responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 83  صفحه : 19

اخبار


درگذشتگان
آيةاللّه رفيعى
آيةاللّه حاج شيخ محمدباقر رفيعى كرهرودى, امام جمعه شهر رى و يكى از فضلاى حوزه علميه قم بود.
فقيد بزرگوار در 20 شعبان المعظم 1335ق (1295ش) در كَرَهرودِ اراك به دنيا آمد و پدرش مرحوم حاج على اكبر كرهرودى از بزرگان و خيّرين منطقه بود. وى پس از كودكى, در مدرسه حاج محمد ابراهيم اراك ادبيات و سطوح عاليه را نزد اساتيدى چون حضرات آيات: شيخ محمد سلطان العلماء (رسائل و مكاسب), آقا سيد محسن غروى اراكى (كفايه), آقا سيد كاظم گلپايگانى (شرح منظومه) فرا گرفت. سپس در سال 1355ق به حوزه علميه قم مهاجرت كرد و اندكى (9 ماه) در درس آيةاللّه العظمى حايرى و پس از درگذشت استاد, به درس هاى فقه و اصول آيةاللّه سيد محمد حجت كوهكمرى و درس اسفار حضرت امام خمينى حاضر شد و مبانى علمى اش را استوار ساخت. با ورود آيةاللّه العظمى بروجردى به قم در سال 1364ق (1324ش) به درس هاى معظم له حاضر شد و بهره هاى فراوان برد. سپس به تبليغ دين و ترويج مذهب پرداخت و در اين راستا زمانى چند به دستور مرحوم آيةاللّه العظمى گلپايگانى در شهرهاى آشتيان, ماهشهر, مسجد سليمان و شهررى سكونت گزيد و زندگى خود را به اقامه جماعت و تفسير قرآن و بيان احكام شرع و مبارزه با مفاسد رژيم پهلوى سپرى ساخت و در اين راه متحمل اذيت هاى گوناگون شد تا آنجا كه ساواك وى را از شهر مسجدسليمان اخراج كرد و به قم فرستاد.
پس از پيروزى انقلاب اسلامى, به حكم حضرت امام به سمَت امامت جمعه و مديريت حوزه علميه شهررى برگزيده شد و تا زمانى كه از نعمت سلامتى و توانايى برخوردار بود, به گره گشايى از كار مردم و تدريس و تربيت شاگردان (در مدرسه برهانيه) اقامه جمعه و جماعت (در مسجدجامع حرم حضرت عبدالعظيم) مى پرداخت.
از آثار وى: تقريرات درس فقه و اصول مرحوم آيةاللّه حجت را مى توان نام برد.
وى, در روز سه شنبه 13 آذر 1380ش (18 رمضان 1422ق) در 85 سالگى چشم از جهان فرو بست و پيكر پاكش پس از تشييع باشكوه و نماز حجةالاسلام درّى نجف آبادى بر آن, در حرم مظهر حضرت عبدالعظيم حسنى(ع) به خاك سپرده شد.
*
استاد قربانى
استاد دانشمند مرحوم آقاى ابوالقاسم قربانى, يكى از عالمان و مورّخان و صاحب نظران علم رياضى به شمار مى رفت. فقيد سعيد در سال 1330ق (1290ش) زاده شد و تحصيلات كلاسيك خود را در دبيرستان سن لوئى تهران نزد پرفسور محسن هشترودى و هم در مدرسه عالى رياضيات نزد دكتر غلامحسين مصاحب فراگرفت و در علم هندسه و جبر و مثلثات و رياضيات به مقامى عالى دست يافت و بيش تر كتاب هاى رياضيات دوره دبيرستان را با همكارى استاد حسن صفارى تأليف نمود. وى در روز يك شنبه 4آذرماه 1380ش (9رمضان 1422ق) در 90 سالگى درگذشت.
آثار وى عبارتند از:
1. بيرونى نامه: شرح احوال و آثار و افكار ابوريحان بيرونى. كتاب سال 1375ش.
2. دو رياضى دان ايرانى: شرح احوال و آثار كمال الدين فارسى و ملا محمدباقر يزدى.
3. رياضى دانان ايرانى از خوارزمى تا ابن سينا.
4. زندگينامه رياضيدانان دوره اسلامى (قرن 3 تا11ق).
5. فارسى نامه: شرح حال و آثار و افكار كمال الدين فارسى.
6. كاشانى نامه: شرح حال و آثار و افكار غياث الدين جمشيد كاشانى.
7. نسوى نامه. شرح حال و آثار على بن احمد نسوى.
8. هندسه فضايى (با همكارى استاد حسن صفارى).
9. نه مقاله هندسه (با همكارى آقاى صفارى).
10. هندسه دوره دبيرستان (با همكارى آقاى صفارى).
11. روش حل مسائل هندسه (با همكارى استاد صفارى).
12. حل المسائل هندسه (با همكارى آقاى صفارى).
13. جبر ـ دوره دبيرستان ـ (با همكارى استاد صفارى).
14. جداول لگاريتم پنج اعشارى (با همكارى استاد صفارى).
15. جدول هاى لگاريتم دپوئى.
16. حساب استدلالى (با همكارى استاد صفارى).
17. حساب دبستان (با همكارى استاد صفارى).
18. حل المسائل جبر (با همكارى استاد صفارى).
19. متمّم حساب (با همكارى استاد صفارى).
20. مثلثات (با همكارى استاد صفارى).
21. مخروطات (با همكارى استاد صفارى).
22. آشتى با رياضيات.
23. تحقيق استخراج الاوتار, نوشته ابوريحان بيرونى.
24. تحقيق تذكرة الاحباب فى بيان التحاسب, نوشته كمال الدين فارسى.
25. حساب و جبر.
26. حل المسائل حساب استدلالى.
27. حل المسائل مكانيك.
28. خلاصه هندسه به زبان ساده.
29. خودآموز جبر.
30. رسم فنّى.
31. صد مسأله جبر.
32. متمم هندسه مسطّحه.
33. مثلث ها, ترجمه كتاب هنرى نيلى.
34. مقدمات رياضى.
35. هندسه ترسيمى و رقومى, ترجمه كتاب ا. چاكه. آيةاللّه مدرّسى يزدى
حضرت آيةاللّه آقاى حاج سيد محمدعلى مدرسى طباطبايى يزدى, يكى از علما و فقهاى حوزه علميه قم به شمار مى رفت.
فقيد سعيد در شب جمعه اوّل جمادى الاول 1358ق (1318ش) در نجف اشرف, در بيت علم و تقوا و فضيلت زاده شد. پدر بزرگوارش مرحوم آيةاللّه حاج سيد يحيى يزدى (1322ـ 1383ق) از شاگردان آيات عظام: حايرى يزدى, ميرزاى نائينى, آقا ضياء عراقى و سيد ابوالحسن اصفهانى و نويسنده كتاب هايى همچون: آيات الاحكام, قاعده لاضرر, منجزّات مريض و توضيح المسائل بود و از اساتيد معروف حوزه علميه نجف به شمار مى رفت.
آن مرحوم, در دامان پدر بزرگوارش باليد و پس از كودكى, به مكتبخانه رفت و در مدّت چهار سال قرآن و گلستان و نصاب و ديگر كتاب ها را فراگرفت. در يازده سالگى به تحصيل علوم دينى پرداخت و در خدمت والد معظّم خويش و دامادشان مرحوم آقاى حاج سيد محمدباقر مدرسى ادبيات را آموخت. سپس سطوح متوسط و عالى را در محضر حضرات آقايان: شيخ على اصغر اراكى, سيد مرتضى خلخالى, شيخ غلامرضا باقرى نجف آبادى (خيارات مكاسب) و پدر عالى قدرش (كفاية الاصول) فراگرفت و پس از آن به درس خارج آيات عظام: سيد محمود شاهرودى (اصول) و سيد يحيى مدرسى يزدى (فقه و اصول) و پس از درگذشت پدرش در 16 صفر 1383ق, به درس حضرات آيات: ميرزا حسن بجنوردى (اصول), ميرزا باقر زنجانى و سيد محسن حكيم (فقه) حاضر شد و بهره هاى فراوان برد و مبانى علمى اش را استوار ساخت و همزمان به تدريس سطوح عاليه و خارج فقه پرداخت. در سال 1401ق (1361ش) از نجف اشرف, به حوزه علميه قم آمد و به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت.
فقيد سعيد, خلقى خوش و دستى گشاده داشت و تواضع و فروتنى در رفتارش نمايان بود. وى در دوران جنگ تحميلى, بارها به جبهه هاى حق و يارى رزمندگان اسلام شتافت.
آثار چاپ شده معظّم له عبارتند از:
1. توضيح المسائل
2. مناسك حج (مفصّل و مختصر)
3. حاشيه بر عروةالوثقى
4. المضاربة فى الاسلام
5. الشركة فى الاسلام
و آثار مخطوط او هم عبارت است از:
6. الزكاة فى الاسلام
7. المساقات فى الاسلام
8. المزارعة فى الاسلام
9. الضمان فى الاسلام
10. الاجارة فى الاسلام
سرانجام آن عالم بزرگوار در اثر سكته مغزى, در 62سالگى, در روز سه شنبه 20شعبان المعظم 1422ق (15آبان 1380ش) بدرود حيات گفت و پيكر پاكش روز پنجشنبه پس از تشييع و نماز برادرش آيةاللّه سيد عباس مدرسى بر آن, در مسجد طباطبايى حرم حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ به خاك سپرده شد. ناصرالدين انصارى دكتر محمد آبادى باويل
روز سه شنبه 13آذرماه, استاد بزرگوار جناب آقاى دكتر محمد آبادى باويل پس از تحمل يك دوره بيمارى جانكاه از عذاب هستى رست. و فرداى همان روز كه مصادف با روز ضربت خوردن پيشواى آزادگان جهان بود در وادى رحمت تبريز ـ بخش انديشمندان و دانشوران ـ آرميد.
استاد به سال 1307 خورشيدى در روستاى باويل شهرستان اسكو ديده به جهان گشود و تحصيلات ابتدايى را در زادگاه خويش گذراند و پس از اتمام دوره ابتدايى, معلم دانش آموزان زادگاه خويش شد.
همزمان با تدريس در مدارس آن ديار, تلاش و كوشش پيوسته استاد در دانش اندوزى در حوزه و دانشگاه از او دانشمندى بى بديل و فرهيخته اى فرزانه ساخت تا پس از 20 سال تدريس در مدارس اسكو و شبستر و تبريز با پيشنهاد و صوابديد استاد منوچهر مرتضوى به دانشگاه تبريز منتقل شد و تا سال 1358 ـ سال بازنشستگى ـ تعليم و تربيت تشنگان علم و معرفت را به عهده داشت. بعد از انقلاب اسلامى استاد تا سال 66 در دانشگاه آزاد تبريز و سال 67 تا 78 در دانشگاه آزاد تهران و كرج و دانشگاه علامه طباطبايى به تعليم و تدريس مشغول بود تا اينكه در پى عارضه بيمارى سرطان به ديار باقى شتافت, و جامعه فرهنگى ايران و تبريز را از فيض و بركت وجود خود محروم ساخت.
از استاد سه كتاب ارزشمند و ماندگار به يادگار مانده است:
1. ظرائف و طرائف كه حدود پنج سال از عمر با بركت استاد, به تدوين آن صرف شد و از طرف انجمن استادان زبان و ادبيات فارسى با مقدمه استاد دكتر مهدى محقق به چاپ رسيد.
2. ديوان مجيدالدين بيلقانى (تصحيح و تحشيه) كه رساله دكترى ايشان در دانشگاه تهران بود و با صوابديد حضرت استاد مرتضوى در سلسله انتشارات مؤسسه تاريخ و فرهنگ ايران (دانشگاه تبريز) به چاپ رسيد.
3. آيين ها در شاهنامه كه در سال 1350 از طرف دانشگاه تبريز چاپ شد.
از وى مقالاتى در مجلات علمى ـ فرهنگى به چاپ رسيده است.
آثار چاپ نشده استاد ـ تا آن جا كه بنده اطلاع دارد ـ مجموعه اشعار ايشان است و حواشى و يادداشت هايى كه در هامش كتاب هايشان هست.
صرف نظر از علم و دانش وى كه در كمتر كسى آن را ديده ام خاكسارى و فروتنى, نيك نهادى, نيك انديشى, نجابت و مهربانى, وفادارى به پيمان دوستى ها, خيرخواهى و دست گيرى از شاگردانش, نيك محضرى و حسن معاشرت از ويژگى هايى است كه در دوران نزديك به سى سال دوستى و همدمى از او به ياد دارم و اميدوارم پروردگار مهربان به پاس اين خصال نيك و به خاطر شهيد سعيد اين ماه او را در جوار رحمت خويش جاى دهد و خانواده محترم و دوستدارانش را در فقدان او صبر و شكيبايى عنايت فرمايد.
خداوندا به درگاه عطابخش تو (آبادى)
به اميد نياز آمد, به نوميدى مگردانش
آخرين غزل استاد به يادگار در اين جا درج مى شود:
ما مرگ را به نوبت فردا نشسته ايم
بار سفر به دوش مهيا نشسته ايم
ياران همه يكايك از اين خانه رفته اند
دردا كه ما به ماتم آنها نشسته ايم
ما را زمان به گوشه عزلت نشانده است
چون راهبى به صومعه تنها نشسته ايم
از بيم ته كشيدن دريا سرشك ريز
چون غمخورك به ساحل دريا نشسته ايم
پرسند اگر به گوشه صحرا چه مى كنى
گويم براى ديدن ليلى نشسته ايم
عمرى است در رهش به تمناى يك نگاه
گمنام و بى نشان به تماشا نشسته ايم
سوداى خام بين چو عجوزى به ده كلاف
خواهان يوسفيم و به سودا نشسته ايم
از بيم حادثات شب تيره چون قطا
بيرون ز آشيانه به صحرا نشسته ايم
در جستجوى گوهر گم گشته شباب
با قامتى خميده بدين جا نشسته ايم
نوبت نشين مرگ نه تنها تويى كه ما
(آباديا) به نوبت فردا نشسته ايم
دكتر اسماعيل تاج بخش
اخبار فرهنگىمراسم انتخاب سومين دوره كتاب (سال ولايت)
سومين دوره انتخاب كتاب سال ولايت روز پنجشنبه (هفدهم آبان 1380) در شهر رى برگزار شد. ابتدا دبير ستاد حجةالاسلام والمسلمين جناب آقاى مهدوى راد ضمن خوش آمدگويى به حاضران گزارشى از كم و كيف و نحوه انتخاب آثارى كه به دبيرخانه ستاد رسيده, ارائه كرد. سپس جناب آقاى رمضانپور معاون فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى جناب آقاى مسجد جامعى و آيةاللّه سبحانى به ترتيب سخنرانى كردند.
در انتها بيانيه هيأت داوران قرائت شد. در بخشى از بيانيه چنين آمده است:
دوره كتاب سال ولايت به بررسى و گزينش آثارى اختصاص يافت كه در سال 1379 درباره موضوع ولايت اهل بيت اعم از تاريخ, سيره و مباحث كلامى و حديثى و غيره, در ايران و بلاد اسلامى و كشورهاى ديگر به صورت تأليف, ترجمه و تحقيق به زبان هاى مختلف انتشار يافته اند. مؤسسه فرهنگى دارالحديث با همكارى معاونت امور فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى, اجراى اين اقدام خير را از طريق دبيرخانه كتاب سال ولايت بر عهده داشتند. استادان و بزرگوارانى از حوزه علميه قم, تهران و دانشگاه هاى ايران در مراحل مختلف كار مشاركت و نظارت داشتند. در گزينش اوليه, علاوه بر بررسى فهرست كتاب هاى منتشره در داخل ايران, فراخوان ارسال كتاب, از داخل و خارج كشور, از طريق رسانه ها و ارتباطات الكترونيكى اعلام و با مراكز پژوهشى داخل و خارج كشور و نمايندگى هاى فرهنگى ايران در كشورهاى مختلف مكاتبه شد و خوشبختانه با استقبال و پاسخ مثبت همراه بود و به ويژه كتاب هاى ارزشمندى از طريق نمايندگى هاى فرهنگى ايران در سوريه, لبنان, سودان و روسيه به دبيرخانه رسيد. از مجموع آثار منتشره در فاصله زمانى مذكور, بيش از 40 اثر در مرحله نخست برگزيده شد كه پس از دريافت آراى اختصاصى داوران و بررسى آنها در جلسات هيأت داوران و داورى نهايى, 6 اثر به عنوان اثر برگزيده و 3 اثر به عنوان اثر تشويقى به شرح ذيل انتخاب شد:

1. در موضوع ولايت و امامت, بر پايه احاديث و روايات كتب عامه, كتاب ملحقات احقاق الحق كه با همت, هدايت و نظارت فقيه خدمتگزار مرحوم آيةاللّه سيد شهاب الدين مرعشى تأليف شده است, به عنوان اثر برگزيده.

2. در موضوع ولايت و امامت, تحقيق محتواى خطبه غدير در منابع عامه, كتاب نور الامير فى تثبيت خطبة الغدير تأليف حجة الاسلام آقاى امير تقدمى معصومى به عنوان اثر برگزيده.
3. در موضوع امامان اهل بيت, كتاب عالمانه تاريخ امام حسين(ع), تأليف خانم ها اكرم موسوى, اعظم قادر سُهى و اعظم فخر به عنوان اثر برگزيده.
4. در موضوع احاديث مهدوى تحقيق عالمانه كتاب منتخب الانوار المضيئة زير نظر حضرت حجة الاسلام والمسلمين جناب آقاى سيد عبدالهادى رفيعى پور اصفهانى, مدير مؤسسه امام هادى(ع) به عنوان تحقيق برگزيده.
5. در موضوع آثار اصحاب امامان, كتاب مُسند ابى حمزه ثمالى تحقيق و تأليف جناب آقاى عبدالرزاق حرزالدين به عنوان اثر برگزيده.
6. در موضوع اشعار اصحاب امير مؤمنان(ع), كتاب ارزشمند سلسلة دواوين اصحاب اميرالمؤمنين تحقيق و تدوين حجة الاسلام جناب آقاى فيض العطار به عنوان اثر برگزيده.
7. در موضوع مناقب اهل بيت در آثار عالمان اهل سنت, تحقيق محققانه كتاب مطالب السئول توسط حجة الاسلام جناب آقاى ماجد العطيّه به عنوان اثر تشويقى.
8. در موضوع تاريخ عاشورا كتاب تحليلى و مستند مع الركب الحسينى تأليف حضرات آقايان حجة الاسلام والمسلمين نجم الدين طبسى و حجة الاسلام على الشاوى به عنوان اثر تشويقى.
9. در موضوع اشعار علوى كتاب غديريه ها گردآورى حجة الاسلام آقاى محمد صحتى سردرودى به عنوان اثر تشويقى.
همچنين از ميان آثار منتشره براى كودكان و نوجوانان, هيأت داوران, كتاب امام على و پرنده, تأليف خانم نورى ايجادى را به عنوان اثر تشويقى برگزيد.
در سال امام على(ع) بيش از 40 ويژه نامه از نشريات علمى و فرهنگى به آن امام هُمام اختصاص يافت. كه بنا به رأى هيأت داوران سه ويژه نامه به عنوان ويژه نامه برتر, انتخاب شدند:
1. ويژه نامه مجله حكومت اسلامى, فصلنامه دبيرخانه مجلس خبرگان به مديرمسئولى حضرت آيةاللّه ابراهيم امينى.
2. ويژه نامه مجله فرهنگ, فصلنامه پژوهشگاه علوم انسانى, به مديرمسئولى جناب آقاى دكتر مهدى گلشنى.
3. ويژه نامه مجله آينه پژوهش, دو ماهنامه نقد و معرفى كتاب, كتاب شناسى و اطلاع رسانيِ دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم, به مديرمسئولى حضرت حجة الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمد جعفرى گيلانى. همچنين هيأت داوران از ميان نويسندگانى كه در موضوع امامت و ولايت به تأليف كتاب هاى ارزشمند پرداخته اند, نويسنده توانا جناب آقاى مصطفى دلشاد تهرانى را به دليل كثرت آثار سودمند ـ درباره على(ع) در سالى كه به نام آن بزرگوار بوده است ـ شايسته تكريم مى داند. همچنين بنابر رأى هيأت داوران, از ميان مؤسسات انتشاراتى در موضوع ولايت, كه با چاپ و نشر كتاب هاى ارزشمند سهمى درخور ذكر در معارف علوى دارند, (مؤسسه انتشارات دليل) به مديريت جناب آقاى تيمور افغانى را شايسته تقدير مى داند. آينه پژوهش مجله جامعة الدراسات القرآنيه
مجله انجمن پژوهش هاى قرآنىJournal of the Society for Quranic Studies (JSOS)اين مجله نخستين نشريه علمى و آكادميك قرآنى به زبان انگليسى است كه تماماً به صورت الكترونيكى بر روى اينترنت قرار داده شده است. شماره نخست اين مجله در ماه هاى پايانى سال 2001 ميلادى بر روى اينترنت منتشر شده و دست اندركاران مجله پيش بينى كرده اند كه در آينده اى نزديك بتوانند اين اثر را به صورت چاپى نيز عرضه كنند. صاحب امتياز اين مجله, مؤسسه اى غيرانتفاعى و خصوصى به نام (انجمن مطالعات قرآنى) (SQS) است.
ويژگى هاى خاص اين مجله كه از سوى هيئت تحريريه آن مصوب و اجرا مى شود, از اين قرار است:
الف. اين مجله عميقاً به الهى بودن منشأ قرآن اعتقاد دارد و تنها مقالاتى را به انتشار مى رساند كه اين اعتقاد اصيل اسلامى را پذيرفته باشند. هدف مجله عبارت است از خدمت به قرآن و مؤمنان به قرآن از طريق مطالعه و پژوهش در وجوه مختلف اين كتاب آسمانى. از اين شرط مهم كه بگذريم, دست اندركاران مجله صفحات اينترنتى مجله خود را به روى تمامى فرق و مذاهب اسلامى گشوده اند, تا هريك از منظر خود پژوهش ها و آراى قرآنى خويش را از اين راه به اطلاع مسلمانان جهان برسانند.
ب. اين مجله نخستين مجله الكترونيكى ويژه مباحث قرآنى است. اينترنت اين مجله را به اقصا نقاط جهان مى رساند و از اين جهت, مجله در دسترس خوانندگان وسيع ترى قرار مى يگرد.
ج. مجله انجمن پژوهش هاى قرآنى رايگان است و هيچ يك از خوانندگان اينترنتى مجله موظف به پرداخت وجه اشتراكى نخواهند بود.
د. حوزه هاى كارى و موضوعات مطروحه در اين مجله عبارتند از:
تفسير قرآن; قرائت قرآن; قرائات قرآن; مخطوطات قرآنى; وجوه زبانى, علمى, تاريخى و اعجازآميز قرآن; ترجمه قرآن; برخورد قرآن با ديگر متون مذهبى غير اسلامى.
هيئت تحريريه اين مجله اكثراً از دانشمندان مصرى تحصيل كرده در الازهر و برخى دانشگاه هاى اروپايى مانند دانشگاه ليدن (هلند) هستند. اسامى ايشان عبارتند از:
دكتر لوى فتوحى (سردبير) Louay Fatoohi; دكتر شيخ عبدالمعبود Shaikh Abdul Mabud; دكتر شتا الدرغازلى Shetha Al-Dargazelli; دكتر نورالدين دوركى Niiruddeen Durkee; دكتر هاوارد هال Haward Hall; دكتر رقيه وارث مقصود Ruqaiyyah Waris Maqsood
آدرس اينترنتى مجله چنين است:http: WWW. quranic-studies. com/jsqs/نخستين شماره از اين مجله حاوى 3مقاله و دو معرفى كتاب, در سال 2001 ميلادى بر روى اينترنت قرار گرفته است. عناوين اين سه مقاله بدين قرار است:
1. بررسى فتواى رشيدرضا در باب ترجمه قرآن (مقاله بسيار خوبى است) (22ص).
2. بررسى فقه اللغوى واژه هاى نصارا و انجيل در قرآن و لوازم تاريخى آن ها (13ص).
3. گفتمان اسلامى در آغاز قرن بيستم, راجع به موضوع ترجمه قرآن (10ص).
نويسنده مقاله اول و سوم يك نفر است و مقاله دوم مشتركاً از سوى دو نويسنده تأليف شده است.
پاره اى از اين مقالات به صورت PDF و پاره اى به صورت HTML قابل دريافت است. مرتضى كريمى نيا
 

نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 83  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست