8) پاداش به مؤمنان و كيفر كافران فلسفه پيمان سخت خداوند از انبياى
اولواالعزم:
و إذ أخذنا من النّبيّين ميثقهم ومنك ومن نّوح وإبرهيم وموسى
وعيسى ابن مريم و أخذنا منهم مّيثقا غليظا* ليسل الصَّدقين عن صدقهم وأعدّ للكفرين عذابا أليما.
احزاب (33) 7 و 8
تفاوت انبياى اولواالعزم
9) تفاوت درجات معنوى پيامبران اولواالعزم در مقايسه با يكديگر و
برترى برخى از آنها بر برخى ديگر:
14) مأمور بودن پيامبراكرم (ص) به پيشه كردن بردبارى، همانند ساير
انبياى اولواالعزم:
فاصبر كما صبر أولوا العزم من الرّسل ....
احقاف (46) 35
15) برترى پيامبراكرم (ص) بر ساير انبياى اولواالعزم:
... ومنك ومن نّوح وإبرهيم وموسى
[1] امام صادق (ع) فرمود: «فقال: و منك يا محمّد (ص) فقدّم
رسولاللَّه لأنّه أفضلهم». (تفسير البرهان، ذيل آيه)
[2] با توجّه به اينكه واژه «وصى» و مشتقّات آن به امور مهم
تعلّق مىگيرد و واژه «أوحينا» و مشتقّات آن شامل امور مهم و غير مهم شد و نشانه
جامعيّت دين اسلام است، (الميزان، ذيل آيه) برداشت از آيه صورت گرفته است.
[3] برداشت مزبور بر اين احتمال استوار است كه ضمير «هم» در
«منهم» فقط به پيامبران اولواالعزم نامبرده باز گردد.
[4] ذكر اقامه دين و عدم تفرّق در آن، در ميان همه تكاليف محوّله
به انبياى اولواالعزم بيانگر محورى بودن اين تكليف الهى است. برداشت ياد شده مبتنى
بر آن است كه «لاتتفرّقوا» تفسير و تأكيد براى «أقيموا الدّين» باشد.
[5] با توجّه به دو نكته ذيل، مطلب مزبور قابل برداشت است: 1. به
قرينه فعل امر «فاصبر» صبر براى پيامبران اولواالعزم ديگر يك تكليف بوده است؛ 2.
ذكر صبر و توجّه دادن پيامبران اولواالعزم به آن در ميان همه تكاليف ديگر، بيانگر
محورى بودن اين تكليف است.