همچنين نام مشايخ وى در نسخه آقا بزرگ ، با نام مشايخ موجود در نسخهاى كه در دسترس ما است برابرى مىكند (2).
2 ـ 2. همانندى با نسخه حاجى نورى .
حاجى نورى در كتاب مستدرك، از «المزار» محمد بن المشهدي ياد كرده و مواردى از جمله سند زيارت آل ياسين را از آن نقل كرده (3) كه مانند نقل «المزار» ابن المشهدي موجود است و تفاوتى ندارند.
كتاب مستدرك وسائل را مؤسسه آل البيت(ع)، چاپ كرده و محققان كتاب، مواردى را كه حاجى نورى از «المزار» ابن المشهدي نقل كرده و در «المزار الكبير» فعلى موجود است، جستجو كردهاند و آدرس آن را در پاورقى نوشتهاند.
ما نيز متن سند زيارت آل ياسين را، با آنچه در مستدرك است، مقابله كرديم كه همانند بودند . البته معلوم نيست، نسخه مورد استفاده حاجى نورى، همان نسخه موجود در كتابخانههاى نجف بوده است كه آقا بزرگ به آن اشاره كرده، يا اين كه وى نسخه ديگرى در دست داشته است. به هر حال چند نسخه «المزار» ابن المشهدي وجود دارد و قراين موجود حكايت از آن دارند كه همه نسخهها مربوط به يك كتاب با يك مؤلف (المزار ابن المشهدي) هستند.
3 ـ 2. همانندى با نسخه كتابخانه كاشف الغطاء.
تصوير كتابهاى خطى كتابخانه كاشف الغطاء نجف، هم اكنون در مركز ميراث اسلامى قم نگهدارى مىشود و در بين آنها تصوير «المزار ابن المشهدي» نيز موجود است. ما سند زيارت يادشده را با تصوير اين نسخه مقابله كرديم كه يكسان بودند.
4 ـ 2 . همانندى با نسخه مرحوم مجلسى .
ايشان در بحار الانوار «المزار» نكات زيادى را نقل كردهاند . مطالب نقل شده توسط محققان بخش زيارات بحار الانوار ـ آقايان سيد ابراهيم ميانجى و محمد باقر بهبودى ـ با نسخه هاى موجود از «المزار» محمد بن المشهدي، در كتابخانههاى نجف،
(2) الذريعة، ج 20، ص 324، الرقم 2325 (3)مستدرك الوسائل ، ج 10، ص364، الرقم 12190