[1] مقصود از «كتاب» مطابق يك قول، تورات است. (مجمعالبيان، ج 9-
10، ص 247)
[2] نزول دفعى از «أنزل» استفاده شده است. (الكشّاف، ج 1، ص 336)
[3] كافران صدر اسلام با الهام گرفتن از يهود، شرط پيشنهادى براى
قبول رسالت پيامبر (ص) را نزول دفعى قرآن همانند تورات قرار دادند. (مجمعالبيان،
ج 7- 8، ص 265 و 401)
[4] كافران صدر اسلام با الهام گرفتن از يهود، شرط پيشنهادى براى
قبول رسالت پيامبر (ص) را نزول دفعى قرآن همانند تورات قرار دادند. (مجمعالبيان،
ج 7- 8، ص 265 و 401)
[5] منظور از «الأمر»، الواح تورات است كه خداوند در كوه طور به
موسى (ع) عطا فرمود. (روحالمعانى، ج 11، جزء 20، ص 127؛ الميزان، ج 16، ص 50)
[6] بر اساس يك قول در تفسير آيه، تورات آنچه را از خوردنيهاى
حلال- كه بنىاسرائيل قبلًا در راستاى اقتدا به يعقوب (ع)- بر خود حرام كرده
بودند، حلال نمود. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 794)