responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 198  صفحه : 8

گشت و گذاری در بازار کتاب و کتابخوانی
محسنی فرد فرزانه

اين سو

اهميت فلسفه در جهان معاصر؛ مؤلف اين كتاب، در پى تبيين جايگاه مهم فلسفه در فرهنگ يك جامعه و دنيا است. تعاريف گوناگون فلسفه و پرسش و پاسخ‌ها در اين باب، محتواى اين كتاب را تشكيل مى‌دهد كه نوشته غلامرضا اعوانى است و نشر فرهنگ به تازگى آن را منتشر كرده است.

آناتومى جامعه؛ اين كتاب اثر تازه‌اى است از دكتر فرامرز رفيع پور كه در واقع مقدمه‌اى است بر جامعه‌شناسى كاربردى و اصول و مبانى جامعه‌شناسى. نياز و نقش آن در رفتار اجتماعى، روابط اجتماعى، هنجارهاى اجتماعى، گروه‌هاى اجتماعى، ارزش‌هاى اجتماعى، موفقيت، نقش و پايگاه اجتماعى، قشربندى و نا برابر اجتماعى و هنجار اجتماعى موضوعات تشكيل دهنده يازده بخش اين كتاب است كه شركت سهامى انتشار به تازگى آن را وارد بازار كتاب كرده است.

عقلانيت از ديدگاه علم‌شناسى پوپر؛ كتاب معرفى مختصرى است از عقلانيت در انديشه به بررسى زمينه‌ها و آثار آن. كتاب شامل پنج فصل با مباحثى تحت عناوين ريشه‌هاى توجه به عقلانيت، انتقال از ابطال ناپذيرى، در جستجوى معيار براى عقلانيت، باز سازى نظريه شناخت براساس معيار نقدپذيرى و واقعيت در منظر عقلانيت پوپرى. كتاب در 164 صفحه توسط عبدالحميد ابطحى به رشته تحرير در آمده و نشر دانش و انديشه آن را منتشر كرده است.
درآمدى بر كار آمدى در نظام سياسى اسلام؛ مؤسسه فرهنگى تلاش و انديشه به تازگى كتابى را با اين عنوان منتشر كرده است كه در پى‌پاسخ به اين سؤال است كه كارآمدى و كارايى در نظام سياسى اسلام به چه معناست و داراى چه شاخصه‌هايى است؟ همچنين چه راهكارهايى براى افزايش كارايى و كارآمدى نظام فعلى جمهورى اسلامى قابل ارائه است. بهرام اخوان كاظمى با هدف پاسخ به اين پرسش‌ها، اساسى‌ترين ديدگاه‌هاى موجود صاحب‌نظران كشور را در اين زمينه مورد بررسى قرار داده است. كارايى فقه و نظام اسلامى با اتكا به اجتهاد پويا و شوراى افتاء، نوسازى فرهنگى - معنوى، كاهش تصدى‌گرى دولت، شفاف سازى و تحقق قانون اساسى و... راه حل‌هايى است كه در اين كتاب ارائه شده است.

آن سو
حقيقت محورى ليبرال؛ اين كتاب به تازگى از سوى انتشارات اكسفورد منتشر شده است و در صدد پاسخ گويى به اين پرسش‌هاست: كدام ارزش‌هاى فرهنگى، باورها و حالات دموكراسى، عدالت اجتماعى و اميد به زندگى را پرورش مى‌دهند؟ چگونه مى‌توانيم تغييرات فرهنگى را پيش‌بينى كنيم؟ نسبت ارزش‌هاى فرهنگى و ارزش‌هاى سياسى چگونه است؟ لارنس‌هريسون نويسنده كتاب، با محور قراردادن فرهنگ و بهره‌گيرى از مطالعات موردى فراوان و بررسى فرهنگ‌ها و با تكيه بر اهميت فراوان دين و فرهنگ دينى و نقش آن در دموكراسى، عدالت اجتماعى، اميد به زندگى در كتاب حقيقت محورى ليبرال به پرسش‌هاى مطرح شده پاسخ مى‌دهد.
فلسفه و معناى زندگى؛ جولين باگتى فيلسوف صاحب‌نظر و سردبير مجله فلسفى در كتاب تازه خود، طرح پرسش‌هايى مانند: معناى زندگى چيست؟ آيا زندگى داراى هدفى واحد است؟ و فلسفه چگونه مى‌تواند به انسان در پاسخگويى به سؤالات كمك كند؟ نويسنده قصد دارد از ميان پاسخ‌هاى متعدد و متكثر كه در فلسفه به اين پرسش‌ها پاسخ داده شده، برخى پاسخ‌ها را متمايز و پررنگ كند. انتشارات آكسفورد كتاب را منتشر كرده است.
مفاهيم بنيادين فلسفه و اخلاق؛ ارائه رويكردى جديد و معاصر از عرصه مفاهيم فلسفى و اخلاقى و بررسى اخلاق اسلامى كه در سنت اروپايى مغفول مانده است موضوع اين كتاب است كه انتشارات آكسفورد ناشر و مارتين كوهن مؤلف آن است.

در حاشيه
بنابر اعلام روابط عمومى خانه كتاب هزار و سيصد و نود و نه عنوان كتاب در نيمه اول دى ماه امسال منتشر شده است. بيشترين كتاب‌ها با 26 عنوان در حوزه ادبيات، علوم عملى 233 عنوان، علوم طبيعى و رياضيات با 141 عنوان، دين با 195 عنوان، زبان 117، فلسفه 66، كليات 55 و... در رتبه‌هاى بعدى قرار گرفته‌اند.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 198  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست