responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 257

الشكِرين‌* وكَتَبنا لَهُ فِى الالواحِ مِن كُلّ شَى‌ءٍ مَوعِظَةً وتَفصيلًا لِكُلّ شَى‌ءٍ فَخُذها بِقُوَّةٍ وأمُر قَومَكَ يَأخُذوا بِاحسَنِها ....

اعراف (7) 144 و 145

ولَمّا سَكَتَ عَن مُوسَى الغَضَبُ اخَذَ الالواحَ وفى نُسخَتِها هُدًى ورَحمَةٌ لِلَّذينَ هُم لِرَبّهِم يَرهَبون.

اعراف (7) 154

224) نزول تورات، به صورت طومارى نوشته شده:

وكِتبٍ مَسطور* فى رَقٍّ مَنشور. [1]

طور (52) 2 و 3

225) نزول تورات به صورت دفعى، براى هدايت انسانها:

نَزَّلَ عَلَيكَ الكِتبَ بِالحَقّ مُصَدّقًا لِما بَينَ يَدَيهِ وانزَلَ التَّورةَ والانجيل. [2]

آل‌عمران (3) 3

226) نزول تورات به صورت دفعى و يكجا، امرى مسلّم و پذيرفته شده در بين كافران صدر اسلام:

وقالَ الَّذينَ كَفَروا لَولا نُزّلَ عَلَيهِ القُرءانُ جُملَةً وحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبّتَ بِهِ فُؤادَكَ ورَتَّلنهُ تَرتيلا. [3]

فرقان (25) 32

فَلَمّا جاءَهُمُ الحَقُّ مِن عِندِنا قالوا لَولا اوتِىَ مِثلَ ما اوتِىَ موسى‌ اوَ لَم يَكفُروا بِما اوتِىَ موسى‌ مِن قَبلُ قالوا سِحرانِ تَظهَرا وقالوا انّا بِكُلّ كفِرون. [4]

قصص (28) 48

محلّ نزول تورات‌

227) بخش غربى وادى طور، محلّ نزول تورات بر موسى (ع):

وما كُنتَ بِجانِبِ الغَربىّ اذ قَضَينا الى‌ موسَى الامرَ وما كُنتَ مِنَ الشهِدين. [5]

قصص (28) 44

ناسخ بودن تورات‌

228) تورات، ناسخ حرمت بعضى از خوردنيهاى حلال:

كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِى اسرءيلَ الّا ما حَرَّمَ اسرءيلُ عَلى‌ نَفسِهِ مِن قَبلِ ان تُنَزَّلَ التَّورةُ قُل فَأتوا بِالتَّورةِ فَاتلوها ان كُنتُم صدِقين. [6]

آل‌عمران (3) 93

نسخ تورات‌

229) نسخ بعضى از احكام تورات، به وسيله عيسى (ع):

ومُصَدّقًا لِما بَينَ يَدَىَّ مِنَ التَّورةِ ولِاحِلَّ لَكُم بَعضَ الَّذى حُرّمَ عَلَيكُم وجِئتُكُم بِايَةٍ مِن رَبّكُم فَاتَّقوا اللَّهَ واطيعون‌* فَلَمّا احَسَ‌


[1] مقصود از «كتاب» مطابق يك قول، تورات است. (مجمع‌البيان، ج 9- 10، ص 247)

[2] نزول دفعى از «أنزل» استفاده شده است. (الكشّاف، ج 1، ص 336)

[3] كافران صدر اسلام با الهام گرفتن از يهود، شرط پيشنهادى براى قبول رسالت پيامبر (ص) را نزول دفعى قرآن همانند تورات قرار دادند. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 265 و 401)

[4] كافران صدر اسلام با الهام گرفتن از يهود، شرط پيشنهادى براى قبول رسالت پيامبر (ص) را نزول دفعى قرآن همانند تورات قرار دادند. (مجمع‌البيان، ج 7- 8، ص 265 و 401)

[5] منظور از «الأمر»، الواح تورات است كه خداوند در كوه طور به موسى (ع) عطا فرمود. (روح‌المعانى، ج 11، جزء 20، ص 127؛ الميزان، ج 16، ص 50)

[6] بر اساس يك قول در تفسير آيه، تورات آنچه را از خوردنيهاى حلال- كه بنى‌اسرائيل قبلًا در راستاى اقتدا به يعقوب (ع)- بر خود حرام كرده بودند، حلال نمود. (مجمع‌البيان، ج 1- 2، ص 794)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 9  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست