responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نشریه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 10  صفحه : 8
گزارشى از آرژانتين


نوشتار ذيل اطلاعاتى است درباره آرژانتين نوشته يكى از برادران عزيز كه غربت آن كشور را براى تبليغ اسلام انتخاب كرده است . ما با آرزوى موفقيت براى ايشان درانتظار بخش دوم آن كه درباره اوضاع و احوال مسلمانان در آرژانتين است مى باشيم.

مجله حوزه

1. آرژانتين در شرق كوه هاى اندو در منطقه معتدله جنوبى واقع است از شمال بابوليوى و پاراگوئه از جنوب با شيلى واقيانوس اطلس از شرق با برزيل واروگوئه واقيانوس اطلس واز غرب به شيلى هم مرزاست .

2. مساحت آرژانتين : 629.758.2 كيلومتر مربع است كه در مقايسه با مساحت ايران يك ميليون كيلومتر مربع بيشتراست .

3. كوه هاى معروف آن عبارت است از: كونكاگوا 1 باارتفاع : 6959 متر بلندترين قله در آمريكاى جنوبى واقع در رشته هاى كوه هاى آند بونته 2 باارتفاع 6872 متر توپون گتو 3 باارتفاع 6800 متر تشكيل مى دهد.

4. رودهاى طولانى و معروف آن عبارتنداز: پرند 4 1800 كيلومتر اروگوئه 5 1100 كيلومتر سلادو 6 2000 كيلومتر پيلكوماجو 7 : 100 كيلومتر.

5. پرعرض ترين قسمت آرژانتين بين كوههاى آند و ساحل اقيانوس اطلس مى باشد كه 1438 كيلومتراست و طولانى ترين قسمت آن از جنگلهاى استوائى شمال تا نواحى منجمدارض النهاراست كه 3799 كيلومتر مى باشد.

6. معادن آرژانتين عبارتنداز: نفت نقره مس طلا ذغال سنگ روى اورانيوم گاز سرب .

7. بيشترين محصولات كشاورزى و دامى آرژانتين را گندم الياف ذرت پنبه جو گوشت گاو و گوسفند تشكيل مى دهد كه از ميان آنها گندم ذرت و گوشت به خارج از كشور صادر مى گردد. دراين ميان گوشت از مهمترين صادرات آن مى باشد.

8. مهمترين صنايع آرژانتين عبارتنداز: ذوب آهن و فولاد اتومبيل سازى ساخت ماشين آلات .

9. جمعيت آن 30 ميليون نفراست و بيشترين آن شهرنشين مى باشند كه ازاين ميان 10 ميان 10 ميليون آن در پايتخت زندگى مى كنند.

10. نژاداكثر مردم آرژانتين سفيداروپائى است واقليت هائى نيز از تيره هاى سرخ عرب دورگه سرخ و سفيد در آن وجود دارد.اين كشور مهاجر پذيراست وامروز شاهد مهاجرت هاى زيادى به آن ديار مى بائيم .

11. مذهب رسمى آن : مسيحى كاتوليك است .

12. واحد پول آن [ پزو]است .

13. آرژانتين در سال 1810 ميلادى استقلال يافت و در سال 1945 به عضويت سازمان ملل در آمد.

14. حكومت آرژانتين جمهورى فدرال و پايتخت آن[ بوينوس آيرس] مى باشد.

15.از شهرهاى كردبا توكمان مندوزا سان تافه روزاريو ماردل و پالاتازا مى توان - بعداز پايتخت - بعنوان مهمترين شهرهاى آرژانتين نام برد.

16. زبان مردم آرژانتين اسپانيائى اسپانيولى است . در 24 كشور ديگر جهان - كه نام آنها در ذيل مى آيد - بااين زبان صحبت مى شود:

1. آرژانتين

2.اسپانيا

 

3. مكزيك

 

4. پرو

 

5. ونزوئلا

 

6. هندوراس

 

7. گواتمالا

 

8. كاستاريكا

 

9. كوبا

 

10. نيكاراگوئه

 

11. پاراگوئه

 

12. كلمبيا

 

13.السالوادر

 

14.اكوادور

 

15. پاناما

 

16. بوليوى

 

17. دومنيكن

 

18. (گينه اكوادور) گينه استوائى

 

19. ترى داد ( اسپانيولى انگليس )

 

20. تونس ( عربى فرانسوى اسپانيا)

 

21. مراكش ( عربى فرانسوى اسپانيولى )

 

22.اروگوئه

 

23. گويان

 

24. شيلى

 

17. شروع فصلها در آرژانتين باايران فرق مى كند. وقتى ما شاهد اولين روز بهار هستيم مردم آرژانتين اولين روز پائيز خود را شروع مى كنند آغاز فصل سبزه و گل درايران برابراست با پايان اين فصل در آنجا.

 

18. برخلاف ايران كه اكثر مناطق آن داراى آب و هوائى خشك است

و راديو تلويزيون هم هيچگاه درجه رطوبت هوا رااعلام نمى كنددر پايتخت آرژانتين همواره درجه رطوبت هوااعلام مى شود كه بطور معمول درجه رطوبت آن 80 درجه و گاهى به 95 درجه و بيشتر مى رسد.ازاين رو بيمارى واريس يكى از بيماريهاى همه گير در بين مردم آرژانتين مى باشد.

19. تفاوت افق بين ايران و آرژانتين شش ساعت و نيم مى باشد. هنگامى كه درايران ساعت 12 ظهر را نشان مى دهد در آرژانتين هنوز آفتاب طلوع نكرده و ساعت 5.5 صبح است .

20. مسافت ميان ايران و آرژانتين با هواپيمااز طريق ايران ايتاليا اسپانيا آرژانتين است كه در حدود 20 ساعت طول مى كشد و بوسيله كشتى زمان آن به يكماه افزايش مى يابد.

موقعيت آرژانتين

برخوردارى از منابع مواداوليه كشورهاى آمريكاى جنوبى را در رديف بهترين كشورهاى جهان قرار داده است .ازاين رو همواره اين سرزمين مورد طمع و هجوم واستعمارگران واقع شده است . دراين ميان آرژانتين از موقعيت ويژه اى برخورداراست : مساحت زياد ثروتهاى طبيعى آبهاى فراوان جنگلهاى بسيار وقرار گرفتن در منطقه سوق الجيشى (بين اقيانوسى اطلس واقيانوس كبير جنوبى ) - همراه با داشتن مردمى فعال و زحمتكش امتيازات ويژه اى است كه نمى توانداز چشم استعمارگران دور بماند

استقلال آرژانتين

از سال 1516 كه بعضى از مناطق آمريكاى جنوبى جزء متصرفات اسپانيا شناخته شد. تا سال 1717 كشورهاى آرژانتين بوليوى اروگوئه و پاراگوئه بوسيله نايب السلطنه اسپانيا اداره مى شد. فجايعى كه دراين مدت استعمارگران نسبت به سرخپوستان بومى منطقه انجام دادند بيشمار و قابل توصيف نيست . فتواى پاپ بعنوان بخشيدن تمام اين سرزمين به اسپانيا و پرتقال بر دامنه اين وحشيگريهاافزوده بود. در كناراين فجايع روحانيون مسيحى مشغول دعوت مردم به صلح وانجيل بودند. انگليسيها در سال 1806 در پى كمك به حكومت دست نشانده اسپانيا كه براثر قيام مردم به ستوه آمده و رو به ضعف گذاشته بود به آرژانتين حمله مى كنند اما مردم با پيكارى سخت بااستعمارگران قواى انگليسى را سركوب و مجبور به عقب نشينى كردند.اين مبارزه تا سال 1815 طول كشيد

ژنرال[ سان مارتين] مبارز معروف آرژانتينى همراه با پنج هزار مرد جنگى خود با قواى اسپانيا درگير شد و بعداز دادن كشته هاى بسيار توانست بر آنها پيروز شده و موجبات استقلال آرژانتين را فراهم آورد. در سال 1816 شهر[ توكمان] شاهد اعلام استقلال آرژانتين بود. و در[ بوينوس آيرس] يك حكومت مركزى تشكيل شد كه كشورهاى پرو و شيلى را نيز تحت پوشش داشت .

فاصله ميان سالهاى 1815 - 1830 يكى از دوره هاى پرافتخار تاريخ آرژانتين بحساب مى آيد. در طول اين ساليان افكار ضداستعمارى دراوج خود بود و مردم ازاستقلال كشور به خود مى باليدند. در بين مردم ژنرال[ سان مارتين] شخصيت محبوب و فراموش ناشدنى است واكنون مجسمه هائى از سان مارتين در آرژانتين به چشم مى خورد و ميدانى بزرگ در پايتخت به همين نام وجود دارد.

احزاب در آرژانتين
كشور آرژانتين مانند بسيارى از كشورهاى جهان سوم داراى احزاب مختلف و گوناگون مى باشد كه از ميان آنها دو حزب پرونيسم و راديكاليسم از قدرت بيشترى بر خوردارند. و هر چند گاه يكى از آن دو بر آرژانتين حكومت مى كند.

حزب پرزنيسم
نام اين حزب از بنيان گزار آن:[ خوان دومينگوپرون] گرفته شده است . پرون معلم دانشكده جنگ بود و شش جلد كتاب درباره تشكيلات و تاكتيك هاى نظامى نوشته است تجربيان چندين ساله او در شناخت و مطالعه ارتش هاى آلمان ايتاليا آلبانى لهستان واسپانياازاو مردى كارآمد ساخته بود.او در پست معاونت وزير جنگ خدمت مى كرد. پرون مرد قاطعى بود كه در كمال سادگى مى زيست و شعارش اين بود كه متعلق به بى جامگان 8است . در چهارم ژوئن 1942او بهمراهى 18 نفراز گروه افسران متحد فرمان كودتا را عليه دولت كاستيو 9 صادر كردند.اين روز بعدها به روزانقلاب معروف شد[ پرون] با كوشش وجديت فراوان رهبرى جنبش را بدست گرفت و در مبارزه پيشتاز شد.او معتقد بود در مقابل ارتش كه همه چيز مردم و كشور را دراختيار دارد بايد يك قدرت مردمى با تشكيلات قوى بوجود آورد تشكيلاتى كه بتواند كشور رااز يك قطبى بودن نجات دهد 10 واز قدرت بى چون و چراى ارتش بكاهد در پى اين هدف حزب و سنديكاى كارگران را تشكيل داد. پرون براى كارگران ارزش زيادى قائل بود و آنها را دوست و همكار خود مى دانست .ازاين رو در ميان توده هاى كارگرى نفوذ فراوانى پيدا كرد.

دراين ميان ارتش كه از نفوذ روزافزون پرون بسيار وحشت زده شده بود در سال 1945او را دستگير كرد اما همسراو [ اواپرون] در يك سخنرانى پرشوراز راديو بلگرانو ضمن تشريح سياستهاى پرونيسم و رهبر آن پرون خبر دستگيرى او را به مردم داد واز فقراء و بى جامگان دعوت به تظاهرات كرد. در پاسخ به اين دعوت جمعيتى انبوه به خيابانها ريخت : كارگران كشاورزان ... بى جامگان به حمايت از پرون برخاستند. تنها فريادى كه ازاين جمعيت به گوش مى رسيد نام پرون بود. ارتش كه خود را در برابر توده هاى

عظيم و بپاخاسته يافت از ترس شورش واعتصاب را آزاد كرد. با آزاد شدن رهبر جنبش مردم با شادمانى به خانه هاى خود بازگشتند. همين زحمتكشان كارگر در سال 1946 پرون را بار ديگر به قدرت رساندند. فاصله ميان سالهاى 1946 تا 1949 را مى توان دوره خودكفائى آرژانتين به حساب آورد. دراين دوره حكومت پرون كمپانيهاى انگليسى راه آهن انگليسى و كمپانيهاى نفت و گاز را كه در دست فرانسوى ها بود خريدارى و همراه بانك مركزى آرژانتين ملى اعلام كرد.

اصول سياست پرونيستها
1-استقلال سياسى به عنوان سومين راه : به عقيده پرون [ پرونيسم] سرمايه دارى و كمونيسم را رد مى كرد و در مقابل ايالات متحده امريكا و شوروى راهى جدا و مستقل را طى مى كرد. يكى از شعارهاى معروف پرون كه همواره تكرار مى كرداين بود: آنچه ما مى خواهيم از ميان بردن كامل اسعتماراست تحت هر نام و عنوانى كه باشد.

2-استقلال اقتصادى : پرون مى گفت كشور آرژانتين با تكيه بر منابع طبيعى خود نبايد به كمك هاى خارجى وابسته باشد.ازاين رو در برنامه كارش پيشرفت كشاورزى ازاهميت ويژه اى برخوردار بود و براى صادرات از جمله صدور گوشت جديت فراوانى كرد. 11

3- عدالت اجتماعى : حزب پرونيسم پسوندى هم دارد[ حزب پرونيسم عدالت] . تامين عدالت اجتماعى براى همگان يكى ازاهداف اساسى اين حزب بشمار مى آيد. شعار[ عدالت اجتماعى بايد جهان را فرا گيرد] همواره زينت بخش كلام پرونيستها بوده است . جهت تحقق بخشيدن به اين شعار پرون از ساعات كارگران كاست و دستمزدشان راافزايش داد. كارفرمايان را وادار ساخت كه سال كارگران را 13 ماه قرار دهند تااز اين طريق يكماه حقوق بدون كار به آنها تعلق گيرد. همچنين ايجاد بيمارستان احداث شهرك هاى كارگرى نظارت بر دادگاهها براى اجراى درست قانون كار از قدمهاى اساسى بود كه پرون دراين راه برداشت .ازاين رو سنديكاهاى كارگرى به طور كامل ازاو حمايت مى كردند. زمانى كه پرون وزارت كار و بيمه هاى اجتماعى را تشكيل داد سفير وقت آمريكا[ براون] او را متهم به كمونيست بودن كرد. و زمينداران و مالكان بزرگ را بر عليه او تحريك كرد. پرون به سفير آمريكا هشدار داد اگراز توطئه هايش دست بر ندارد باارتش كارگرى خويش به جنگ او خواهد رفت و در مبارزه با دشمنانش هيچ ترديدى بخود راه نخواهد داد.

عوامل موفقيت پرون
عوامل موفقيت حركت انقلابى پرون عبارتنداز:

1-ارج نهادن به كارگران و كشاورزان (بيجامگان ).

2- بالا بردن دستمزدها وايجاد موسسات رفاهى براى طبقات محروم .

3-- حمايت از سنديكاهاى كارگرى .

4- تشكيل بنياد كمك به فقراء توسط همسر پرون .

5- تشكيل حزب پرونيسم .

6-اعلام سياست استقلال سياسى .

7-اعلام سياست اقتصادى و عدالت اجتماعى .

8- تبيين مواضع و سياستهاى حزب توسط همسر پرون از راديو بلگرانو و در ميان كارگران .

[اوا پرون] و نقش از در پيروزىانقلاب پرون
همسر پرون يك كاتوليك ضدكمونيست واز طبقات متوسط جامعه بود و همواره افتخار مى كرد كه از فقيران و بى جامگان اجتماع است .او كه تا سال 1945 گوينده راديو بود با سخنرانى هاى پرشور و جدى خود چه در راديو و چه در كارخانه ها و مجامع عمومى نقش موثرى را در پيشبرد سياستهاى پرونيسم ايفاء مى كرد .

در سال 1947 كه پرون برنامه 50 ساله صنعتى كردن كشور راارائه كرد همسرش بنياد كمك به فقراء را تاسيس نمود. تشكيل اين بنياد و سخنرانى هاى بسيارش از يك چهره محبوب ساخته بود كه مى توانست در كمك به پرون گامهاى جدى بحساب آيد.

اواپرون با شركت در كلاسهائيكه براى پرونيستها تشكيل مى داد به تبيين عقايد پرون و تبليغ شخصيت او مى پرداخت . در كتابى كه با عنوان [تاريخ پرونيسم] نوشته است تحت عنوان : زندگى به خاطر پرون مى نويسد: در مدرسه پرونيستها بايد عدالت اجتماعى را به همه آموخت .امااين آموزش اگر همراه بااعتقاد به پرون نباشد هيچ فائده اى ندارد زيرا گاه مبارزه اگر نياز به مردم باشد شجاع ترين افراد نخواهند گفت : زندگى ما بخاطر عدالت بلكه خواهند گفت زندگى ما بخاطر[ پرون] در جاى ديگر مى نويسد:[ آنانى كه برونيسم با روح و روان شان آميخته نشده است در زمره اعضاء مكتب عدالت اجتماعى نخواهد بود. براى پرونيست شدن اولين گام اعتقاد كامل به[ پرون] است . براى زندگى پرون از حيات بايد گذشت همانگونه كه براى وطن] اواپرون كه خدمات زيادى نسبت به حكومت پرونيستهاانجام داد در سال 1951 تا مقام معاونت رياست جمهورى پيش رفت و نزديك بود كه به اين مقام انتخاب شود ارتش كه نماينده و بلندگوى بورژوازى و مخالف عقايد بوداز حق و توى خود استفاده كرد و مانع اين كار شد.

او در ماه ژوئيه 1953 براثر بيمارى سرطان در سن 30 سالگى از پاى درآمد و در حالى پرون را تنها گذاشت كه مشكلات اجتماعى فراوان او را احاطه كرده و درگير بحرانهاى عظيم اجتماعى شده بود.

خاطره اواپرون هنوز هم به عنوان يك شخصيت مردمى و محبوب در ميان مردم آرژانتين باقى مانده است .

مشكلات اساسى پرون
بااينكه[ پرون] اساس سياست خارجى خود را براستقلال سياسى و عدم وابستگى اقتصادى به خارج بنياد نهاده بود و همواره ازاين سياست دفاع مى كرداما در پياده كردن آن موفقيت چندانى نداشت . در زمان او هر چند بعضى از نابع و بانكهاى كشوراز سلطه بيگانگان درآمده و ملى اعلام شد اما برق نفت و سردخانه هاى گوشت همچنان در دست آنها باقى ماند وازاين ناحيه دولت او ضربه پذير شد. پول و ثروت حربه كارسازى بود كه سرمايه داران مخالف از آن بخوبى عليه اواستفاده مى كردند. دست سفارتخانه آمريكا هم با توجه به اينكه جناب سفير نماينده موسسات بزرگى در آرژانتين بود در وارد آوردن ضربات موثر بر دولت پرون باز بود. در سال 1949 ترفندهاى توطئه گران به بار نشست و مشكلات گوناگون دولت پرون آغاز شد سطح صادرات پائين آمد موازنه بازرگانى كسرى نشان داد ذخيره ارزى كشور رو به كاهش گذاشت . دولت مجبور شدارزش[ پزو] را كاهش داده تا رونقى به صادرات ببخشد. در يك سياست اقتصادى ضد تورم رشد دستمزدها متوقف و دوران رياضت آغاز شد. در 1950 دولت مجبور شد يك وام 25 ميليون دلارى از آمريكا درخواست كند واين در حالى بود كه پرون شش ماه قبل گفته بود: حاضرم يك دست مرا قطع كننداما وام نگيرم . دولت در طرح پنجساله جديد خود كه از 1953 آغاز كرد تلاش خود را بر بالا بردن توليد ملى قرار داد.ازاين رو بودجه خاصى را براى پيشرفت صنايع و بالا بردن سطح كشاورزى از راه مكانيزه كردن آن پيش بينى كرد. على رغم اين تدابير مشكلات[ پرون] روز به روزافزايش مى يافت . دولت در زمينه سوخت مشكلاتى داشت چون نفت به قدر كافى استخراج نمى شد به اين لحاظ مجبور شداز كمپانى[ اويل امريكائى] كه پالايشگاههاى متعددى در آرژانتين داشت كمك گيرد. به اين منظور قراردادى در زمينه خريد نفت با آن شركت امضاء كرد. اين قرارداد خط بطلانى بود كه بر سياست عدم وابستگى كشيده شد و ديگر پرونيسم 1955 هيچ شباهتى به پرونيسم 1947 نداشت . جالب توجه اينكه سرمايه داران بزرگ كه در هر فرصتى از ضربه زدن به حكومت[ پرون] فروگذار نكرده بودنداز آنجمله در خشكسالى 52 - 51 كه مقارن با بروز مشكلات[ پرون] بوداحتكار و گرانفروشى توانسته بودند ضربات خرد كننده اى به او بزنند با كمك راديكالها و ژنرالهاى طرفدار آمريكا يك مبارزه روانى را هم عليه او تدارك ديدند و[ پرون] را متهم به ارتباط با بيگانه و فروختن نفت به تراستهاى خارجى مى كردند. بيگانه پرستانى اين اتهامات را پر و بال مى دادند كه اگر قدرت داشتند تمام كشور را دراختيار آمريكا مى گذاشتند!!

اتحاد آرژانتين برزيل شيلى
يكى از خواسته هاى مهم[ پرون] در زمينه سياست خارجى از همواره از نظرش دور نمى شد اتحاد ميان آرژانتين برزيل و شيلى بود.اين خواسته درسال 1952 همزمان بااوج گرفتاريهاى داخلى آرژانتين و با روى كار آمدن دوستان و هواداران [پرون] در شيلى و برزيل محقق شد.

جداازاين موفقيت اتحاديه بازرگانى اطلس كه در بوينوس آيرس تشكيل شد توانست كشورهاى همسايه را جذب كرده و زمينه همكارى بيشتر ميان آنها را فراهم سازد. دراين زمان ارزش واعتبار [پرونيسم] در آمريكاى جنوبى به اوج خود رسيده بود[ .پرون] در پايان سفر رسمى خود به شيلى گفت :اتحاد شيلى و آرژانتين بايد هسته مركزى اتحاد كشورهاى آمريكاى لاتين باشد.

افسوس كه اين موفقيتها در زمانى روى داد كه سالهاى خودكفائى آرژانتين سپرى گشته و دولت با مشكلات اقتصادى فراوان درگير بود سياست عدم وابستگى به ارج با بستن قرارداد با شركت هاى آمريكائى و همچنين وامى كه از آمريكا گرفته شده بود بتدريج رو بضعف نهاده بود. اگر چه جهت گيرى ها در تبليغات عليه استعمارگران بوداما زمينه آنچنان فراهم نبود كه اين موفقيتهاى خارجى بتوانداز گرفتاريهاى داخلى [پرون] بكاهد.

سقوط دولت پرون
در نتيجه بسال 1955 مخالفين پرون با دستيارى ارتش بويژه نيروى دريائى دولت پرون را ساقط كردند. پرون نيز بوسيله نيروى دريائى دستگير زندانى شد.اما مردم با هجوم گسترده خوداو را آزاد كردند. [پرون] بعداز آزادى به وسيله يك كشتى جنگى به[ پاراگوئه] پناهنده شد. بعدها مدتى در[ پاناما] [ جمهورى دومنيكن] و[ ونزوئلا]اقامت گزيده آنگاه به اسپانيا رفت و مقيم آنجا شد. على رغم اين كودتا مردم آرژانتين خدمات[ پرون] را چه در زمينه دادن آگاهى هاى سياسى و چه در جهت ايجاد رفاه عمومى فراموش نكرده او را دوست داشته و خواستار برگشت او بودند.ازاين رو حزب پرونيسم توانست به فعاليت خودادامه دهد. بعدها درانتخابات عمومى 1973 حزب پرونيسم به پيروزى دست يافت و دوباره به قدرت رسيد[ هكتور كامپو] كه يك[ پرونيست] بود به رياست برگزيده شد.اواز پرون دعوت كرد تا به كشور باز گردد. پرون هم بازگشت . رئيس جمهور جديد همواره تلاش مى كرد تا رياست جمهورى را به[ پرون] واگذار كند بااين هدف تنها بعداز چهار ماه كه از رياست جمهورى او مى گذشت استعفا كرد و[ پرون] توانست درانتخابات به رياست جمهورى برگزيده شود.اما متاسفانه اجل به او مهلت نداد تا درسهائى را كه در گذشته به تجر به آموخته بود بكار گيرد.او بسال 1974 در گذشت . بعداز[ پرون] همسر دوم از[ ايزابل پرون] به رياست جمهورى رسيد.اما دو سال بيشتراز حكومت خانم پرون نگذشته بود كه ژنرالهاى ارتش طرح يك كودتاى نظامى را عليه او ريختند. در سال 1976 با سقوط دولت او فرماندهان ارتش قدرت را در دست گرفتند و ژنرال[ خورخه رافائل ويدلا] رئيس جمهور گرديد. قانون اساسى توسط نظاميان لغو شد اختناق و سركوب به اوج خود رسيد. و در بين سالهاى 77 - 82 ميلادى هزاران نفراز مردم زندانى و ناپديد شدند

عوامل شكست پرونيست ها
1- باز بودن دست عوامل استعمار در توطئه چينى (بويژه سفارت آمريكا) و مخالفت و كارشكنى سرمايه داران و زمينداران بزرگ بر عليه حكومت پرون .

2- عدم پيگيرى شعارهاى اساسى انقلاب در عمل .از جمله سياست خارجى مستقل . كه با وجود سفير توطئه گر آمريكا در آرژانتين و گرفتن يك وام 25 ميليون دلارى از آمريكا در عمل ناديده گرفته شده بود.

3- بستن قرارداد با كمپانى هاى آمريكائى در زمينه خريد نفت كه تبليغات حكومت پرون را بر عليه استعمارگران كمرنگ جلوه داده و زمينه دلسرد شدن مردم را نسبت به حكومت فراهم آورد.

4-ابهام و بلا تكليى[ سيستم اقتصادى] كه معلوم نبوداصلاحات پرونيستى در آن بكار گرفته مى شود يااقتصاد وابسته همچنان پا برجا خواهد ماند؟

5- فسادادارى گر چه پرون با آن مبارزه مى كرداما دستگاه ادارى او دچار آن شده بود.

6- مخالفت كليساى كاتوليك : كليسا درابتداء با پرون همراه بود و ازاو حمايت مى كرداما با گذشت زمان از حمايت خود كاست و بااين شعار رو به ارباب صنايع آورد:[ ماامروز به سران صنعتى رو مى كنيم و از آنها مى خواهيم تا در راه عدالت و تعاون تلاش كنند]

7- مخالفت نظاميان با سياستهاى[ پرون] (در آمريكاى جنوبى بدون رضايت ارتش مشكل مى توان حكومت كرد. هر حكومتى ناچار بايد قدرت حاكم را راى نگه دارد در غيراين صورت از بين مى رود)

8- شايعه پردازيها واتهامات گوناگون كه مخالفين پرون بر عليه او انتشار مى دادند!

دست آوردهاى حكومت نظاميان
نظاميان در طول هشت سال حكومت نظامى خود تا آنجا كه امكان داشت به نفع استعمارگران خراجى و سرمايه داران داخلى كوشيدند. نتيجه اين تلاش آرژانتين امروزاست كه با وجود برخوردارى از منابع عظيم اقتصادى جزء كشورهاى فقير جهان سوم شمرده مى شود گرفتارانبوهى از مشكلات اقتصادى است . و آنچه ازاين دردآورتراست وضع گمشدگان آرژانتين مى باشد. نظاميان در دوران حكومت هشت ساله خود هزاران نفر از جوانان و سياستمداران آرژانتين را به جرم طرفدارى از حكومت دمكراسى و خلع يد نظاميان از بين بردند.ازاين عده آماردقيقى در دست نيست اما طبق آنجه از گزارشات رسانه هاى گروهى بر مى آيد تعداد ناپديد شدگان به بيش از سى هزار نفر مى رسد. هر روز يكشنبه (تعطيل عمومى ) مادران جوان از دست داده با بستن روسرى بعنوان اعتراض در ميدان بزرگ شهر جمع شده و با تظاهرات درد آلود خوداز رئيس جمهور جديد تقاضاى انتقام از قاتلان فرزندان خود مى كنند. 12

واگذارى حكومت به غير نظاميان
نظاميان آرژانتين كه كشور را در بن بست هاى سياسى اقتصادى عظيم گرفتار كرده و توان مقابله با آن را نداشتنداز ترس شورش هاى عمومى مردم زمينه واگذارى حكومت به غير نظاميان را فراهم آوردند و با برگزارى انتخابات در سال 1983 حكومت را به غير نظاميان سپردند.

انتخابات 1983
همانگونه كه گذشت در آرژانتين دو حزب پر قدرت وجود دارد. پرونيسم راديكاليسم . نظر به اهميتى كه انقلاب پرون در آمريكاى جنوبى داشته به معرفى گذرائى ازاين حزب و رهبرى آن پرداختيم .

اما راديكاليسم : تاريخ اين حزب همراه با وابستگى به استعمارگران و همدستى با زورمداران رقم مى خورد. سرمايه داران يهوديها صاحبان صنايع و شركتهاى خصوصى اركان اساسى اين حزب را تشكيل مى دهند. در انتخاباتى كه بعداز هشت سال حكومت نظاميان در آرژانتين برگزار شد حكومت به دست راديكالهاافتاد واكنون كشور توسط آنان اداره مى شود. چون نويسنده اين سطور خوداز نزديك شاهد برگزارى اين انتخابات بوده است بد نيست مرورى گذرا بر آن داشته باشيم :

1. تاريخ انتخابات : يكشنبه 1383/10/19 ميلادى مطابق 1362/08/08 شمسى .

2. نوع انتخابات :اجبارى (در صورتيكه واجدين شرائط دراين انتخابات شركت نمى كردند افزون بر محروميت از مسافرتها و مزاياى ديگر - چه بسا مجرم شناخته شده و زندانى مى شدند.

3. سن راى دهندگان :از 18 تا 70 سال .

دراين انتخابات مى بايست رئيس جمهور معاون آن نمايندگان مجلس شوراى ملى و مجلس سنا واستاندارهاى سراسر كشورانتخاب شوند.البته مردم به گونه اى توجيه شدند كه اينگونه انتخابات در يك روز ممكن باشد. دراين انتخابات راديكالها توانستند با تبليغات گوناگون خود از قبيل : سخنرانيهاى مختلف پخش پوسترهاى گوناگون هديه كلاه هائيكه نام كانديداى خود را بر آن نوشته بودند و پخش نقل و نبات و غذا با بدست آوردن 52% آراء پيروز شوند. و نماينده اين حزب[ رئول آلفونيس] رئيس جمهور شد. دو روز قبل ازانتخابات كه او در بزرگترين ميدان پايتخت سخنرانى داشت بسيارى از شركت كنندگان افرادى از طبقات بالاى اجتماع بودند كه با ماشينهاى آخرين سيستم خود در ميدان حاضر شده بودند.

وراى آنچه در ظاهر مى گذشت محبوبيت پرونيستها دراين انتخابات محسوس بود. در نگاه چهره هاى محروم آرزوى يك حكومت پرونيستى بچشم مى خورد. حكومتى كه به آنها بهاء داده و برايشان ارزش قائل شود. در سخنرانى نماينده حزب[ پرونيسم] اكثر شركت كنندگان كارگران و زحمتكشانى بودند كه با وسائل نقليه عمومى خود را به محل رسانده بودند. مسلمانهاى شيعه اين كشور هم كه تشكيلات مستقلى ندارندازاين حزب دفاع مى كنند. با تمام زحمتى كه بيجامگان دراين انتخابات كشيدند تبليغات آنان نتوانست همپاى تبليغات[ حزب راديكال] پيش رود و موفقيت آميز باشد. تنها توانستنداكثر كرسيهاى مجلس شوراى ملى رااز آن خود كنند. همچنين آنها توانستند حكومت اكثراستانها را بدست گيرند. 13

تاكنون حكومت راديكالها نتوانسته است از مشكلات انبوه مردم بكاهد. خانم[ ايزابل پرون] كه حكومت او بوسيله نظاميان سرنگون شد و اكنون رياست حزب قدرتمند[ پرونيست] را دارد از سوى رئيس جمهور جديد دعوت شد تا به كشور باز گردد.او به آرژانتين آمد اما در پى چند روزاقامت و جلساتى كه با رئيس جمهور جديد داشت به سوى اسپانيا بازگشت . هنگام بازگشت در هواپيماى او مقدارى مواد منفجره جاسازى شده بود تا آرزوى رئيس جمهور شدن را با خود بگور برد امااين توطئه كشف و خنثى شد واو توانست جان سالم بدر برد. با رفتن او به اسپانيا اختلاف ميان دو حزب باقى ماند اختلافى كه به نفع قدرتهاى بزرگ به ويژه آمريكا و به ضرر مردم آرژانتين تمام مى شود.

اقتصاد آرژانتين
با توجه به جغرافيهاى آرژانتين اين كشور بايد بهترين وضع اقتصادى را داشته باشد. كشورى كه مركز مهم صادرات گندم ذرت و گوشت است و داراى منابع روزمينى و زيرزمينى خوبى مى باشد. سرزمين پهناور آبهاى فراوان باغهاى ميوه و جمعيت كم بايد براى آن اقتصاد شكوفائى را به ارمغان آورده باشد در حاليكه چنين نيست . حاكمان ستم پيشه و سياستمداران وابسته ازاقتصاد آن چهره اى وحشت آور ساخته اند. 45 ميليارد دلار بدهى خارجى تمام درآمد سالانه اين كشور را مى ربايد. آنچه از تمام صادرات آرژانتين بدست مى آيد بيش از سود سالانه اين وام نمى شود. ميزان تورم 500%است و قيمت كالاها با سرعت سرسام آورى افزايش مى يابد. دولت در هر سال از مردم مى خواهد چند روز گوشت نخورند و كشتار را ممنوع مى كند تاازاين طريق گوشت بيشترى به شيلى صادر شود و پولى براى باز پرداخت قروض خارجى فراهم آيد .

در حاليكه قيمت اجناس بطور معمول هر سى روز يكبار افزايش مى يابد و بعضى از كالاهاى اساسى كمياب است دولت در برابر و ورود كالاهاى لوكس خارجى عكس العمل درستى ندارد. ميزان ارزى كه اين كالاهاى لوكس فرانسوى آمريكائى ژاپنى از كشور خارج مى كنند بسيار چشمگيراست .

بازار دلار در آرژانتين بسيار داغ است .اكثر مردم اضافه در آمدى ندارند و در صورت برخوردارى از درآمد هم ،ترجيح مى دهند آنرا به دلار تبديل كرده و حسابهاى پس انداز خود را در بانكهاى آمريكائى بگذارند. زيرا مردم اعتمادى به اندوختن[ پزو] ندارند. چون مرتب ارزش آن كم مى شود. و مقدار سودى كه به پس اندازها تعلق مى گيرد ،جبران اين كاهش را نمى كند.مغازه دارها هم دنبال دلار هستند حتى تاكسيها هم آن را ترجيح مى دهند.

در روز ورود ما به آرژانتين قيمت يكدلا با نرخ دولتى دوازده[ پزو] و با نرخ آزاد هفده[ پزو] بود بعداز يكسال اين نرخ به صد[ پزو] دولتى و يكصد و چهل[ پزو] آزاد افزايش يافت .

با كاسته شدن قدرت خريد مردم در آرژانتين وضع به گونه اى است كه براى اداره يك خانواده بايد مرد زن و حتى بچه ها كار كنند. بيشتر مردم هنگام خريد ميوه : يكعدد سيب يكدانه موز يا يك برش هندوانه مى خرند واز خريد من و كيلو خبرى نيست . در بعضى از نواحى فقر چنان بيداد مى كند كه والدين فرزندان خود را كنار خيابان ها گذاشته و فرار مى كنند. و آنچه به اين واقعيات چهره دهشت آورى بخشيده است زندگى بسيار مرفه سرمايه داران وابسته و سود جويانى است كه به هيچ چيز جز سود بيشتر نمى انديشند .

كشاورزى در آرژانتين
كشاورزى آرژانتين از موقعيت مناسبى برخورداراست و در آمد حاصله از صدور محصولات آن نقش ويژه اى را دراقتصاداين كشورايفاء مى كند. عوامل موفقيت اين بخش از فعاليتهاى توليدى كشور را مى توان چنين خلاصه كرد:

1- گستردگى زمينهاى بكر و حاصلخيز.

2- وجود آبهاى فراوان .

3- مكانيزه بوده صد درصد كشاورزى .

4- حمايت از كشاورزان و توليد كنندگان محصول .

5- دقت در بهره بردارى از ماشينهاى كشاورزى و حفظ و نگهدارى آنها.

6- عمده بودن كشاورزى به صورت كمپانيهاى بزرگ خصوصى و دولتى .

7- مديريت صحيح واهميت دادن به آن .

از ميان عوامل شمرده شده [ عمده بودن كشاورزى] قابل دقت است . شركتهاى بزرگ كشاورزى باامكانات خوبى كه دارند هزاران هكتاراز زمينهاى كشاورزى را زير كشت محصول ه مناسب با زمين و آب و هوا مى برند. و با تامين به موقع امكانات لازم كه براى آنها بسيارارزان و راحت بدست مى آيد موجبات بهره بردارى كامل از منابع طبيعى را فراهم مى سازند.اما در مقابل آن كشاورزيهاى خرد و كوچك است كه هر كدام داراى چند هكتار زمين مى باشند و عوامى از قبيل عدم تخصص كامل توجه به محصولاتى كه زودتر به پول تبديل مى گردد نبودامكانات يك كشاورزى مكانيزه گران تمام شدن خدمات كشاورزى نداشتن امكانات عرضه مناسب موجب عدم كارائى اين نوع كشاورزى در مقابل كشاورزى عمده و كلان مى شود.

ازاين تجربه درايران نيز بايداستفاده كرد. در عين مخالفت با مالكيتهاى كلان مى توان با گسترش تعاونيهاى كشاورزى زمينه ايجاد كشاورزيهاى كلان را فراهم ساخت .

اينجا يك سئوال باقى است : چرااين كشاورزى بگونه اى شايسته نتوانست تحولى اساسى دراقتصاد آرژانتين پديد آورده و زندگى مردمان محروم آن را بهبود بخشد؟ پاسخ اين است كه بيشترين محصولات كشاورزى آرژانتين به دست شركتهاى بزرگ آمريكائى واسرائيلى مى رسد. شركت هائى از قبيل [بن فى بن] اسرائيلى و[ ديو سريال] آمريكائى با سرمايه گذاريهاى هنگفت خود جهت كشاورزى را مشخص و درآمد حاصل از آن را بخوداختصاصى مى دهند و دولت آرژانتين بيشتر نقش يك واسطه ميان فروشنده و خريدار راايفاء مى كند

. خصوصيات اخلاقى مردم آرژانتين
آرژانتين داراى مردمانى رئوف و مهربان است كه بسيار مودب و خوش برخورد هستند. مفاسداجتماعى در ميان آنها نسبت به كشورهاى همجوار كمتراست و در حاليكه زندگى آنها شبيه به زندگى اروپائيان مى باشد هيچگاه مفاسدى كه در خيابانهاى يك كشوراروپائى ديده مى شود در آرژانتين بچشم نمى خورد. مردم آرژانتين در رعايت بهداشت دقت ويژه اى داشته و مى توان گفت به تميزى واصول بهداشت معتقدند. قوانين و مقررات دولت را كاملا محترم مى شمارند. براى يك راننده آرژانتينى چراغ قرمز راهنمائى در نيمه شب همان مفهومى را دارد كه در وسط روز دارااست . وجود پليس راهنمائى هم لزوم چندانى جهت رعايت قوانين رانندگى ندارد. هنگام تصادف شخص خطا كار بودن هيچ گونه جار و جنجال به تقصير خوداعتراف كرده و با پرداخت غرامت بدون دخالت پليس حادثه پايان مى يابد .

رسانه هاى گروهى آرژانتين

راديو تلويزيون در آرژانتين وابسته به دو بخش خصوصى و دولتى است و برنامه هاى آن به گونه اى طرح ريزى مى شود كه پيامى جز تبليغ از مظاهر مادى (پول خانه ماشين تلويزيون رنگى ...) و برانگيختن شهوت ندارد. تلويزيون از ساعت 11 صبح در پنج كانال مختلف پنج برنامه گوناگون راارائه مى دهد. تا هر كس طبق ميل خوداز برنامه دلخواهش استفاده كند. هدف از عرضه اين همه برنامه ها در قالب اخبار ورزش برنامه كودكان سريال فيلمهاى رمانتيك رقص و دانس سرگرم كردن مردم و بازداشتن آنهااز تفكر در مسائل سياسى است .از اين رو سطح مطالعه كاهش محسوسى يافته وافكار تمام مردم از برنامه هاى راديو و تلويزيون شكل و جهت مى گيرد. واين فرصت بسيار خوبى است براى سرمايه داران تا در جهت خواسته ها و منافع خود افكار عمومى را جهت بخشند. يك كانال از تلويزيون آرژانتين متعلق به صهيونيستهااست و بطور مستقيم زير نظر آنهااداره مى شود.ازاين رو يهوديان توانسته اند با جمعيت دو ميليونى خود بيش از چند نماينده وكيل و وزير داشته باشند.

مطبوعات آرژانتين هم عموما زير نظر سرمايه داران وابسته و يهوديان پولداراداره مى شود. آنها كه درارائه بى بند و بارى فساداخلاقى نقش موثرى دارند بعداز روى كار آمدن راديكالهاى آزادى عمل بيشترى نيز پيدا كرده اند وامروز بطور رسمى مجله اى به نام مجله عريان منتشر مى كنند

پاورقى ها
(1) Aconcagua

(2) Bonete

(3) Tupungato

(4) ana Pa

(5) uguag U

(6) Salado

(7) Pilcomajo

(8) Descamisado

(9) Gastillo

(10) در كشورهاى جهان سوم ارتش تكيه گاه خوبى است كه ديكتاتورهاى حاكم بوسيله ان حق هرگونه اعتراض عليه خود رااز مردم سلب كرده و آنها رااز صحنه سياسى كشور دور نگه مى دارند.

(11) صادرات گوشت از جمله مسائل مورد توجه دولت پرورنيست بود كه براى آن موفقيتهاى چشمگيرى هم داشت .

(12) متاسفانه تاكنون نسبت به محاكمه جانيان مزدور قدم سريع و مثبتى برداشته نشده است . تعدادى ازاين قاتلان با هواپيماى نظامى به اسرائيل گريخته و عده اى هم به گونه بلاتكليف زندانى هستند. آنچه در پاسخ به ناله واشكها داده مى شود تنها تعداد گورهاى دسته جمعى جديد است كه كشف مى گردد. گورهائى كه نظاميان مزدور مخالفين خود را بعداز شكنجه در آن زنده بگور كرده و گاهى تعداد قربانيان در يك گور به 300 نفر مى رسد.

(13) حكومت آرژانتين از نوع فدرال است كه با حكومتهاى مستقل در هر كدام ازاستانهااداره مى شود.

--------------------------------------------------------------------------------

امام خمينى :
بايد قدرت دولت و حجم كار آنها را ببينيم چقدراست و بسنجيم كه اگر من جاى او باشم چه مى توانم بكنم ؟اگر نخست وزير را برداريم جنابعالى را نخست وزير بكنيم چقدر مى توانيد كار بكنيد؟ حساب كار را با حساب قدرت بايد بسنجيد و مسائل را بايد دوستانه حل نمود.اين نظرى است كه ازاول داشته و دارم و بعدازاين هم خواهم داشت .

1364/04/10

--------------------------------------------------------------------------------

در زمان حضرت صاحب[ س] هم كه ايشان با تمام قدرت مى خواهند عدل را اجرا نمايند. بااين ترتيب نمى شود كه هيچكس حتى خلاف پنهانى هم نكند و بالاخره همان ها هم كه مخالف هستند حضرت صاحب[ س] را شهيد مى كنند و در روايات قريب به اين معنا دارد كه بعضى فقهاى عصر باايشان مخالفت مى كنند.

از سخنان امام در ديدار بااعضاى جامعه مدرسين در تاريخ 9 تير1364.

نام کتاب : نشریه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 10  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست