responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 76

189) منات، سومين بت مشركان:

ومنوة الثّالثة الأخرى‌.

نجم (53) 20

چهارم‌

190) خداوند به منزله چهارمين سه نفر در صورت گفتگوى محرمانه (نجوا) بين آنان:

ألم تر أنّ اللّه يعلم ما فى السّموت وما فى الأرض ما يكون من نّجوى‌ ثلثة إلّاهو رابعهم و لا خمسة إلّاهو سادسهم ولا أدنى‌ من ذلك و لا أكثر إلّاهو معهم أين ما كانوا .... [1]

مجادله (58) 7

191) سگ اصحاب كهف، چهارمين آن‌ها براساس حدس و گمان برخى اشخاص:

سيقولون ثلثة رّابعهم كلبهم ....

كهف (18) 22

پنجم‌

192) پنجمين سوگند مرد لعان‌كننده، عبارت از لعنت و غضب خدا بر خود در صورت دروغگو بودن:

والّذين يرمون أزوجهم ولم يكن لّهم شهداء إلّاأنفسهم فشهدة أحدهم أربع شهدت باللّه إنّه لمن الصَّدقين‌* والخمسة أنّ لعنت اللَّه عليه إن كان من الكذبين.

نور (24) 6 و 7

193) پنجمين سوگند زن لعان‌كننده، براى دفع حدّ از خود، عبارت از غضب خدا بر وى در صورت دروغگو بودن:

ويدرؤا عنها العذاب أن تشهد أربع شهدت باللّه إنّه لمن الكذبين‌* والخمسة أنّ غضب اللَّه عليها إن كان من الصَّدقين.

نور (24) 8 و 9

ششم‌

194) خداوند به منزله ششمين پنج نفر در صورت گفتگوى محرمانه (نجوا) بين آنان:

ألم تر أنّ اللّه يعلم ما فى السّموت وما فى الأرض ما يكون من نّجوى‌ ثلثة إلّاهو رابعهم و لا خمسة إلّاهو سادسهم ولا أدنى‌ من ذلك و لا أكثر إلّاهو معهم أين ما كانوا .... [2]

مجادله (58) 7

1) سگ اصحاب كهف، ششمين آنان براساس حدس و گمان برخى اشخاص:

... و يقولون خمسة سادسهم كلبهم رجما بالغيب ....

كهف (18) 22

هشتم‌

196) سگ اصحاب كهف، هشتمين آنان براساس حدس و گمان برخى افراد:

... و يقولون سبعة وثامنهم كلبهم ....

كهف (18) 22

اعدام‌

اعدام به معناى نيست گردانيدن و كشتن به منظورمجازات و قصاص است. [3] در اين مدخل از واژه‌هاى «رجم»، «صلب» و «قتل» استفاده شده است.

اهمّ عناوين: اعدام در حكومت فرعون، اعدام محارب، اقسام اعدام، تهديد به اعدام، عوامل اعدام.


[1] مقصود از «رابعهم» و «سادسهم» علم خداوند به موضوع نجوا و گفتگوى محرمانه است نه تتميم عدد زيرا خداوند از جسمانيّت و ماديّت منزّه است. (الميزان، ذيل آيه) همان‌گونه كه اگر چهار نفر بودند براى چهارمين آنان معلوم بود. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[2] مقصود از «رابعهم» و «سادسهم» علم خداوند به موضوع نجوا و گفتگوى محرمانه است نه تتميم عدد زيرا خداوند از جسمانيّت و ماديّت منزّه است. (الميزان، ذيل آيه) همان‌گونه كه اگر چهار نفر بودند براى چهارمين آنان معلوم بود. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[3] فرهنگ لاروس.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست