استدلال به اين روايات همانند استدلال به آيات گذشته است و نيازى به تكرار آن نيست.
تقريب سوم، استشهاد به آراء فقها
فقها در باب حد شرابخوارى مىگويند كه در حال مستى حد بر شرابخوار جارى نمىشود، بلكه بايد مهلت دهند تا هشيار شده سپس حد زده شود.
شيخ طوسى در نهايه:
مست در حال مستى حد زده نمىشود، بلكه مهلت داده مىشود تا هشيار شده سپس حد زده مىشود. (14)
سلاّر در مراسم:
شرابخواران در حال مستى تازيانه زده نمىشود... (15)
قاضى ابن برّاج در مهذب:
تا وقتى كه شرابخوار، مست است، حد بر او زده نمىشود، پس از هوشيارى او را حد مىزنند. (16)
محقق در شرايع:
شرابخوار را لخت كرده و بر پشت و شانهاش مىزنند و بر صورت و عورت او تازيانه زده نمىشود. بر شرابخوار حد زده نمىشود مگر پس از هشيارى. (17)
علامه حلّى در قواعد:
بر شرابخوار درحال مستى حد زده نمىشود، بلكه تا زمانى كه هشيار شود،