[1] برداشت بدان احتمال است كه «ذلك خير» مربوط به دنيا و جمله
«أحسن تأويلا» مربوط به آخرت، و مشارٌاليه «ذلك» مجموع جمله «أطيعوا اللَّه ...»
باشد. (مجمعالبيان، ذيل آيه)
[2] مشارٌاليه «ذلك» مجموع مفاد امر «أطيعوا» يا «ردّوه» است.
(مجمعالبيان، ذيل آيه)
[3] با توجّه به اينكه «اولواالامر» در آيه، مرجع حلّ اختلاف
قرار نگرفته، مىتوان گفت كه از مصاديق مهم و مورد نظر «تنازع» و اختلافها، خود
اولواالامر و تعيين آنان است.
[4] از اينكه مؤمنان، به صورت مطلق موظّف به اطاعت از اولواالامر
شدهاند و اطاعت از آنان در رديف اطاعت از خدا و پيامبر قرار گرفته، برداشت مزبور،
قابل استفاده است؛ و گرنه ميان صدر و ذيل آيه، تنافى پيش مىآيد؛ زيرا فرض گناه و
خطاى اولواالامر و لزوم اطاعت از آنان در هر حال، با اطاعت از خدا ناسازگار است.
(الميزان، ذيل آيه)