responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 34  صفحه : 70

معناى خاص مراد است مگر اين كه گفته شود معلوم نيست صدور و ذيل روايت مرسله صدوق يك روايت باشد.

در برابر استظهار معناى خاص از لفظ حد به قرينه ذيل روايت صدوق، مى‌توان به قرينه جمله «أدفعوا القتل عن المسلمين ما استطعتم» ـ كه از ابن مسعود نقل شده ـ معناى اعم را از لفظ حد استظهار كرد.

حاصل سخن آن كه: استظهار معناى اعم از حد در روايت «ادرؤواالحدود»، اطمينان بخش نيست، بنابر اين، ناچاريم قدر متيقن را بگيريم كه حد به معناى خاص است.

برخى براى دفع قصاص به شبهه، به دليل اولويت تمسك كرده‌اند:

در كشف اللثام آمده است:

«ولو شهدا اثنان على زيد بأنّه قتل وحده و آخران على عمرو بأنّه القاتل وحده سقط القصاص... كل ذلك للشبهة... (50)

؛ هرگاه دو نفر عليه زيد شهادت دهند كه او به تنهايى قاتل است و دو نفر ديگر عليه عمرو شهادت دهند كه عمرو به تنهايى قاتل است، قصاص ساقط مى‌شود... به جهت وجود شبهه....»

صاحب مفتاح الكرامه در تعليقه‌اى براين عبارت مى‌نويسد:

سقوط قصاص به جهت تعارض دو بينه است كه نتيجه آن تساقط هر دو است... و به جهت اين كه قصاص عظيم‌تر از حدّ است كه به شبهه ساقط مى‌شود. (51)

بر اساس دليل اولويت، ديگر نيازى به شمول لفظ حد بر قصاص نيست.


(50) كشف اللثام، ج2، كتاب الجنايات، ص 460، چاپ حجرى.
(51) تعليقات بر قصاص كشف اللثام، ص 47.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 34  صفحه : 70
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست