responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 166  صفحه : 7

گشت و گذارى در بازار كتاب و كتابخوانى
محسنی فرد فرزانه

اين سوى مرزها
تجلى امام رضا (ع) در ميراث فرهنگى: سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى خراسان رضوى به تازگى كتابى را با همين عنوان به چاپ رسانده است. اين كتاب رويكردى تازه است به شخصيت امام رضا (ع) كه داراى بخش‌هاى مختلف آثار هنرى، سكه‌ها، آيين‌ها، مراسم مذهبى، نسخ خطى كه همگى به عنوان شاخصه‌هاى فرهنگى از جايگاه ويژه‌اى برخوردار بوده كه در دوران اسلامى زمينه تنوع و امتداد آن در طى 14 قرن زمينه ساز، ارزش‌هاى تاريخى، هنرى و مضامين قرآنى و نام پيامبر و ائمه بوده است.

ائمه وعلم اصول - كتابى است كه با طرح سؤال چگونگى علم اصول در روز گار امامان به اثبات وتبيين نقش امامان در زمينه اصول فقه مى‌پردازد. اين كتاب نوشته سيد احمد مير عمادى كه به وسيله پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامى به چاپ رسيده است، نخستين انديشه‌هاى اصولى را در ميان امامان معصوم (ع) واصحاب آنان مورد توجّه قرار مى‌دهد .

بازسازى انديشه دينى در ايران - اين كتاب با مقدمه‌اى پيرامون انديشه دينى وتاريخ تحولات آن به تعريفى از بازسازى دينى و تفاسير مختلف ارائه شده در اين زمينه مى‌پردازد. در بخشى از مقدمه كتاب آمده است بازسازى انديشه دينى به مفهوم ارائه دادن تفاسير جديد از متون دينى است .اما هر تفسير جديدى در حكم باز سازى نيست بلكه براى تحقق باز سازى لازم است هدف، تفسير توانمند سازى انديشه دينى باشد و محتواى آن قابل نقد عقلانى و انجام آن تعارض با حفظ خلوص و اصالت دينى نداشته باشد... . اين كتاب نوشته فردين قريشى است كه شامل 8 فصل با عناوين جهانى شدن و تجلى آن در عرصه انديشه‌ها، باز سازى انديشه دينى در وضعيت جهانى شدن، سيطره رو به زوال ليبراليسم در باز سازى جهانى انديشه‌ها حاكميت روبه زول باز سازى آزادى محور، چالش ايدئولوژى‌ها، دگرگونى نوع باز سازى مسلط در هماهنگى با تحولات، تجديد حيات ليبراليسم در عرصه سيطره بر بازار جهانى و... مى‌باشد كه به وسيله نشر قصيده سرا منتشر شده است .

مفهوم خدا - مركز اسناد مجلس شوراى اسلامى به تازگى كتابى را كه اثرى علمى - پژوهشى است با عنوان »مفهوم خدا« نوشته جان باوكر و ترجمه عذرا لرليان روانه بازار كتاب كرد. كتاب حاوى مجموعه سخنرانى است كه در طى سال 1972 در دانشگاه اكسفورد ايراد شده كه موضوعات اين سخنرانى‌ها مفهوم خدا يا حس خدا جويى در زمينه‌هاى جامعه شناسى، انسان‌شناسى و پديدارشناسى است كه نويسنده از تحقيقات و نتايج منتج از زيست‌شناسى، مردم‌شناسى قوم‌شناسى، ذهن‌شناسى، هستى‌شناسى، روانشناسى، اسطوره‌شناسى، رفتارشناسى وساختارشناسى استفاده كرده است. فصول اين كتاب عبارتند از: تبيين رفتار انسانى، جامعه شنانسى و ساخت اجتماعى واقعيت، انسان‌شناسى وتبيين مذهب، شروح ساختارى مذهب، فيزيولوژى مغز و دعاوى تجربه دينى، پديدارشناسى و پديدار خدا و نتيجه‌گيرى .

باستان شنانسى قرآن كريم - قرآن كريم داراى بخش‌هاى متعددى در باب آغاز آفرينش و سرگذشت امت‌هاى گذشته، پيامبران و انسان است كه دستمايه كتابى با عنوان فوق قرار گرفته است. مؤسسه قرآنى تفسير جوان 26 موضوع باستانى از قرآن مجيد را در قالب يك كتاب، تبارشناسى كرده است.

راه و رسم تبليغ - اخلاق مبلغ، سخنورى و بصيرت، دو شرط اهل منبر، تكليف اهل منبر، آداب تبليغ ويژگى‌هاى مبلغ از ديدگاه قرآن، اصول تبليغ، بايدها و نبايدهاى تبليغ و ابلاغ در قرآن موضوع مقالاتى است از شهيد مطهر ى، محمد تقى فلسفى، شيخ عباس قمى، قرائتى، جواد محدثى، ناصر باقرى بيد هندى، محمد باقر شريعتى و احمد صادقى اردستانى كه در كتابى با عنوان راه و رسم تبليغ گردآورى و به وسيله كانون نويسندگان فضلاى قم منتشر شده است .

قدرت، گفتمان وزبان - اين كتاب با دو بخش مباحث نظرى و بخش اول، بررسى تحولات سياسى، اجتماعى ايران (بخش دوم) جريان قدرت در جمهورى اسلامى ايران را موضوع قرار داده است. سيد على اصغر سلطانى نويسنده كتاب در بخش اول رويكردى مختلف تحليل گفتمان، نظريه‌هاى زبان‌شناسى و فلسفه سياسى را مورد بررسى قرار داده است و در بخش دوم نيز دو جريان اصلاح طلب و محافظه كار و جريان قدرت در اين دو جناح را مورد تحليل قرار مى‌دهد. اين كتاب از انتشارات نشر نى است .

آن سوى مرزها:
فلسفه اخلاق جهان قديم: انتشارات راتلج كتابى را با همين عنوان تأليف سوزان سواومير به چاپ رسانده است. هدف اين كتاب آشنايى خوانندگان غير تخصصى و دانشجويان كارشناسى فلسفه با انديشه‌هاى اخلاقى بسيارى از فيلسوفان جهان قديم مانند سقراط، ارسطو است.

چرا ما دروغ مى‌گوييم؟ اين كتاب تأليف ديويد اسميت است كه نويسنده آن تاكيد دارد كه مفهوم فريبكارى در دل ميراث انسانى قرار دارد و اين در سنت اديان ابراهيمى تاريخ و ارتباط آدم و حوا برمى‌گردد. او در كنار مؤلفه‌هاى خود آگاهانه‌اى كه براى دروغ گفتن وجود دارد مؤلفه‌هاى ناخودآگاه را پررنگ مى‌كند به همين جهت بررسى‌هاى او به زيست‌شناسى انسانى و روانشناسى دروغ گفتن نقب مى‌زند.

كلام و جامعه در قرن دوم و سوم هجرى: عنوان كتابى است از پرفسور نان اس با مشاركت گروهى از فيلسوفان آلمانى كه تحت نظر دكتر محمد رضا بهشتى استاد فلسفه دانشگاه شهيد بهشتى در حال ترجمه است. اين كتاب در شش جلد تأليف شده است كه شامل سه بخش عمده مقدماتى، تاريخى و تبيين نظام‌هاى كلامى انديشمندان قرون دوم و سوم هجرى در جهان اسلام تشكيل شده است. بخش اول به مقدمات تاريخى دروس شناختى، مجلدات دوم تا بخشى از جلد چهارم به بيان مسائل تاريخى و توصيف تحول و تطور كلام با محور قرار گرفتن مناطق مختلف اسلام و بخش‌هاى چهارم به بعد به تبيين نظام‌هاى كلامى و شرح و بيان مسائل آن‌هاست.

جامعه غرب جامعه‌اى بى خدا و ضد انجيل: پاپ ژان پل دوم اين جمله را در پنجمين كتاب خود با نام »حافظه و هويت، گفت وگو در ميان هزاران« آورده است. پاپ در اين كتاب خود به جامعه غرب حمله كرده و آن‌ها را بى‌خدا و بالماسكه‌اى ضد انجيل و تماميت خواه توصيف كرده است.
پاپ ادعا كرده است جامعه ضد انجيل كه به وسيله نيروهاى قدرتمند اقتصادى به وجود آمده است در حال گسترش اين ايده است كه فرد بايد به نحوى زندگى كند كه گويى خدا وجود ندارد.

بازنگرى انديشه‌هاى دوركهايم و سنت او: اين كتاب تأليف وارن شماس به وسيله انتشارات دانشگاه كمبريج منتشر شده است كه به بررسى اين نظر دوركهايم است كه بر طبق آن بيشتر مقولات فكرى در اساس، خاستگاه اجتماعى دارند. اين كتاب رويكردى است كه طيفى گسترده از آموزه‌ها از نظريه شناخت تا تاريخ و فلسفه علم و ازجامعه‌شناسى تا علوم شناختى را شامل مى‌شود.
اسلام وهابى از احيا اصلاح تاجهاد: اين كتاب نوشته ناتانا. جى. دلونگ از پژوهشگران حوزه اسلام و مسيحيت است كه نويسنده در اين كتاب قصد دارد روند و انگيزه‌هاى شكل‌گيرى شاخه مذهبى وهابيت را از زمان ظهور تا حال حاضر مورد بررسى قرا ر دهد از جمله آثار اين اُستاد دانشگاه جورج تاون دايرة المعارف قرآن، فرهنگ اكسفورد در باب اسلام، و مسلمانان بر جسته است.

علم، دين وتجربه انسانى: پاسكال بوير، جيمز پروكتور، جان هيدلى بروك مايكل روز، ايوان تامپسون، توماس كارلسون، دانيل مت، هيلارى پاتنم، آلن والاس و...نويسندگانى هستند كه مقالاتشان با طرح اين پرسش كه آيا علوم و دين در تعارض اجتناب‌ناپذير با يكديگرند؟ در كتابى با نام علم، دين و تجربه انسانى گردآوردى شده است. اين كتاب شامل 4 بخش كه بخش اول مقالاتى در باب نسبت علم و دين در حوزه كلان، بخش دوم، سوم وچهارم به شكل تخصصى اين موضوع را در گستره‌هاى جدا مانند تاريخ، روانشناسى و سياست مورد بررسى قرار مى‌دهد .
اين كتاب به وسيله جيمزدى پروكتور اُستاد فلسفه دانشگاه كاليفرنيا تدوين و به وسيله دانشگاه اكسفورد چاپ شده است.

ثبات وتوجيه در رساله هيوم: دانشگاه اكسفورد به تازگى، كتابى را از هيوم شناس و اُستاد فلسفه دانشگاه ميشيگان، لوئيس - لوئب به چاپ رسانده است. اين كتاب تصويرى از نسبت ثبات و توجيه فلسفى در نظام معرفت شناسانه هيوم مى‌دهد نويسنده كتاب معتقد است هيوم در صدد برقرارى ارتباط ميان توجيه و باورهاى ثابت است و در واقع او به ثبات روانشناسانه نظر دارد تا ارزيابى‌هاى معرفت شناسانه خود را تائيد كند .

چگونگى آغاز بوديسم: كتاب ريچارد اف كوبريح مدير مركز مطالعات بوديسم دانشگاه اكسفورد تحت عنوان فوق تجديد چاپ شد .اين كتاب انعكاسى از تعاليم و موضاعات آموزه‌هاى بوداست .مباحثه، مهارت در تمثيل، كارها به عنوان پاسخى به برهمن‌ها و...از بخش‌هاى اين كتاب است. ريچارد اُف از علماى برجسته بودايى است تاكنون چند كتاب درباره بوديسم نوشته است .

مجموعه تاريخ خاورميانه: اين كتاب حاوى 26 مقاله از نويسندگان بر جسته است كه با تأكيد بر تاريخ معاصر خاورميانه نوشته شده است. ظهور اسلام، شيعه گرايى، دولت و جامعه در آفريقاى شمالى و ملى‌گرايى‌هاى خاورميانه از جمله عنوان‌هاى اين كتاب است كه با تدوين يوسف خويورى و به وسيله انتشارات مكلياول در سالگرد حادثه 11سپتامبر روانه بازار مى‌شود .

ده نظريه در باب سرشت انسانى: بهترين كتاب در حوزه انسان‌شناسى فلسفى و انسان‌شناسى از ديدگاه علوم ومعارف ديگر براى چهارمين بار تجديد چاپ شد. در اين كتاب انديشه فيلسوفانى مانند نوام چامسكى، دوركهايم، ارسطو، اسكينر وديدگاه اديانى مانند هندوئيسم وكنفسيوس مد نظر قرار گرفته است اين كتاب تأليف لسلى استونسون وديويد هابرمن است كه توسط دانشگاه اكسفورد به چاپ رسيده است .

گرايش سياه پوستان به اسلام: اين كتاب براساس مصاحبه‌هاى، روبرت دانين نويسنده كتاب با صدها مسلمان سياه پوست نگاشته شده است اين اُستاد دانشگاه با مطالعه جامعى كه بر روى مسلمانان آفريقايى و آمريكايى انجام داده است تصوير دنياى غرب از مسلمانان سياه پوست را تصويرى نادرست و ناقص دانسته و سعى مى‌كند تا دو عنصر باور و فرهنگ مسلمانان سياه پوست را پررنگ كند و كتاب فوق از انتشارات دانشگاه اكسفورد است .

ابعاد شخصيتى حضرت على (ع): سليم اريك نويسنده تركيه‌اى براى نخستين بار در اين كشور كتابى را درباره شخصيت، تفكرات و انديشه‌هاى سياسى حضرت على (ع) به رشته تحرير درآورده است .

در حاشيه بازار نشر وكتاب
17ميليون جلد كتاب در چهار ماهه آغازين امسال: براساس گزارش آمار خانه كتاب درحال حاضر سه هزار ناشر در زمينه نشر و چاپ كتاب فعاليت دارند و سال گذشته صد و پنجاه ميليون جلد كتاب با چهل هزار عنوان منتشر شده است، همچنين به نقل از مدير كل امور اُستان‌هاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى امسال يارانه كاغذ 10 در صد افزايش يافته است .

نخستين كتابخانه تخصصى شيعه‌شناسى: مسئول مجمع جهانى شعيه‌شناسى از آغاز به كار نخستين كتابخانه تخصصى شيعه‌شناسى كشور با بيش از 10 هزار عنوان كتاب و مقاله در شهر قم خبر داد. حجت‌الاسلام انصاريان با اشاره به كمبود كتابخانه‌هاى تخصصى دراين زمينه شيعه‌شناسى و ضرورت جمع آورى آثارى درباره شيعه و ائمه معصوم (ع) از افتتاح اين كتابخانه در ماه آينده خبر داد.

كتابخانه شماره 2 مجلس در هفته كتاب افتتاح مى‌شود: احسان اللَّه شكر الهى مدير روابط عمومى و امور بين الملل مجلس شوراى اسلامى با اعلام اين خبر افزود اين كتابخانه داراى منابع تخصصى اسلام شناسى،شرق‌شناسى، ايران‌شناسى است .مجموعه منابع اين كتابخانه شامل 39000 جلد كتاب فارسى و عربى و لاتين و1769 جلد نسخه خطى، نشريات اسلام‌شناسى و ايران‌شناسى و نقشه‌هايى راجع به ايران و شرق، دنياى اسلام است و همچنين 5 هزار جلد كتاب چاپ سنگى به شكل cd در آمده كه در اختيار علاقه‌مندان قرار مى‌گيرد. اين كتابخانه در محل مجلس سناى سابق قرار دارد .

كتاب حديث رسول اكرم چاپ مى‌شود: كتابى با اين عنوان مشتمل بر 35 هزار حكمت وحديث و كلمات قصار از رسول اكرم (ص) توسط گروه حديث بنياد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس به زودى به چاپ مى‌رسد .

قم كمترين فضاى كتابخانه عمومى را داراست: در حالى كه اُستان‌هايى مانند ايلام ولرستان داراى 30 و35 كتابخانه عمومى مى‌باشند، شهر قم با وجود موقعيت ويژه و خاص از حيث مدارس علوم اسلامى وحوزه علميه تنها داراى 20 كتابخانه عمومى است. به نقل از سرپرست كتابخانه‌هاى عمومى اُستان قم، اين شهر كمترين فضاى كتابخانه‌هاى عمومى را در ميان اُستان‌هاى كشور داراست .نيكبخت على‌رغم وعده مسئولان اُستان از اختصاص 20 ميليون تومان به كتابخانه‌هاى عمومى، اين مبلغ را در برابر هزينه‌هاى زياد اداره كتابخانه ناچيز دانست .

نويسنده مرتد آيات شيطانى و كتاب جديدى عليه مسلمانان: »شاليمار دلقك« عنوان كتاب جديد سلمان رُشدى است كه موضوع آن تربيت يك نوجوان مسلمان در كشمير به وسيله يك روحانى تند رو است كه تروريست بمب گذار مى‌شود .اين كتاب كه در ليست دريافت كنندگان جايزه »من بوكر« يعنى جايزه كتاب سال 2005 قرار گرفته خشم مسلمانان جهان را در پى خواهد داشت .
اين نويسنده در مصاحبه با خبر گزارى فرانسه گفته است دين اسلام نياز به اصلاحات دارد و هرگاه قران به عنوان سندى تاريخى نگريسته شود مشروعيت مى‌يابد .آن چه نياز است اين است كه بايد از سنت گذشت و اصلاحات بيشترى در اسلام صورت داد تا مفاهيم اصلى آن وارد دوره جديد شود. رشدى ادعا كرده است به تعداد اندكى از مسلمانان اجازه داده مى‌شود تا قرآن را به عنوان يك سند تاريخى مورد مطالعه قرار دهند و جا داشت كه مؤمنين مى‌توانستند چنين كارى كنند. وى در جاى ديگرى از اظهار نظرات خود در مجله تايمز نوشته است. قوانين در قرن هفدهم ساخته شده‌اند و حداكثر مى‌توانست نيازها را تا قرن 21 بر آورده سازد و بايد در اين زمان اصلاح اسلامى با پذيرش همه ايده‌ها حتى عقيده كسانى كه مرعوب شده‌اند آغاز و بايد با واقعيت‌هاى متحول شده هماهنگ و سازگارى شود. اين نويسنده وقيح در كتاب جديدش اسلام را دينى تروريست پرور معرفى كرده است .

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 166  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست