... ذلك يوعظ به من كان منكم يؤمن باللّه ... واللّه يعلم وأنتم
لاتعلمون.
بقره (2) 232
3) حكم خدا در مورد ازدواج بيوگان، برخاسته از دانش بيكران او:
و إذا طلّقتم النّساء ... فلاتعضلوهنّ ... واللّه يعلم وأنتم
لاتعلمون.
بقره (2) 232
4) جلوگيرى نكردن از ازدواج زن بيوه، سفارش خدا به مؤمنان:
و إذا طلّقتم النّساء ... فلاتعضلوهنّ ... ذلك يوعظ به من كان
منكم يؤمن باللّه ....
بقره (2) 232
5) جواز ازدواج مجدّد بيوه مطلّقه، با شوهر سابق خود، پس از پايان
عدّه:
و إذا طلّقتم النّساء فبلغن أجلهنّ فلاتعضلوهنّ أن ينكحن أزوجهنّ
....
بقره (2) 232
6) شرط نبودن اجازه ولى، در ازدواج زنان بيوه:
و إذا طلّقتم النّساء فبلغن أجلهنّ فلاتعضلوهنّ أن ينكحن أزوجهنّ
....[1]
بقره (2) 232
7) حرمت ازدواج با بيوه، در زمان عدّه:
... و لاتعزموا عقدة النّكاح حتّى يبلغ الكتب أجله واعلموا أنّ
اللّه يعلم ما فى أنفسكم فاحذروه ....[2]
بقره (2) 235
8) بطلان ازدواج بيوه، در زمان عدّه:
... و لاتعزموا عقدة النّكاح حتّى يبلغ الكتب أجله ....
بقره (2) 235
9) جواز ازدواج مناسب پس از پايان سال و خروج از خانه شوهر، قبل از
تشريع عدّه وفات و نزول آيه ميراث:
والّذين يتوفّون منكم ويذرون أزوجا ... مّتعا إلى الحول ... فإن
خرجن فلا جناح عليكم فى ما فعلن فى أنفسهنّ من مّعروف ....[3]
بقره (2) 240
10) عدم جواز ازدواج بيوه، پيش از پايان سال، در صورت سكونت در خانه
متوفّا، قبل از تشريع عدّه وفات و نزول آيه ميراث:
والّذين يتوفّون منكم و يذرون أزوجا ... مّتعا إلى الحول غير
إخراج فإن خرجن فلا جناح عليكم فى ما فعلن ....[4]
بقره (2) 240
11) جواز جلوگيرى وارثان ميّت، از ازدواج بيوه شوهر مرده، به مدّت يك
سال، در صورت سكونت در منزل شوهر (قبل از تشريع عدّه وفات):
[1] احتمال دارد خطاب «لاتعضلوا ...» به اوليا باشد (مجمعالبيان،
ج 1- 2، ص 583) و به نظر مىرسد حرمت جلوگيرى از ازدواج بيوه، حاكى از عدم ولايت
ولى بر ازدواج او باشد؛ نه آنكه ولايت دارد و حقّ دخالت ندارد.
[2] از تحذير «واعلموا انّ اللّه يعلم» و كلمه «احذروه» استفاده
مىشود كه نهى «لاتعزموا» علاوه بر حكم وضعى، بر حرمت هم دلالت دارد.
[3] مصداق بارز «معروف»، ازدواج بيوه است و مرحوم طبرسى ازدواج
بيوه را در تفسير «لا جناح ...» بهترين وجه مىداند. در ضمن، آيه مذكور به آيه
عدّه وفات و آيه ميراث، نسخ شده است. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 602)
[4] از قيد «متاعا الى الحول غير اخراج» و شرط «فان خرجن فلاجناح
...» استفاده مىشود كه اگر بيوه در خانه شوهر سابقش بماند قبل از پايان سال، حق
تصميمگيرى درباره ازدواج خود را ندارد. گفتنى است كه اين آيه، با نزول آيه عدّه
وفات براى زن شوهر مرده (بقره
(2) 234) نسخ شده است. (مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 602؛
الميزان، ج 2، ص 247)