نام کتاب : حدیث حوزه نویسنده : حدیث حوزه جلد : 16 صفحه : 60
مقدمه
بر پایه باور
شیعه، احادیث معصومان(عهم) همگی از سرچشمه وحی نشات گرفته
و تمامی آنها معارف ناب و آموزه های
دینی دارند؛ با این همه احادیث وارده از معصومان(عهم) در
یک سطح و تراز قرار ندارد و برخی نسبت به برخی دارای
برتری های ادبی و یا محتوایی است؛
این برتری هنگامی که در مضمون و
محتوای احادیث قرار گیرد، با اصطلاحی ویژه شناخته
می شود که در ادبیات اندیشمندان شیعی
با عنوان «عُلوّ مضمون» یاد می شود.[144] وجود
برخی ابهام ها و تفاوت برداشت محققان از تعریف و مصداق این
اصطلاح حدیثی موجب گردید تا آن چنان که باید، کارآمدی علوّ مضمون
شناخته نگردد و از آن در فهم و نقد روایات بهره كامل گرفته نشود؛
ازاین رو، این مقاله درصدد است با طرح چند پرسش به
تحلیل و تبیین این اصطلاح روایی بپردازد و
زمینه اهتمام بیشتر حدیث پژوهان به
این ویژگی حدیثی را فراهم آورد؛ پرسش هایی نظیر: منظور از علو مضمون
چیست؟ کارکردها و کارایی آن کدام است؟ و احادیث
دارای علو مضمون چه شاخصه هایی
دارند؟ شایان ذکر است پیش از این، پژوهش مستقلی
دراین باره سامان نیافته و تنها به صورت پراکنده و
در ضمن آثار پژوهشگران معاصر، به ذکر برخی نمونه های علوّ
مضمون بسنده شده است.
1.
تعریف علوّ مضمون
علو مضمون یك
تركیب اضافی تشكیل یافته از علو و مضمون است؛ «علو» در
لغت به معنای بلندی و ارتفاع آمده[145]و «مضمون» از
ریشه «ضمن» به معنای كفالت كردن است[146] که در
برخی موارد به معنای مفهوم نیز به کاررفته است؛[147] اما در اصطلاح
علو مضمون را بدین صورت تعریف کرده اند:
مراد از «علو مضمون» آن است كه محتوا و مضمون
حدیث به قدرى عالى و در سطح بالا باشد كه نتوان احتمال داد از غیر
معصوم صادر شده باشد.[148]
[144]. نک: مجله علوم حدیث، شماره 4، مقاله «اثبات صدور حدیث از
طریق مضمون شناسی و متن»؛ مجله سفینه، شماره 20، مقاله «نقش
فنون بلَاغت در فهم متون دینی».