و ديگر با سوء ظن نگاه كردن به اقوال استاد؛ وى به شاگردان خود مىفرمود: «هميشه گفتار استاد را با سوءظن، تلقّى كنيد و زود تسليم گفته هاى او نشويد،چون درغير اين صورت ملا نخواهيد بارآمد. سعى كنيد بعد از گفته او يك «نه» بگوييد و يك «ان قلت» بزنيد. (46)
3. كنترل و بازبينى نقل قولهاى استاد؛
گاه استاد به دليلى درنقل يا تقرير سخن يك محقّق به خطا مىرود. منعكس كردن سخن استاد در تقريرات بدون آن كه اشتباه او تذكر داده شود، خطاى ديگرى است كه از خطاى نخست بزرگ تر است. مقرِّر بايد درمواردى كه استاد، قولى را نقل يا تقرير مىكند، به كتاب در بردارنده قول مراجعه و درستى نقل يا تقرير را بررسى و كنترل كند و درصورت مشاهده خطا آن را در پاورقى تذكر دهد.
امام خمينى دريك مورد كه محقق نائينى نسبتى را به اشتباه به شيخ انصارى مىدهد، مىگويد:
والفاضل المقرِّر رحمه اللّه لحسن ظنّه بضبط استاذه و اتقانه لم يراجع حين التقرير؛ (47)
مقرّر فاضل ـ رحمه اللّه ـ به خاطر داشتن حُسن ظنّ به ضبط [ونوشته [استاد خود و اتقان در كار او، هنگام تقرير به كتاب شيخ مراجعه نكرده است.