يأيّها النّاس قد جآءكم برهن مّن رّبّكم وأنزلنآ إليكم نورا مّبينا* فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة مّنه
وفضل ....[1]
نساء (4) 174 و 175
آثار اعتصام به محمّد (ص)
28) تمسّك به محمّد (ص) سبب برخوردارى از رحمت و فضل الهى:
يأيّها النّاس قد جآءكم برهن مّن رّبّكم وأنزلنآ إليكم نورا
مّبينا فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة مّنه وفضل ....
نساء (4) 174 و 175
29) تمسّك به محمّد (ص) درپىدارنده هدايت به راه راست:
يأيّها النّاس قد جآءكم برهن مّن رّبّكم وأنزلنآ إليكم نورا
مّبينا* فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة مّنه
وفضل ويهديهم إليه صرطا مّستقيما.
نساء (4) 174 و 175
اعتصام به وحى
30) اعتصام به وحى از وظايف پيامبراكرم (ص):
فاستمسك بالّذى أوحى إليك ....
زخرف (43) 43
اعتكاف
اعتكاف و عكوف در لغت، به معناى مواظبت وايستادگى بر چيزى و يا مكانى
است [2] و «عاكف» و «معتكف» به معناى
اقامتكننده است كه در برخى آيات مانند (7/ 138) همين معنا منظور است. در اين مدخل
معناى شرعى آن كه ماندن در مسجد به قصد قربت
[3] همراه با مراعات برخى احكام و شرايط است، مقصود مىباشد و از واژه
«عكف» و مشتقّات آن استفاده شده است.
آثار اعتكاف
1) اعتكاف، زمينه كسب تقوا:
... ولاتبشروهنّ وأنتم عكفون فى المسجد ... كذلك يبيّن اللَّه
ءايته للنّاس لعلّهم يتّقون.
بقره (2) 187
[1] برداشت ياد شده بنا بر بازگشت ضمير به برهان و با توجّه به
روايتى از امام صادق (ع) كه «برهان» را پيامبر (ص) دانسته، (تفسير العيّاشى؛
نورالثقلين، ذيل آيه) قابل استفاده است.