نام کتاب : پندهاى امام صادق علیه سلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 85
رابطه ابزار انگارى دين و جهل دينى
يَا ابْنَ جُندب، قديماً عَمُرَ الجهلُ و قَوِىَ اساسُهُ و ذلكَ لِاتِّخاذِهِم دينَ اللّهِ لَعِباً حتّى لَقَدْ كانَ المُتَقَرِّبُ مِنهم الَىِ اللّهِ بِعَمَلِه يُريدُ سِواهُ اولئكَ هم الظّالِمونَ.
«جهل» در فرهنگ اسلامى
امام صادق(عليه السلام) در اين فراز از سخن خود مىفرمايند: از ديرباز، بنيان جهل و نادانى قوى گرديده، بازارش رونق گرفته، پايههايش محكم شده و ريشه دوانده است. سپس يكى از عوامل رونق دهنده بازار جهل و تحكيم آن را اين مىدانند كه دين خدا را به بازى گرفتهاند، آن چنان كه حتى كسانى كه علم خود را وسيله تقرّب به خدا قرار دادهاند نيز مقصد و نيتشان خدايى نيست و دنبال غير او هستند. حضرت اينگونه افراد را با وصف ستمپيشگان معرفى مىكند.
براى تبيين اين فراز از روايت بايد نكاتى روشن شود. اولا، منظور حضرت از اينكه مىفرمايند: «از ديرباز اساس جهل محكم شده، بازارش رونق گرفته و رواج يافته است» چيست؟ ثانياً «جهل» به معناى ندانستن يك سلسله مفاهيم يا روابط بين پديدههاى طبيعى است، و اين چه ربطى به دين دارد؟ هر قومى از گذشته تاكنون براى شناخت مسايل و پديدههاى عالم زحمت كشيدهاند، درس خواندهاند، آزمايش كردهاند و به همان مقدار جهلشان را برطرف كردهاند و به علم دست يافتهاند، تا آنجا كه در هر رشته، از هندسه و رياضى و مكانيك و ديگر علوم متخصصانى تربيت نمودهاند. پس اين سخن كه «جهل از قديم رواج پيدا كرده است، آن هم به دليل اينكه دين خدا را به بازى گرفتهاند» يعنى چه؟
منظور حضرت صادق(عليه السلام) از «جهل» در اين روايت، جهل نسبت به معلومات مادى نيست. از نظر انبيا و اوليا(عليهم السلام)، معلوماتى كه سعادت انسان مرهون يادگيرى آنها است اينگونه
نام کتاب : پندهاى امام صادق علیه سلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 85