responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 5  صفحه : 317

اطاعت از اولواالامر

3) وجوب اطاعت مؤمنان از اوامر اولواالامر:

يأيّها الّذين ءامنوا أطيعوا اللّه وأطيعوا الرّسول وأولى الأمر منكم ....

نساء (4) 59

آثار اطاعت از اولواالامر

1. سعادت‌

4) اطاعت از اولواالامر، در پى دارنده سعادت دنيا و آخرت:

يأيّها الّذين ءامنوا أطيعوا اللّه وأطيعوا الرّسول وأولى الأمر منكم ... ذلك خير و أحسن تأويلًا. [1]

نساء (4) 59

2. فرجام نيك‌

5) اطاعت از اولواالامر، داراى بهترين فرجام:

يأيّها الّذين ءامنوا أطيعوا اللّه وأطيعوا الرّسول وأولى الأمر منكم ... ذلك خير و أحسن تأويلًا. [2]

نساء (4) 59

تعيين اولواالامر

6) لزوم مراجعه به خدا و رسول (ص) (كتاب و سنّت) در تعيين اولواالامر و اختلاف‌هاى مربوط به آن:

يأيّها الّذين ءامنوا أطيعوا اللّه وأطيعوا الرّسول وأولى الأمر منكم فإن تنزعتم فى شى‌ء فردّوه إلى اللّه والرّسول .... [3]

نساء (4) 59

رجوع به اولواالامر

7) لزوم مراجعه به اولواالامر براى ارائه اخبار امنيّتى به آنان:

وإذا جآءهم أمر مّن الأمن أو الخوف أذاعوا به ولو ردّوه إلى الرّسول وإلى‌ أولى الأمر منهم لعلمه الّذين يستنبطونه منهم ....

نساء (4) 83

8) لزوم توقّف هنگام تحيّر در برابر موضوعات ناشناخته و پى‌جويى پاسخ آن از پيامبر (ص) و اولواالامر:

وإذا جآءهم أمر مّن الأمن أو الخوف أذاعوا به ولو ردّوه إلى الرّسول وإلى‌ أولى الأمر منهم لعلمه الّذين يستنبطونه منهم ....

نساء (4) 83

عصمت اولواالامر

9) معصوم بودن اولواالامر از گناه و خطا:

يأيّها الّذين ءامنوا أطيعوا اللّه وأطيعوا الرّسول وأولى الأمر منكم .... [4]

نساء (4) 59


[1] برداشت بدان احتمال است كه «ذلك خير» مربوط به دنيا و جمله «أحسن تأويلا» مربوط به آخرت، و مشارٌاليه «ذلك» مجموع جمله «أطيعوا اللَّه ...» باشد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[2] مشارٌاليه «ذلك» مجموع مفاد امر «أطيعوا» يا «ردّوه» است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[3] با توجّه به اين‌كه «اولواالامر» در آيه، مرجع حلّ اختلاف قرار نگرفته، مى‌توان گفت كه از مصاديق مهم و مورد نظر «تنازع» و اختلاف‌ها، خود اولواالامر و تعيين آنان است.

[4] از اين‌كه مؤمنان، به صورت مطلق موظّف به اطاعت از اولواالامر شده‌اند و اطاعت از آنان در رديف اطاعت از خدا و پيامبر قرار گرفته، برداشت مزبور، قابل استفاده است؛ و گرنه ميان صدر و ذيل آيه، تنافى پيش مى‌آيد؛ زيرا فرض گناه و خطاى اولواالامر و لزوم اطاعت از آنان در هر حال، با اطاعت از خدا ناسازگار است. (الميزان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 5  صفحه : 317
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست