هاى دولت‌ها پى در پى اعم از چپ و راست خسته به نظر مى‌رسند.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 228  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست