responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 47  صفحه : 11

معرفيهاى گزارشى


كليات
ـ كتاب و كتابخانه
غلامرضا فدايى عراقى, چاپ اول: تهران, سازمان مدارگ فرهنگى انقلاب اسلامى, 1375, 550ص, وزيرى.
اطلاع رسانى امروزه در دنيا از اهميّت فوق العاده اى برخوردار است, همان گونه كه استفاده از ابزار و منابع اطلاع رسانى جايگاه ويژه اى نزد ارباب معرفت دارد.
كتاب و كتابخانه از اركان مهم و دستمايه هاى كليدى اطلاع رسانى هستند.
اين مجموعه كه از 29 مقاله فراهم آمده است, عموماً شامل ديدگاهى مديريتى به معناى اخص و گاه حاوى پيامهاى مديريتى درباره تدوين كتاب و تنظيم كتابخانه و مراكز اطلاع رسانى است و يا نوعى گزارش از تلاش هاى مراكز يا كتابخانه هايى دارد كه نقش مديريت در ارائه خدمات آنها هويداست.
مقالات در پنج بخش شكل گرفته اند كه عبارتند از: اهميت كتاب و كتابخانه; كتابخانه هاى عمومى; برنامه ريزى و مديريت; معرفى كتابخانه هاى ديگر كشورها و نقد و معرفى كتاب.
ـ وحدت از ديدگاه امام خمينى
مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى, چاپ اول: تهران, 1376, 431ص, وزيرى.
جمع و تدوينى است دقيق و كارآمد از آنچه حضرت امام در باب وحدت اسلامى به بيان و بنان فرموده اند. در فصل اول مطالب مرتبط با ماهيت وحدت گزارش شده و فصل دوم درباب ضرورت وحدت به نگارش درآمده است.
فصل سوم مطالبى است درباره روش هاى ايجاد وحدت, كه در آن از تأكيد بر هدف واحد, خداخواهى, امداد الهى و… سخن رفته و درباره آثار و نتايج وحدت, وجوه مختلف وحدت, فقدان وحدت و عوامل آن بحث شده است.
تدوين موضوعى آثار حضرت امام تلاشى است بس ارجمند و سودمند و كارآمد و اين اثر در اين مجموعه بسيار خواندنى است و آموزنده.
ـ راهنماى حفاظت, نگهدارى و مرمّت كاغذ
ناردى ـ دم, مترجم ابوالحسن سروقد مقدّم, چاپ اول: مشهد, بنياد پژوهشهاى اسلامى, 1376, 261ص, وزيرى.
كتاب شامل چهار بخش و هر بخشى شامل چند فصل است. در بخش نخست مؤلفان به موادّى كه در ساخت كتاب به كار مى رفته و يا مى رود از قبيل كاغد, پوست, مركّب و انواع آن و روش تحصيل آنها پرداخته اند.
در بخش دوم عوامل تخريب كتاب از قبيل عوامل فيزيكى ـ شيميايى بيولوژيكى, بلاياى طبيعى و يا انسانى را بررسى كرده است.
در بخش سوم, تدابير احتياطى براى نگهدارى كتاب از قبيل كنترل شرايط اقليمى نور, هوا و حفاظت از عوامل بيولوژيكى و فيزيكى را تبيين كرده و در بخش چهارم به شيوه هاى ترميم كتب خراب شده از قبيل اسيدزدايى, سفيد كردن, و چسب زدن پرداخته است.

ـ فهرست نسخه هاى خطى
مدرسه خاتم الأنبياء بابل
على صدرايى و همكاران, 1376, 280ص, وزيرى.
اين كتاب در باب معرفى نسخه هاى خطى مدرسه خاتم الأنبياء (صدر) بابل است كه در معرفى ها ضمن يادكرد شماره ثبت كتاب در كتابخانه مزبور, نام نويسنده, زبان, موضوع, توضيح محتواى كتاب, ذكر آغاز و انجام كتاب, نوع خط, نام كاتب و سال كتابت و محشيان بر كتاب, نوع جلد, تعداد برگ و سطور و اندازه قطع كتاب, خصوصيات نسخه ياد شده است.
در پايان كتاب چندين فهرست از قبيل فهرست مؤلفان, كاتبان, واقفان, اعلام متفرقه, كتاب هاى معرفى شده, كتاب هاى ضمنى, فهرست موضوعى و فهرست امكنه آورده شده است.
ـ حفاظت و نگهدارى مواد كتابخانه اى
بابك پرتو, چاپ اول: تهران, سمت, 1376, 6 «125ص, وزيرى.
كتاب در شش فصل مباحث مهمى درباره چگونگى نگهدارى كتاب را بررسى مى كند. در فصل اوّل سابقه اين كار و نقش پيشرفت تكنولوژى را در نگهدارى كتاب يادآور مى شود و در فصل هاى بعدى دشمنان مواد كتابخانه اى, سيستم پيشگيرى از مواد كتابخانه اى, شرايط و خصوصيت حفاظت, نگهدارى كتاب هاى چاپى مورد بررسى قرار مى گيرد. در فصل آخر نيز نتيجه گيرى بحث ارائه شده است.

قرآن و حديث
ـ آشنايى با علوم قرآن
جواد محدثى, چاپ اول: قم, مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى, 1376, 136ص, پالتويى.
نويسنده به زبان ساده بخش هايى از علوم قرآنى را براى نوجوانان توضيح مى دهد. از مباحث مطرح شده مى توان تقسيم و اجزاء قرآن, مكى و مدنى بودن آيات, نام سوره ها, نزول قرآن, برخى اصطلاحات علوم قرآنى از قبيل: تأويل, اعجاز, وحى, ناسخ و منسوخ و غيره را يادآور شد.

ـ اليهود فى القرآن
عفيف عبدالفتاح طباره, چاپ اول ـ ايران: قم, منشورات الشريف الرضى, 1376, 295ص, وزيرى.
نويسنده در باب نخست اين كتاب, يهود از ديدگاه قرآن را تحت عناوين, يهود در جزيرةالعرب, پيامبر و يهوديان, توطئه يهوديان عليه اسلام مال اندوزى يهوديان, طبيعت يهوديان, هجو كفار بنى اسرائيل, وصاياى قرآن بر يهود, درگيرى مسلحانه بين مسلمانان و يهوديان, ناپايدارى دولت يهود مى پردازد.
در ادامه, داستان حضرت ابراهيم و حضرت يوسف و حضرت موسى به بحث كشيده و در نهايت, تحقيقى درباره شيوه داستان سرايى قرآن آورده است.

ـ تدريب الراوى فى شرح تقريب النوادى
جلال الدين سيوطى, چاپ اول: دمشق, دارالكلم الطيب, 1418, وزيرى.
ابوزكريا نواوى كتابى پرداخته است در مصطلح الحديث كوتاه و سودمند با عنوان (التقريب و التيسير) و جلال الدين سيوطى شرحى سودمند و گسترده بر آن نوشته است با عنوان (تدريب الراوى). تدريب را مى توان از جمله سودمندترين كتاب هاى (مصطلح الحديث) دانست كه چاپ هاى متعددى دارد. اين چاپ كتاب براساس سه نسخه مقابله و تصحيح شده و در پانوشت ها منابع اقوال و احاديث آمده و, گاهى براى تبيين مطالب متن توضيحاتى افزوده شده است.

ـ مسند الحميدى
عبداللّه بن زبير قريشى, چاپ اول: دمشق, دارالسقا, 1418, وزيرى.
ابوبكر عبداللّه بن زبير قريشى و حميدى از عالمان و محدثان قرن سوم هجرى است و مسند او از جمله مسانيد كهن حديثى است.
حسين سليم اسد كتاب را با دو نسخه خطى و يك نسخه چاپى سنجيده و نسخه بدل ها را در پانوشت ها ضبط كرده است. جايگاه يادكرد احاديث كتاب را در ديگر منابع حديثى نشان داده و گاه بين اين متن ها سنجده است.
واژه هاى دشوارياب را در پانوشت ها شرح كرده و درباره چگونگى اسناد اظهارنظر كرده است.
همچنين در مقدمه اى درازدامن از جريان مسندنگارى, مسند حميدى صاهميتش آن شرح حال حميدى و… سخن گفته است.

ـ رسالة الأنبياء
عمر احمد عمر, چاپ اول: دمشق, العصمه, 1418, وزيرى.
مؤلف در اين كتاب زندگانى پيامبرانى را كه در قرآن ياد شده اند, به گونه اى تحليلى و تحقيقى گزارش كرده است. او در اين پژوهش اساس را آيات قرار داده و براى روشن شدن زواياى ابهام به احاديث مراجعه كرده است. وى در نگارش اين مجموعه, از آثار تاريخى جز بهنگام ضرورت بهره نگرفته است. (رسالة الانبياء) كتابى است سودمند و خواندنى. فقه
ـ دروس تمهيديه فى القواعد الفقهيه
الشيخ باقر الأيروانى, چاپ اوّل: قم, انوار المهدى, 1418, 162ص, وزيرى.
مؤلف چندين قاعده فقهى از قبيل قاعده طهارت, قاعده بازار مسلمان, اصل صحّت, قاعده لاتعاد, قاعده ميسور, قاعده فراغ, قاعده يد, غرر, تسبيب, لاضرر, نفى حرج, قرعه, فراش, التزام, و قاعده سلطه را در كنار مطالبى پيرامون مضمون قاعده, مدرك قاعده, و… بررسى كرده است.
ـ دروس تمهيدية فى الفقه الأستدلالى
شيخ باقر ايروانى, چاپ اول: قم, دارالعلم, 1418, 369ص, وزيرى.
كتاب به زبان عربى است, مقدمه كوتاهى در تطوّر تاريخ فقه شيعه دارد و در ادامه مسائل فقهى را با ارائه بعضى از مستندات آن بيان مى كند. اين كتاب به عنوان كتاب درسى براى طلاب خارجى حوزه علميه قم تدوين شده است.
ـ در خانقاه بيدخت چه مى گذرد
محمّد مدنى, چاپ اول: قم, مؤلف, 1376, 184ص, رقعى.
نويسنده كه خود روحانيِ منطقه صوفيان نعمت اللهى و محل تولّد رؤساى اين فرقه است, داستان پيدايش و روند اين فرقه را تبيين مى كند و گرفتارى هايى كه از سوى اين خانقاه گريبانگير مردم منطقه شده است و همكارى هاى خانقاه مزبور با رژيم گذشته را توضيح مى دهد. كتاب از اين نظر كه گزارش مستندى از خلوت صوفيان ياد شده است, براى كسانى كه فريب جلوت آنان را مى خورند خواندنى است. فلسفه و كلام و تفسير
ـ ادراك حسّى از ديدگاه ابن سينا
محمد تقى فعّالى, چاپ اوّل: قم,دفتر تبليغات اسلامى, 1376, 325ص, وزيرى.
نويسنده ادراك حسى را طى چند بخش از ديدگاه ابن سينا بررسى مى كند. همچنين مقوله هايى از قبيل نفس, قواى نفس, ادراك, احساس, حواس را مطرح مى كند و در ضمن بيان نظريه ابن سينا و توضيح مقولات فوق, گاه كار مقايسه اى نيز انجام مى دهد.
ـ حكمت شيعى
مرتضى رحيمى نژاد, چاپ اوّل: تهران, انديشه معاصر, 1376, 238ص.
نويسنده در پى تبيين حكمت از ديدگاه مذهب شيعه است و حكمت شيعى را چيزى غير از فلسفه شيعى يا كلام شيعى مى داند و براى اثبات نظريه خود نخست عقل را از ديدگاه قرآن و اخبار بررسى مى كند, آنگاه به تعريف حكمت شيعى مى پردازد و سپس منابع اصالت و نمايندگان آن از قبيل فارابى, صدرالمتألهين و علامه طباطبايى را يادآور مى شود و در آخر دو ديدگاه اخبارى و مكتب تفكيك را به عنوان ديدگاه مقابل حكمت شيعى نقد مى كند.
ـ تعيين الفرقه الناجيه
السيد محمود الفريفى, چاپ اوّل: مشهد, دار حفظ التراث البحرانى, 1418, 120ص, رقعى.
اين كتاب تحقيقى است درباره موضوع فرقه ناجيه كه در آن روايات وارده درباره فرقه ناجيه به تحقيق كشيده شده است. نويسنده در مقدمه, با بهره گيرى از روايات و آيات به حقّانيّت مذهب شيعه استدلال مى كند.
ـ دين و چشم اندازهاى نو
آلستون ـ بينگر ـ لگنهاوزن; ترجمه: غلامحسين توكلى, چاپ اوّل: قم,دفتر تبليغات اسلامى, 1376, 199ص, وزيرى.
در اين كتاب چند مقوله از مباحث كلام جديد از قبيل زبان دين, تبيين هاى روان شناختى از دين, احياء طبيعت گرايانه دين, دين و علم, دين و نيازهاى خرد و مبناگروى و شناخت شناسى دين به بحث و بررسى كشيده شده است.
ـ مهزلة العقل البشرى
دكتر على وردى, چاپ اوّل: قم,انتشارات الشريف الرضى, 1376, 293ص, وزيرى.
نويسنده در اين كتاب به بررسى جامعه مدنى مى پردازد و مقوله هايى از قبيل دمكراسى در اسلام, ايرادات مدينه فاضله و تفكر متعصبان, را مورد بررسى قرار مى دهد. سپس گفتگويى منتقدانه با سيد مرتضى عسكرى زير عنوان سفسطه مى آورد و به مسأله موضعگيرى هاى شيعه و سنّى و نزاع بين آن دو مى پردازد. در خاتمه هدف امام على(ع) را ايجاد خلافت براى احياى معارف پيامبر و هدف عُمَر را خواستن خلافت براى خويش مى شمارد.

ـ اصول العلوم الأنسانيه
زينب عطيه محمّد, چاپ اوّل: قطر, كلية الشريعه, 1417, 1777ص, وزيرى.
فهرستى است موضوعى و بسيار گسترده از موضوعات و مباحث مرتبط به انسان از ديدگاه قرآن كريم. اين مجموعه داراى چهار بخش است كه اكنون بخش اوّل آن را در دو مجلد پيش روى داريم. بخش اول مشتمل است بر سنت هاى الهى در آفاق و انفس و امت ها. در اين دو مجلد بيش از 1500 عنوان اصلى به بحث نهاده است كه اين عناوين داراى عنوان هاى ريزتر است, مانند: الأبتلاء, الأستخلاف, خلق الأنسان, ارتباط المعصيه بالأحداث الكونيه, ارتباط الطاعه بالحياة الطيبه, و….
در ذيل همه عناوين, آيات الهى است با اندكى توضيح برگرفته از تفاسير و غالباً از كتاب (فى ظل القرآن) اثر سيد قطب.

ـ التفسير الوجيز
سيد محمّد تبريزى, چاپ اوّل: قم,مؤسسة الأمام المنتظر, 1418, 661ص, وزيرى.
تفسيرى است مختصر و در حدّ توضيح واژه ها و گاه متن آيات كه در حاشيه قرآن كريم به چاپ رسيده است. مؤلف به ندرت به اقوال و احاديث اشاره مى كند. آقاى مالك محمودى به تحقيق و تصحيح آن همت گماشته و اين اشارات را منبع يابى كرده است.

ـ قبس من نور القرآن الكريم
محمّد على صابونى, چاپ اوّل: دمشق, دارالقلم, 1418, وزيرى.
محمدعلى صابونى از نويسندگان و محققان سورى مقيم عربستان است و در موضوعات قرآنى آثار بسيارى تأليف و يا تصحيح و تحقيق كرده است. (قبس من نور القرآن الكريم) يكدوره تفسير است به ترتيب سوره و امّا نه تفسير آيه به آيه سوره ها. مؤلف براساس اين ديدگاه كه سوره ها داراى محور و يا محورهايى موضوعى مشخصى هستند ابتدا به تبيين هدف كلى سوره و روشن سازى محور موضوعى آن مى پردازد و آنگاه مجموعه هايى از آيات را با توجه به آن هدف و محور و يا محورها تفسير مى كند. تفسير صابونى نگاهى است نو به تفسير آيات و از اين جهت سودمند. پيشتر شش جلد از آن نشر يافته بود و اكنون همه مجلدات آن نشر يافته است. چاپ ديگرى از آن در هشت جلد به همت (دارالسلام) منتشر شده است.

ـ تفسير البيضاوى
عبداللّه بن عمر بيضاوى, چاپ اوّل: بيروت, دارالفكر, 1417 وزيرى.
(انوار التنزيل واسرار التأويل) معروف به تفسير بيضاوى از تفاسير مشهورى است كه صبغه ادبى و بيانى آن بر ديگر جنبه هايش برترى دارد. اين تفسيرها مورد توجه عالمان و تفسيرپژوهان فريقين بوده است. از اين روى شرح ها و حاشيه هاى بسيار دارد و نيز چاپ هاى بسيار. اين چاپ همراه با حاشيه كازرونى, چاپى است منقح همراه با تخريج احاديث و نقد و بررسى نقل هاى مختلف.

ـ المستفاد من قصص القرآن
عبدالكريم زيدان, چاپ اوّل: بيروت مؤسسه الرساله, 1418, 626«589ص, وزيرى.
عبدالكريم زيدان از نويسندگان سختكوش و نيك نگار عراقى و اكنون مقيم يمن است. او آثار ارجمندى در ابعاد مختلف فرهنگ اسلامى دارد و اين كتاب از جمله آثار خواندنى و سودمند وى است. مؤلف كتاب را در دو بخش سامان داده است: در بخش اوّل قصص انبياى سلف را آورده است و در بخش دوم آنچه را با زندگانى رسول اللّه(ص) و اصحاب وى مرتبط است.
شيوه كار بدين صورت است كه ابتدا داستان و يا زندگانى پيامبر, با جمع آورى آيات در يكجا و گزيده نگارشى, گزارش مى شود و آنگاه بهره هاى اجتماعى, فقهى, كلامى, و… كه مى شود از آن برد. عنوان توضيحى كتاب (للدعوة والدعاة) است. روشن است كه مؤلف آن را به گونه اى سامان داده است كه براى گسترش فرهنگ قرآنى و بهره گيرى مبلغان سودمند باشد.

ـ الكشاف
محمود بن عمر زمخشرى, چاپ اوّل: بيروت, دار احياء التراث الأسلامى, 1418, وزيرى.
تفسير (الكشاف) تفسيرى است بس مشهور و بسيار مهم و داراى چاپ هاى متعدد. اين چاپ بر پايه نسخه اى خطى و با سنجش دو نسخه چاپى حروف زنى شده است. و در پانوشتها, منابع احاديث نشان داده شده است. كشاف حاشيه ها, نقدها و تعليق هاى بسيار دارد. در اين چاپ در ذيل صفحات (الأنتصاف فيما تضمنه الكشاف من الأعتزال) (الكاف الشاف فى تخريج احاديث الكشاف) و شرح شواهد الكشاف, چاپ شده است.
محقق كتاب در ضمن مقدمه اى مفصل از جريان تفسيرنگارى در حوزه فرهنگ اسلامى و جايگاه كشّاف در آن, سخن گفته است.

ـ تفسير الطبرى (تقريب و تهذيب)
صلاح عبدالفتاح الخالدى, چاپ اوّل: دمشق, دارالقلم, 1418, وزيرى.
(جامع البيان عن تأويل آى القرآن) را بحق (امّ التفاسير) ناميده اند. اشتمال گسترده آن بر اقوال صحابه و تابعين و نقد و تحليل طبرى از اقوال و تكيه او در بررسى اقوال به ادب عربى و شعر جاهلى و… از جمله برجستگى هاى اين تفسير است. آقاى خالدى تفسير طبرى را روزآمد ساخته و به گفته او براى نسل امروز خواندنى كرده است. نقل هاى بسيار را از تفسير افكنده و در حدّ روشن شدن متن آيه, به گزارش اقوال بسنده كرده است. در اين پيرايش و آرايش نثر كتاب را نيز ديگرگون كرده است و با عبارت پردازى امروزى آن را سامان داده است, براى بحث هاى مختلف آن عنوان هاى گونه گون گذاشته و تفسير را براى نسل امروز بحق خواندنى كرده است.

ـ خط الأنبياء والمواجهم
محمّد على جواد, چاپ اوّل: قم,دفتر تبليغات اسلامى, 1376, 492ص, وزيرى.
كتاب به بررسى شيوه هاى برخورد انبياء با مخالفان خويش و چگونگى برخورد مخالفان با آنان بر پايه آيات قرآن پرداخته است و چند مورد از قبيل اعراض از پيامبر, تكذيب, اتهام جنون و سحر, استهزاء و اتهام گمراهى را به طور خاص به تفصيل بحث مى كند. اخلاق و عرفان
ـ پانصد حديث
احمد صادقى اردستانى, چاپ چهارم: قم, مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم, 1376, 288ص, رقعى.
در شماره هاى گذشته معرفى شده است.
ـ الدعاء عند اهل البيت
محمّد مهدى آصفى, چاپ اول: قم, انوارالهدى, 1418, 336ص, وزيرى.
نويسنده نخست دعا را تعريف مى كند و آنگاه به استجابت دعا, آداب و شرايط دعا, وسائط دعا, شايستگى ها و ناشايستگى ها در امر دعا, حب الهى در ادعيه اهل البيت, زيارت, مصادر دعاهاى شيعه پرداخته است.
ـ درسنامه عقايد
على شيروانى, چاپ اول: قم, انتشارات انصاريان, 1376, 246ص, وزيرى.
كتاب مباحث اعتقادى خداشناسى, نبوت, امام شناسى و معاد را به بحث كشيده است. در آغاز آن درآمدى به عنوان كلام آمده كه نويسنده در آن چند بحث كلام جديد را نيز آورده است.

ـ منيةالمريد فى أدب المفيد والمستفيد
شهيد ثانى/رضا مختارى, چاپ چهارم: قم, مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى, 1376, 496ص, وزيرى.
اين اثر بتفصيل در شماره دوم همين مجله معرفى شده است. تاريخ و شرح حال
ـ الأمام جلال الدين السيوطى
إياد خالد الطباع, چاپ اوّل: دمشق, دارالقلم, 1417, 464ص, جيبى.
كارنامه جلال الدين سيوطى بسى پربرگ وبارى است. كثرت تأليف, خوش نويسى و چينش سهل الوصل مطالب از ويژگى هاى سيوطى است. نويسنده كتاب در اين اثر در ضمن پانزده فصل به تفصيل از زندگانى, آثار و انديشه هاى سيوطى سخن گفته است.
روزگار سيوطى, زادگاه و خاندان سيوطى, استادان و شاگردان وى, شخصيت علمى سيوطى, سيوطى و علوم قرآن, سيوطى و علوم حديث, سيوطى و علم فقه و اصول سيوطى و علوم ادب, سيوطى و دانش تاريخ سيوطى و منطق و كلام از جمله عناوين فصول اين كتاب است.
ـ جمال الدين القاسمى
نزار أباطه, چاپ اوّل: دمشق, دارالقلم, 1418, 366ص, جيبى.
جمال الدين قاسمى كه به (علامه الشام) مشهور است از مفسّران و مصلحان بزرگ قرن چهاردهم هجرى است.
مؤلف در اين كتاب در ضمن شش فصل ابعاد مختلف شخصيت وى را كاويده و زندگانى, آثار و انديشه هاى او را به صورت تحليلى گزارش كرده است. در فصل اوّل از روزگار قاسمى بحث شده است و در فصل دوم از خاندان وى. فصل سوم عهده دار زندگانى قاسمى است و خلق و خوى او. در فصل چهارم از دوستان قاسمى, درس ها و شاگردانش سخن رفته است.
فصل پنجم ويژه گزارش آثار اوست و در فصل ششم از حركت اصلاحى قاسمى و انديشه ها و آراى او بحث شده است.

ـ تاريخ موالد العلماء و وفياتهم
ابوسليمان محمد بن عبدالله بن زبير ربعى, چاپ اوّل: كويت, منشورات مركز المخطوطات, 450ص, وزيرى.
در اين كتاب سالزاد و سالمرگ عالمان براساس سنوات تاريخى گزارش شده است. كتاب با دو ضميمه آنچه را ياد شد تا تاريخ 485 گزارش كرده است.
آقاى محمد المصرى منابع شرح حال تمام افرادى را در متن كتاب ياد شده اند, در پانوشت ها آورده است و در مقدمه اى كوتاه از شرح حال مؤلف و اهميت كتاب نيز سخن گفته است.

ـ ملا حبيب الله شريف كاشانى
عبدالله موحدى, چاپ اوّل: قم, مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى, 1376, 149ص, رقعى.
ملاّ شريف كاشانى يكى از مجتهدان شهر كاشان در نيمه اوّل سده چهاردهم هجرى قمرى است. نويسنده در اين كتاب تلاش كرده شرح حال وى از قبيل سفرها, اساتيد, زهد, آثار علمى, شعر و شاگردانش را معرفى و تبيين كند.

ـ فضل بن شاذان
على صدرايى خويى, چاپ اول: تهران, سازمان تبليغات اسلامى, 1376, 112ص, رقعى.
فضل بن شاذان نيشابورى از راويان و فقيهان بزرگ شيعه است. كتاب در ده بخش به زندگى, شاگردان, راويان, آثار وى مى پردازد.

ـ راويان نور ـ احمد بن اسحاق
ناصر باقرى بيدهندى, چاپ اول: تهران, سازمان تبليغات اسلامى, 1376, 95ص, رقعى.
احمد بن اسحاق قمى يكى راويان شيعى از خاندان اشعرى قم است و نويسنده ضمن تبيين ستم هاى عباسيان عليه شيعيان و پس از گزارشى از قم در آن روزگار, به زندگى وى مى پردازد..

ـ راويان نور ـ محمد بن ابى بكر
ناصر باقرى بيدهندى, چاپ اول: قم, مؤسسه فرهنگى دارالحديث, 1375, 90ص, وزيرى.
كتاب شرح حال محمد بن ابى بكر از اصحاب برجسته امام على(ع) است. نويسنده مولد و منشأ محمد, ويژگى هاى وى, برخوردش با خليفه سوم, موقعيتش در حكومت امام على(ع) و چگونگى شهادتش را تشريح مى كند.

ـ راويان نور ـ مؤمن طاق
ناصر باقرى بيدهندى, چاپ اول: قم, دارالحديث, 1375, 92ص, رقعى.
كتاب شرح حال مؤمن طاق يكى از راويان شيعى و از اصحاب امام جعفر صادق(ع) است.
در اين كتاب جايگاه علمى, شعر و احتجاجات مؤمن طاق بررسى شده است.

ـ آخوند ملا عبدالله بهابادى
احمد ترحمى, چاپ اول: يزد, انتشارات بهاباد, 1374, 137ص, رقعى.
آخوند ملا عبدالله صاحب حاشيه معروف در علم منطق يكى از برجستگان دانش منطق ارسطويى است.
نويسنده در اين كتاب ضمن معرفى زادگاه, شرح حال وى را بيان مى كند و شاگردان و آثار به جاى مانده از وى را نيز به طور مفصل ياد مى كند.

ـ زراره و خاندان اعين
عباسعلى صديقى نسب, چاپ اول: مشهد, بنياد پژوهشهاى اسلامى, 1375, 150ص, رقعى.
خاندان اعين و بويژه زراره در ميان راويان احاديث شيعه از جايگاه والايى برخوردار و بسيارى از روايت هاى شيعى را اين خاندان نقل كرده اند. كتاب شرح حال و موقعيت زراره و خاندان وى را بررسى مى كند و زندگى سياسى اجتماعى زراره, شيوه و تعداد احاديث منقوله توسط وى, توان علمى, نقش وى در ترويج فقه را توضيح مى دهد.
ـ نگاهى كوتاه به زندگى زينب كبرى
سيد هاشم رسولى محلاتى, چاپ دوم: قم, مركز انتشارات دفتر تبليغات, 1376, 127ص, رقعى.
كتاب شرح زندگى حضرت زيينب(س) است و در آن دوران كودكى, ازدواج و سپس فضايل حضرت زينب بررسى شده است. آنگاه نقش وى در جريان كربلا توضيح داده شده و در ادامه مسير حركت كاروان اُسراء كربلا و نقش حضرت زينب در اين جريان و بويژه خطبه هاى آن حضرت آورده شده است. ادبيّات
ـ انگليسى براى دانشجويان رشته معدن
سيد محمد مشيرى ـ روشن ضمير, چاپ اوّل: تهران, سمت, 1376, 223ص, وزيرى.
كتاب جهت آموزش زبان انگليسى تخصّصى براى رشته معدن نگارش يافته است.

ـ متون تاريخى به زبان فارسى
عبدالحسين نوايى, چاپ اوّل: تهران, سمت, 1376, 8 «276ص, وزيرى.
كتاب در صدد است با ارائه نمونه هايى از متون كهن فارسى بر پايه تاريخ نگارشِ شرح حال هر كدام از نويسندگان آن آثار و بيان شيوه و سبك نگارش كتب تاريخى در گذشته, دانشجويان رشته تاريخ را كه توان قرائت همه آن متون را در طول تحصيل ندارند, با شيوه نگارش تاريخى آشنا كند.
كتاب شامل نمونه هايى از 64 كتاب تاريخى است كه با تاريخ بلعمى آغاز و تاريخ بيدارى ايرانيان پايان مى يابد.

ـ بداية البلاغه
دكتر سيد ابراهيم ديباجى, چاپ اول: تهران, سمت, 1376, 7«243ص, وزيرى.
كتاب در يك مقدمه و دو جزء مباحث معانى و بيان را مطرح كرده است. در مقدّمه فصاحت و بلاغت را توضيح مى دهد و در جزء اوّل مباحث علم معانى از قبيل خبر و انشاء, مسنداليه, مسند, اطلاق و تقيير, احكام فعل, قصر, وصل و فصل و غيره را بحث مى كند و در جزء دوم مباحث علم بيان از قبيل تشبيه, حقيقت و مجاز, استعاره و كنايه را توضيح مى دهد.

ـ راهنماى زبانهاى باستانى ايران
دكتر محسن ابوالقاسمى, چاپ اول: تهران, سمت, 1376, 310ص, وزيرى.
در اين جلد نويسنده در دو بخش دستور زبان و واژه نامه زبان هاى ايرانى باستان و ايران ميانه را بررسى مى كند. در بخش اوّل, فصل اوّل آن را به كليات قواعد دستورى زبان ايران باستان اختصاص داده و فصل دوم را به ايران ميانه و در بخش دوم نيز واژه ها را بر همين اساس فصل بندى كرده است.

ـ اصول و روش ترجمه
حسين بلاّ نظر, چاپ اول: تهران, سمت, 1376, 113ص, وزيرى.
نويسنده روش ترجمه از انگليسى به فارسى را ضمن چهار بخش با ارائه نمونه ها توضيح مى دهد. در بخش اوّل به چگونگى بيان مستقيم مطلب در بخش دوم بيان غير مستقيم, در بخش سوم بيان كنايه اى و در بخش چهارم به ساختار جمله مى پردازد.

ـ مقالات مجمع بزرگداشت كمال خجندى
مجمع بزرگداشت شيخ كمال خجندى, چاپ اول: تبريز, مجمع بزرگداشت شيخ كمال خجندى, 1375, 424ص, وزيرى.
شيخ كمال الدين خجندى از ستارگان شعر فارسى و تاجيك است. در ششصد و هفتاد و پنجمين سالگرد تولد وى مراسم بزرگداشتى برگزار شد كه حاصل آن مجموعه مقالاتى از نويسندگان ايرانى و تاجيك در موضوعاتى بطور عمده هنرى ـ ادبى است.
شعراى پيشين و معاصران كمال, بنياد مردمى عرفان خجندى, استفاده اشعار كمال خجندى در درس هاى تاجيكان, خجند و خجنديان در آيينه ادب فارسى, چند مقاله از مجموعه اين يادنامه اند.

ـ پژوهشى در شاهنامه
حسين كريمان/ على مير انصارى, چاپ اول: تهران, سازمان اسناد ملّى ايران, 1375, 398ص, وزيرى.
شاهنامه چونان اقيانوس بيكرانى است كه هنوز ناشناخته هاى بسيارى دارد. هركس كه به فراخور توش و توان و دانش خود دل به ژرفاى آن مى سپارد, با انبانى پر برمى گردد. در اين درياى زخّار, سخن سراى توس چون گوهرسازى زبردست همه گونه دُرّ و گوهر نشانده است. بى گمان شاهنامه شناسى و شاهنامه پژوهى, پيشينه اى به درازاى خود شاهنامه دارد. اخيراً نيز به همّت آقاى مير انصارى كتابشناس و پژوهشگر ارجمند سازمان اسناد ملّى ايران, يكى ديگر از دفترهاى ارزنده شاهنامه پژوهى كه دستاورد تحقيقات عالمانه استاد فقيد, اديب, مورّخ و محقق معاصر دكتر حسين كريمان است, راهى بازار نشر شده است. ويژگى بارز كتاب موضوع آن يعنى جغرافياى اساطيرى ايران است كه در اين باره منابعى محدود داريم.
دكتر حسين كريمان در اين كتاب به سان ديگر آثار ارزشمندش كه در زمينه جغرافياى ـ تاريخى است مانند: رى باستان, تهران در گذشته و حال, قصران, جغرافياى دره رودبار و… با باريك انديشى و دقتى درخور تحسين, پرده از رازهاى ناشناخته شاهنامه برداشته و با تتبعى جانفرسا, جغرافياى اساطيرى (رى, تهران, البرز و مازندران) را در پيش روى خواننده نهاده است. كتاب مقدمه اى راهگشا نيز درباره (تاريخ نويسى در ايران باستان تا زمان فردوسى, فراموش شدن هخامنشيان و اشكانيان در تاريخ باستانى ايران و اشارتى به منابع شاهنامه) دارد كه ما را با چند و چون تاريخ ايران آشنا مى كند.
آنچه بيش از همه اين كتاب ارزشمند را وزين و در رده كتاب هاى مهم و پايه تاريخى جا داده است, يادداشت هاى سودمند آقاى مير انصارى در صد صفحه پايانى كتاب است.
اكنون كه سى سال از نگارش (كتابشناسى فردوسى) پژوهش ايرج افشار مى گذرد و با توجّه به انبوه كتاب ها و مقالاتى كه درباره شاهنامه و فردوسى نگارش و چاپ شده است, ضرورت تدوين كتابشناسى فردوسى بيش از پيش نمودى عينى يافته است. اميد كه به كوشش صاحب همّتى اين مهم نيز انجام يابد. مجموعه ها
ـ يادمان پروين
سيد محمود طباطبايى, چاپ اوّل: تهران, انتشارات دانشگاه علامه طباطبايى, 1376, 210ص, وزيرى.
اين كتاب مجموعه 27 مقاله و سخنرانى است در منزلت ادبى و اجتماعى شاعر بلند آوازه ايرانى, پروين اعتصامى كه در سمينار بزرگداشت وى ايراد شده است.
ـ معرفت شناسى اسلامى
مؤسسه جهانى انديشه اسلامى, چاپ اوّل: تهران, انتشارات ايران و اسلام, 1374, 134ص, وزيرى.
كتاب در واقع معرّفى طرح مؤسسه جهانى انديشه اسلامى براى اصلاح متدهاى انديشه اسلامى و نيز ارائه طرح معرفت شناسى اسلامى است. در اين كتاب گام هايى كه مؤسسه مزبور در راه تحقق اين هدف برداشته است, تبيين مى شود.
ـ سيماى حلّه
محمد حسن امانى, چاپ اول: تهران, سازمان تبليغات اسلامى, 1375, 214ص, رقعى.
كتاب , شهر حلّه را به عنوان شهرى علمى و دينى از زاويه جغرافيايى, سياسى, علمى,آثار تاريخى و فرهنگى به بررسى مى كشد.
در جغرافياى تاريخى و سياسى حاكميت سلسله ها و طوايف گوناگون بر حلّه را يادآور مى شود. در بخش علمى تعدادى از فقيهان و دانشمندان مسلمان را مى آورد در بخشى نيز به شاعران حلّه مى پردازد و در آثار فرهنگى و تاريخى از چندين مقام, مسجد و كتابخانه نام مى برد.

ـ انقلاب اسلامى, جنگ تحميلى و نظام بين الملل
معاونت آموزشى سازمان تبليغات, چاپ اول: تهران, سازمان تبليغات اسلامى, 1376, 235ص, رقعى.
كتاب مجموعه مقالاتى درباره جنگ است كه در آن تحركات سياسى و نظامى عراق قبل از جنگ, علل پيدايش آن, ابعاد به كارگيرى سلاح شيميايى در جنگ, روند آزادسازى مناطق اشغالى, عملكرد نظام بين الملل در قباال جنگ مزبور و تحولاتى كه در نظام يادشده پس از پيروزى قطعنامه به وجود آمده, بررسى شده است. متفرقه ها
ـ يادگيرى حركتى و اجرا از اصول تا تمرين
اشميت ـ ترجمه: نمازى زاده واعظ موسوى, چاپ اوّل: تهران, سمت, 1376, 6 «427ص, وزيرى.
كتاب به بررسى و تحقيق نظريه هاى علمى و پژوهشى در زمينه يادگيرى و كنترل حركتى پرداخته و آن را در يازده فصل تنظيم كرده است. كتاب براى دانشجويان رشته تربيت بدنى و علوم ورزشى مناسب است.

ـ اختلاف نظرها در اقتصاد كلان
كريستال وپرايس ـ دكتر مهدى تقوى, چاپ اول: تهران, انتشارات دانشگاه علامه طباطبايى, 1375, 7«310ص, وزيرى.
اين كتاب بحث هاى مهمّ اقتصاد كلان را در سه بخش بررسى كرده است. نخست زمينه بحث را مطرح مى كند و در بخش دوم اختلاف نظرها درباره اقتصاد كلان از قبيل كينزها, پول گرايان اقتصاد كلاسيك جديد را به ميان مى كشد و در بخش سوم مسائلى از قبيل نرخ ارز, تورم, مقررات مالى و قوانين پولى را بررسى مى كند.
l

نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 47  صفحه : 11
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست