responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معارف قرآن نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 18

وقتى در آن زمان، حتى با نزديك بودن عهد پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و با وجود كسانى همچون حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) چنين انحرافاتى پيدا مى‌شده است هيچ بعيد نيست كه در اين زمان و با ضعف علمى ما، اين كژى در سطح بسيار وسيع‌ترى پيدا شود.

پس بى شك، يكى از واجب‌ترين وظائف روحانيت اينست كه تلاش كند تا تمام مفاهيم قرآن را هرچه صحيح‌تر و متقن‌تر در سطوح مختلف (عالى، متوسط، و ساده) تبيين كند و در دسترس جامعه قرار دهد و اين كار حتماً بايد صورت پذيرد وگرنه علاوه بر آنچه كه اكنون جريان دارد؛ منتظر انحرافات ديگرى هم بايد بود.

امروز بيشتر جوانان مسلمان عميقاً در صددند و بى تابانه مى‌خواهند تا مفاهيم قرآن را ياد بگيرند و حتى به خيال خودشان با رجوع به معجم و امثال آن، مى‌خواهند تحقيق هم بكنند و خيال مى‌كنند اين، كار ساده‌اى‌است. شايد آنها در اين گمان خود معذور باشند، ولى كسانى كه سالها در حوزه‌هاى علميه بوده‌اند و دقت در آيات و روايات را از بزرگان آموخته‌اند، اگر آنها هم چنين بينديشند، حقاً معذور نخواهند بود.

وظيفه‌ى ماست از موازينى كه علما و مفسران بزرگوار به دست ما سپرده‌اند بهره‌گيرى و با تدبّر بيشتر سعى كنيم كه مفاهيم روشنى از قرآن به دست آوريم و به جامعه عرضه كنيم تا دَيْنِ خود را به به اسلام و قرآن ادا كرده باشيم. از سوى ديگر، اگر چه فهميدن معانى و تفسير قرآن به سادگى ميسّر نيست، اما اگر به كسى كه مى‌خواهد قرآن را بفهمد بگوييم كه بايد 30 سال كار كند و درس بخواند تا قرآن را بفهمد؛ او را از فراگيرى معناى قرآن مأيوس كرده‌ايم. و نتيجه آن، افكندنِ او در دامن منحرفان است. درست است كه فهميدن قرآن، احتياج به زحمت‌هاى ويژه و تخصص‌هايى دارد، ولى سرانجام اين زحمات را بايد عده‌اى بكشند و حاصلش را در اختيار ديگران قرار دهند تا استفاده كنند.

آنچه عرضه مى‌كنيم بايد مطالبى باشد كه استنادش به قرآن جاى هيچ شكى نداشته باشد و در عين حال به صورت پراكنده و بدون ارتباط و نظم هم نباشد، زيرا اگر مطالبى را پراكنده عرضه كنيم، علاوه بر اينكه يادگيرى مشكل است، فايده‌اى را كه از يك نظام فكرى صحيح در مقابل نظامهاى فكرى غلط بايد گرفت، نيز نخواهد داشت.

همه‌ى مكتب‌هاى منحرف، كوشيده‌اند به افكارو انديشه‌هاى خود شكل و نظامى بدهند، يعنى براى مطالبشان ريشه‌اى معرفى كنند و با ارتباط و پيوند با سلسله مسائلى منسجم، يك كل منظم و هماهنگ به وُجود آورند، ما كه در جهت صحيح هستيم، در مقابل آنها عيناً بايد

نام کتاب : معارف قرآن نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست