responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 34  صفحه : 15

اخبار


درگذشتگان
درگذشت آيت اللّه محسنى ملايرى
عالم ربانى آيت الله آقاى حاج شيخ محمدباقر محسنى ملايرى يكى از چهره هاى بنام حوزه علميه قم به شمار مى رفت. وى در حدود سال 1324ق در بيت علم و تقوا و فضيلت در نجف اشرف، زاده شد. پدرش مرحوم آيت الله ميرزا ابوالقاسم ملايرى از افاضل شاگردان آخوند خراسانى بود. فقيد سعيد در سنين كودكى به همراه پدر به ملاير آمده و مقدمات و سطوح را در خدمت پدرش و مرحوم ميرزا هدايت الله آقا نجفى آموخت. سپس به حوزه علميه مشهد مقدس كوچيد و در محضر آيات عظام: حاج آقا حسين قمى، حاج ميرزا محمد آقازاده، ميرزا مهدى اصفهانى و حضرات آيات: آقا شيخ حسن فاضل برسى و آقا بزرگ حكيم شهيدى مبانى فقه، اصول، كلام، تفسير، حديث، حكمت و فلسفه خود را استوار ساخت و در خلال تحصيل به تدريس سطح نيز اشتغال جُست. پس از زمانى چند به حوزه علميه قم آمد و در مجلس درس آيت الله العظمى حاج شيخ عبدالكريم حائرى و آيت الله حاج شيخ ابوالقاسم كبير حاضر شد و پس از ورود آيت الله العظمى بروجردى نيز در مجالس ايشان شركت جُست و پس از ساليانى چند، براى ترويج دين و بزرگداشت شعائر مذهبى (بناى مسجد، مدرسه، كتابخانه، تدريس، اقامه جماعت، پاسخگويى مشكلات دينى مردم، احياى موقوفات و تأليفات) به ملاير بازگشت و پس از پيروزى انقلاب اسلامى بود كه اقامت در حوزه علميه قم را برگزيد.
فقيد سعيد عالمى عابد و شب زنده دار، آگاه بر علوم مختلف به ويژه: حديث، تفسير، تاريخ، فلسفه، ادبيات و اهل توسلات و زيارات طولانى و اوراد و اذكار بود. روزى چند جزو قرآن مجيد و ادعيه مختلف را قرائت مى نمود (و اين بيش از پنج ساعت از روز او را تشكيل مى داد) و اشعار فارسى بسيار ـ خصوصاً از مثنوى معنوى ـ ازبَر داشت و علم او به تعبير خواب و استخارات زبانزد عام و خاص در داخل و خارج كشور بود. وى از آيت الله العظمى سيد ابوالحسن اصفهانى اجازه اجتهاد داشت و در طول زندگى ـ حتى در زمان عُسرت و تنگدستى ـ از وجوهات شرعيه استفاده نكرد.
از تأليفات وى كتاب (تطبيق الاديان) ـ در سه مجلد ـ و از آثار ماندگار او در ملاير عبارتند از:
1ـ بنياد مدرسه باقريه (همراه با مدرس و كتابخانه) 2ـ بناى مسجد سجاد در كنار مدرسه باقريه 3ـ تعميرات مدرسه و مسجد شيخ الملوكى 4ـ ساختمان مسجد صفى 5 ـ احياء موقوفات (كه در زمان رضاخان به تصاحب دولت درآمده بود) و ايجاد مؤسسات و مساجد در روستاهاى ملاير از محل موقوفات.
سرانجام آن عالم خدمتگزار دين در تاريخ يكشنبه 23مهرماه 1374ش (19جمادى الاولى 1416ق) در 94سالگى بدرود حيات گفت و در روز دوشنبه پس از تشييعى باشكوه در مسجد بالاسر حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله عليها ـ به خاك سپرده شد. ناصرالدين انصارى درگذشت حضرت آيت اللّه صافى اصفهانى
زعيم حوزه علميه اصفهان حضرت آيت الله آقاى حاج شيخ محمد حسن صافى اصفهانى در سال 1298ش (1338ق) در خانواده اى متدين، در اصفهان زاده شد. پس از پشت سر نهادن تحصيلات جديده، به فراگرفتن دانش دينى روى آورد و مقدمات علوم عرب را در اصفهان و سطوح را در حوزه علميه قم بياموخت. سپس در سال 1362ق به نجف اشرف كوچيد و در محضر اساتيد بزرگوار حوزه نجف زانوى ادب به زمين زد و از علوم آنان بهره هاى فراوان برد. فقيد سعيد كفاية الاصول را نزد آيت الله شيخ عبدالحسين رشتى و خارج فقه و اصول را نزد آيات عظام: شيخ محمدعلى كاظمينى، شيخ محمدكاظم شيرازى، سيد عبدالهادى شيرازى و آيت الله حكيم و آيت الله خويى ـ قدّس اللّه اسرارهم ـ فراگرفت (علاوه بر اين در درس تفسير مرحوم آيت الله خويى نيز شركت جُست). او حكمت و فلسفه را از آيت الله شيخ صدرا باذكوبه اى و مبانى اخلاق را از آيت الله العظمى سيد جمال الدين گلپايگانى اخذ كرد و به غير از تحصيل، به تدريس سطوح عاليه نيز پرداخت و اين همه 27سال به طول انجاميد. در سال 1389ق به اصفهان بازگشت و به تدريس، امامت جماعت، پرورش شاگردان و راهنمايى مردمان اشتغال جست. وى ساليان دراز در مدرسه صدر به تدريس خارج فقه و اصول و مبانى اقتصاد اسلامى و در مسجد جامع به اقامه جماعت (ظهر و شب) پرداخت و چند سالى بود كه محفل درسى وى و نماز جماعتش نخستين درس و نماز اصفهان به شمار مى رفت و رياست حوزه علميه بدو محوّل شده بود. از ويژگيهايش فروتنى، ساده زيستى و قناعت، انس با قرآن و دعا و شب زنده دارى و سخاوت بود. از آثار ماندگار او تقريرات درس اصول (از مباحث الفاظ تا پايان تعادل و تراجيح) ـ كه مرتب و آماده چاپ است ـ و درس فقه آيت الله العظمى خويى (طهارت، صلاة و مكاسب محرمه) و تطبيق بين اقتصاد اسلامى و اقتصاد سوسياليسم و كاپيتاليسم را مى توان نام برد. او بر فقه، اصول، كلام، تاريخ، تفسير، فلسفه، اقتصاد چيرگى تام داشت. سرانجام پس از عمرى تلاش و كوشش در راه ترويج دين، در تاريخ جمعه 3جمادى الاولى 1416ق (7مهرماه 1374ش) در 76 سالگى بدرود حيات گفت. با وفات او روز شنبه در اصفهان عزاى عمومى اعلام و سراسر اصفهان يكپارچه تعطيل شد. و پيكر پاكش با شركت هزاران نفر از اقشار مختلف مردم تشييع و پس از نماز ميت توسط آيت الله حاج آقا حسن امامى در كنار مرقد علامه مجلسى در مسجد جامع اصفهان به خاك سپرده شد. ناصرالدين انصارى
فرهنگى
برگزارى يادواره علامه امينى در اصفهان
به مناسبت بيست وپنجمين سالگرد ارتحال علامه حاج شيخ عبدالحسين امينى، صاحب اثر گرانقدر الغدير، يادواره اى در مجموعه فرهنگى باغ غدير اصفهان برگزار شد.
در اين مراسم كه با كلنگ زنى فاز دوم مجموعه فرهنگى باغ غدير آغاز شد و جمعى از خاندان علامه امينى از جمله مهندس آخوندى وزير مسكن و شهرسازى در آن حضور داشتند؛ حجةالاسلام والمسلمين رسولى محلاتى، انوار هادى امينى، حجت الاسلام محدثى و دكتر جعفر شهيدى درباره زندگانى آيت الله امينى و مقام ولايت سخنانى ايراد كردند. گزارش از كنگره شيخ فريدالدين عطار
طرح برگزارى كنگره جهانى عارف نامى، عطار نيشابورى، در سال 1371 و به مناسبت هشتصدمين سالگرد وفات عطار پى ريزى شد. امّا به علت پاره اى مشكلات برگزارى آن به تأخير افتاد تا آن كه با پيگيرى دبير كنگره و علاقه مندان فرهنگ و هنر ايران زمين در مهرماه سال 1374 با حضور صدها تن از عطارشناسان و علاقه مندان در نيشابور برگزار شد.
(فرهنگسراى سيمرغ) كه براى برگزارى هرچه بهتر كنگره جهانى بزرگداشت عطار نيشابورى، به كوشش شهردارى ساخته شده بود؛ پذيراى مهمانان بود.اين كنگره با پيام حجت الاسلام والمسلمين هاشمى رفسنجانى در مهرماه جارى كار خود را آغاز كرد. پيام رئيس جمهورى توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى قرائت شد.
رئيس جمهورى در اين پيام ضمن اشاره به عرفان در ايران اسلامى از عطار به عنوان قافله سالار نامدار و ستاره فروزان آسمان عرفان ايران نام برد و گفت: فرهنگ تابناك ايران اسلامى با ادبيات عرفانى غنى تر شده و شيفتگان بسيارى به شوق چشيدن حلاوت درك انديشه ها از اين درياى عميق عشقهاى پاك، كمر همت بسته و به آموزش زبان شيرين فارسى پرداخته اند.
رئيس جمهورى در بخش ديگرى از پيام خود افزوده است: بزرگانى چون عطار، سنايى، ملاى رومى، نظامى، خيام، سعدى، حافظ، و بسيار كسان ديگر از اين دست مردان نام آورى هستند كه به روح مفاهيم و تعاليم قرآنى از اين رهگذر راه برده اند و كوشيده اند كه هريك به زبانى، سرگشتگان وادى حيرت را به نور حق وهنمون شوند و اوج صعود به اين قلّه رفيع را در مسير عرفانى عارف عصر خويش، امام خمينى ـ قدس سره الشريف ـ شاهد بوديم كه عرفان را با شهود و خدمت به خلق و تاريخ و ناهموار كردن راه حق و كمال و طرد شياطين متبلور ساخت.
براى پى بردن به كُنه افكار و احوال اين بزرگان، هيچ بزرگداشتى كافى و وافى نيست و جان كلام و سرّ نهان آنان را چنان كه بايد بازنمى نمايد، امّا قند مكررى است، حلاوت شنيدن (سرّ دلبران در حديث ديگران…). اين محفل باشكوه چراغ راهى است، براى كسانى كه در طلب حقيقت، با قافله مرغان عطار همراه شوند، و براى آنان كه خود راهيِ اين راهند شايد هواى تازه اى باشد كه شمّه و شميمى از عطر دل انگيز ديار عاشقان را با خود به ارمغان دارد).
رئيس جمهورى ضمن اشاره به پاسداشت قدر و قيمت اين عارفان و سالكان سوخته دل افزود: آتشى كه حوادث سهمگين تاريخ اين ديار نتوانسته آن را سرد و فسرده كند آتش دل است و تا صاحبدل در جهان باقى است سوزنده و فروزنده خواهد ماند.
مهندس ميرسليم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى نيز طى سخنانى با اشاره به اينكه برگزارى چنين كنگره هايى موجب سوق دادن تدريجى جامعه از ارزش هاى مادى به نوعى دانش سالارى و فرهنگ مدارى است، گفت: بزرگداشت عطار بزرگداشت روح و گوهر اصيل ذات آدمى است كه همان نغمه الهى و نفس ربانى است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى افزود: هرچند اينك قريب هشتاد قرن از آغاز اين بيدارباش عرفانى مى گذرد، آن گونه كه انتظار مى رفت، هنوز به گوش همگان نرسيده و ما اميدواريم اين جمع در روزگار ما سرمنشاء و سرآغاز تقويت اين بيدارباش و گسترش فرهنگ عرفان عطار باشد كه قدم به قدم ملهَم از كتاب آسمانى قرآن است.
در مراسم افتتاحيه، حجةالاسلام غرويان، طى سخنانى گفت: در سرلوحه افتخارات گذشته و حال، روشن شدن چشم نيشابور به قدوم مبارك امام هشتم و بيان حديث (سلسله الذهب) قرار دارد. وى همچنين تأكيد كرد: عرفان عطار عرفانى است كه در تمام آيات و آثار بديعه پروردگار خدا را مشاهده نموده و تمام موجودات را عرصه تجلى خداوند مى داند.
عنوان بخشى از مقاله هاى قرائت شده در روزهاى برپايى كنگره بدين شرح است:
عبدالرضا مدرس زاده: (مقايسه كارشناسانه در غزل خاقانى و عطار)؛ دكتر اصغر دادبه: (داستانهاى تذكرةالاوليا، حقايقى در دل افسانه ها)؛ خانم دكتر لوث رنسل لالى كالى (از اسپانيا): (اجلاس پرندگان)؛ عبدالعلى دستغيب (مرغان را زبانى ديگر است)؛ دكتر نصرت الله فروهر: (رمز وراز در شعر عطار)؛ دكتر عبدالمجيد زراقط (از لبنان): (قصه پردازى در منطق الطير)؛ دكتر حسين وثوقى: (هنجار گريزيهاى غيرمجاز وزنى در شعر عطار)؛ دكتر نصرالله پورجوادى: (جايگاه عطار، در ادبيات عرفانى)؛ پرفسور هنرى برومز (از فنلاند): (مشكلات ترجمه آثار عطار به زبانهاى فنلادى و سوئى)؛ سيد محمد هاشمى فرد: (تشخيص در منطق الطير)؛ دكتر سليم اختر (از پاكستان): (تأثير عطار در شبه قاره)؛ خانم دكتر كلثوم ابوالبشر (از بنگلادش): (تأثير عطار بر فرهنگهاى بيگانه)؛ دكتر اسماعيل حاكمى: (مرورى بر پندنامه عطار)؛ دكتر عصام حورانى (از لبنان): (تأملى در آثار عطار).
در نخستين روز كنگره، از تنديس برنزى عطار در محل آرامگاه اين حكيم فرزانه، توسط مهندس ميرسليم، پرده بردارى شد. زيارت مرقد مطهر امامزاده محروق، برگزارى شبهاى شعر با حضور شاعران خراسان و ميهمانان، انتشار بيش از 45عنوان كتاب درباره زندگى و آثار عطار، تأليف دو جلد كتاب شناسى عطار، خوشنويسى آثار عطار در قالب كتاب و ترجمه مقالات و كتبى در اين زمينه، از جمله كتاب (درياى جان) اثر گرانقدر (هلموت ريتر) و چاپ نسخه عكسى منطق الطير كتابخانه تورينوى ايتاليا گوشه هايى از فعاليتهاى جنبى كنگره عطار بود. صادق رحمانى اعطاى نشان درجه يك دانش به دكتر سيّد جعفر شهيدى
رئيس جمهورى در مراسم شروع سال تحصيلى جديد دانشگاهها و مراكز آموزش عالى كشور گفت:
امروز مراكز علمى ما از نظر جامعيت علم و ايمان از نمونه هاى بسيار خوب و مطلوب در دنيا به شمار مى روند.
وى گفت: جمهورى اسلامى ايران از نظر امكانات آموزشى وضعيت خوبى در دنيا پيدا كرده است و آينده آموزش عالى كشور بسيار بهتر و مطمئن تر از وضع حاضر خواهد بود.
رئيس جمهورى افزود: ما بدون تقويت دانشگاهها و مراكز آموزش عالى خود به اهداف والاى انقلاب و نظام اسلامى دست نخواهيم يافت.
در ادامه اين مراسم، رئيس جمهورى و رئيس شوراى عالى انقلاب فرهنگى، نشان درجه يك (دانش) را به استاد سيد جعفر شهيدى اعطا كرد و از زحمات علمى اين استاد تقدير به عمل آورد.
استاد سيد جعفر شهيدى در اين مراسم ضمن قدردانى از رئيس جمهورى و هيأت دولت طى سخنانى گفت: لازم است از اين اقدام تشكر كنم، اما نه به خاطر آنكه اينجانب را انتخاب كرده اند، بلكه به خاطر آنكه اين سنت بسيار نيكو در تاريخ تعليم و تربيت ايران بوده كه از طالبان علم قدردانى شود. احداث كتابخانه در منزل استاد
به منظور تجليل از مقام علمى و معنوى چهره برجسته فرهنگى معاصر و متفكر اسلامى سيد جعفر شهيدى، منزل مسكونى اين استاد كه در منطقه 8 تهران واقع شده است، توسط شهردارى منطقه 8تهران به كتابخانه تبديل مى شود.
دكتر شهيدى در سال 1297 هجرى شمسى در شهرستان بروجرد متولد شد و پس از طى مراحل تحصيل در حوزه علميه نجف به ايران بازگشت و در دانشگاه تهران به تحصيلات خود ادامه داد.
وى پس از اخذ درجه دكترا در رشته زبان و ادبيات فارسى، معاونت مؤسسه لغت نامه دهخدا را برعهده گرفت و در سال 1346 نيز به رياست اين مؤسسه منصوب شد.
دكتر شهيدى ضمن تدريس و تربيت دانشجويان بسيار به تحقيق و تأليف نيز توجه خاص نشان داد و آثار گرانبهايى در زمينه ادبيات و تاريخ اسلام به رشته تحرير درآورد. نمايشگاه كتاب تونس
نمايشگاه بين المللى كتاب تونس با بيش از پنجاه وپنج هزار عنوان كتاب، چندى پيش در تونس برگزار شد و دويست وهفتادوپنج ناشر از كشورهاى مختلف جهان در آن شركت داشتند. كتابهاى به نمايش درآمده در زمينه ادبيات، علوم انسانى، ادبيات كودكان و علوم اسلامى بود كه بخش مهمى از آن نمايشگاه را دربر مى گرفت.
در حاشيه نمايشگاه نيز كنفرانسها و ميزگردهاى فراوانى تشكيل شد كه موضوع مورد بحث در آنها پيرامون فرهنگ آينده و فرهنگ فرانسوى در آفريقا بود. همايش جهانى بزرگداشت (خيام)
همزمان با نهصدمين سالگشت درگذشت رياضيدان، ستاره شناس و شاعر نامدار ايرانى حكيم ابوالفتح غياث الدين عمر ابن ابراهيم خيام نيشابورى، سال آينده همايشى جهانى از سوى يونسكو برگزار خواهد شد. يكى از مسؤولان فرهنگى كشور در اين باره گفت: (سال پيش طى نامه اى خطاب به نماينده كشورمان در يونسكو پيشنهاد كرديم در سال 1375 (1996) كه با نهصدمين سال درگذشت حكيم عمر خيام (517ق) همزمان است، همايشى جهانى در بزرگداشت آن حكيم بزرگ برگزار شود. اين پيشنهاد در دور نخست تصويب شده است كه پس از طرح و تصويب آن در نشست دو سالانه يونسكو نيز مقدمات كار فراهم خواهد آمد).
برگزارى همايشهايى در پاسداشت نامداران علم و هنر كشورمان، اگر با همكارى رسانه هاى همگانى همراه شود، مى تواند ضمن آشنا كردن نسل جوان با اين مفاخر فرهنگى، سدّى در برابر هجوم فرهنگى بيگانگان باشد. پى ريزى دانشكده ادبيات فارسى در بنگلادش
آقاى هاشمى رفسنجانى رئيس جمهورى طى سفر خود به بنگلادش با حضور در دانشگاه داكا در مراسمى سنگ بناى ساختمان زبان فارسى را در زمينى به مساحت 600مترمربع واقع در كنار آكادمى زبان بنگالى بر زمين نهادند.
آقاى هاشمى رفسنجانى در اين مراسم گفت: تصميمى كه 160سال پيش انگليسها گرفتند و در شبه قاره هند زبان فارسى را بكلّى ممنوع كردند، ناشى از اين برداشت است كه خواسته اند از راه مرموزى وارد شوند و شبه قاره را از عرفان و ادب واقعى خالى كنند.
رئيس جمهورى افزود: من به عنوان يك مسلمان فارسى زبان و طلبه علاقمند به عرفان و ادبيات اقدام امروز دانشگاه داكا را تبريك مى گويم و اين را به عنوان يك حركت درست و در نقطه مقابل اقدام انگليسيها ارزيابى مى كنم.
معاون رئيس دانشگاه داكا در اين مراسم گفت: بين 600تا700 سال زبان فارسى در اين منطقه حضور داشته و هفت هزار واژه فارسى در زبان بنگالى وجود دارد كه اين خود عمق روابط فرهنگى ما را با ايران ثابت مى كند.
بر روى سنگ بناى ساختمان به زبان فارسى اشعارى به شرح زير نوشته شده است:
درپى لطف خداى دو جهان
گشت اين بخش بنا از دل و جان
به ادب گفت امين تاريخش
فارسى رونق علم است و زبانم مراكز اطلاع رسانى عمومى در تهران
مهندس ناصر على سعادت مديرعامل شركت ندارايانه وابسته به شهردارى تهران گفت: در حال حاضر سى مركز اطلاع رسانى عمومى در مناطق بيستگانه شهردارى تهران، پاركهاى نياوران، لاله و شهر فرهنگسراهاى بهمن، خاوران و انديشه، فروشگاه رفاه و ترمينالهاى شرق، جنوب و غرب راه اندازى شده است.
وى افزود: در اين مراكز كه به قاصدك موسوم است اطلاعات و خدمات كاملى در زمينه اماكن مذهبى، ورزشى و آموزشى، بانك ها مراكز بهداشتى درمانى، مراكز دولتى و نهادها مراكز تفريحى و سير سفر، پستخانه الكترونيكى براى مبادله پيامهاى شخصى ميان افراد، مركز تحقيقات علوم انسانى، مجلات كامپيوترى، بانكهاى اطلاعاتى، كتابهاى منتشر شده در ايران و ارتباط گروههايى كه در زمينه هاى مختلف به صورت انجمنهاى عمومى و گروههاى همفكر فعاليت مى نمايند، ارائه مى شود.
خدمات اين مركز فرهنگى علاوه بر مراكز عمومى تأسيس شده به وسيله كامپيوتر و دستگاه ارتباط ميان كامپيوترها (مردم) نيز از سوى افراد در محل كار و منزل قابل دريافت است.
وى گفت: علاقمندان پس از تهيه وسايل لازم مى توانند به وسيله تلفن 25081001 به مركز اطلاعات ندارايانه متصل شوند و براى كسب اطلاعات بيشتر امور مشتركين اين مركز بوسيله تلفن 2508600 آماده ارائه راهنماييهاى لازم است.
مهندس سعادت در پايان تأكيد كرد كه اين مركز اطلاعاتى به بانكهاى اطلاعاتى داخلى و خارجى متّصل است و همواره تعداد بانكهاى اطلاعاتى و خدمات اين مركز در حال افزايش است.
وى گفت: هدف از ايجاد اين مركز و توسعه مراكز ارتباط آن با شهروندان گسترش اطلاعات شهرى و كاهش سفرهاى بى مورد درون شهرى شهروندان است. حفظ كتب تخصصى در زمينه حقانيت تشيع
نخستين مركز جمع آورى و نگهدارى كتب تخصصى در زمينه حقانيت تشيع در كشور، تا پايان سال جارى در اصفهان به بهره بردارى مى رسد.
مسؤول فرهنگى تاريخى باغ غدير اصفهان با بيان اين مطلب گفت: اين مركز كه به نام كتابخانه تخصصى اميرالمؤمنين(ع) در مجموعه فرهنگى تفريحى غدير ساخته شده است، در سال 72 با دوهزار جلد كتابِ تخصصيِ شيعه گشايش يافت و تاكنون اين تعداد به سه هزار جلد و شامل موضوعات فقه، كلام، تاريخ، تفسير و عرفان افزايش يافته است.
وى در مورد توسعه و بهره بردارى كامل از اين مركز گفت: تا پايان سال جارى، با افزايش خريد هفت هزار جلد كتاب تخصصى ديگر در زمينه تشيع و ولايت حضرت على(ع) بهره بردارى از آن آغاز خواهد شد.
*

نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 34  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست