بر جدايى بين مردان و زنان در مسجد الحرام در حال طواف و نماز نرسيده است. فقط برخى اميران مكه ـ مانند خالد بن عبداللّه قسرى والى مكه از جانب سليمان بن عبدالملك مروان ـ دستور جدايى بين زنان و مردان در حال طواف را صادر كرد. (27)
هر چند صحيحه معاوية بن عمّار مربوط به محاذات يا تقدم زنان بر مردان در حال نماز آنان نيست، امّا مىتواند مؤيّد مدّعاى ما باشد، همچنانكه عدم توصيه معصومين به جدا كردن زنان از مردان در مسجد الحرام اين گونه است.
استدراك :
1. در نكته 41 (در شماره 41 مجلّه فقه اهل بيت عليهم السلام، ص178) از ذبح كفّاره احرام در حَزْوَره و مسامحهاى كه در اين زمينه شده است سخن گفتيم. اكنون مىافزايم كه اين مسامحه در الفقه المأثور تأليف مرحوم آية اللّه مشكينى ـ رحمه اللّه ـ (ص201، شماره 1126) و نيز در آراء المراجع فى الحجّ (چاپ اوّل، مشعر، سال 1427، ص 314) نيز رخ داده است.
2. در شماره پيشين مجله (شماره 49، ص 115) يك سطر از آغاز نكته 60 افتاده كه قسمت ساقط شده چنين است:
60 ـ چنان كه مىدانيم سالهاست در مجالس دعا و توسّل و وعظ و خطابه و گاهى حتى... .
(27) ر.ك: حجّة الوداع كما رواها أهل البيت عليهم السلام، ص112 ـ 113.