[1] بنا بر اينكه مصداق مورد نظر براى «الّذين»، اهلكتاب باشد.
مقصود از «الكتاب» مىتواند تورات و انجيل باشد. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 472)
[2] بر اساس يك احتمال، منظور از «حقّ تلاوته» پيروى از تورات
است. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 374)
[3] مقصود از «كتاب اللّه» بنا بر يك احتمال، تورات است و ترتّب
دور افكندن تورات بر آمدن پيامبر (ص)، اشاره به اين حقيقت دارد كه اين كتاب، بشارت
به آمدن پيامبر (ص) داشته و از «فريق» استفاده مىشود كه علماى يهود از اين بشارت
رويگردان بودند. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 329)
[4] بر اين اساس كه مشاراليه «ذلك» حكم الهى در تورات باشد.
(مجمعالبيان، ج 3- 4، ص 304)
[5] شأن نزولى براى آيه شريفه نقل شده است: مرد و زنى از اهل
خيبر- كه صاحب شرافت و شخصيّت بودند- مرتكب عمل زنا شدند، با توجّه به اينكه در
تورات براى آنان حكم رجم وارد شده بود از رجم آنان امتناع ورزيدند و نزد پيامبر
(ص) آمده تا رخصتى بطلبند كه او نيز همان حكم را بيان نمود. يكى از افراد اعتراض
كرد و پيامبر (ص) او را به حكميّت تورات دعوت نمود. وقتى قرار شد شخصى تورات را
بخواند، به آيه رجم كه رسيد با دست، روى آن را پوشاند و آيه بعدى را خواند. پيامبر
(ص) متوجّه شدند و پس از انذار آنان حكم به رجم نمودند و اين آيه نازل شد.
(مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 723)