responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 55

4. مصونيّت از ارتداد

16) اعتصام مؤمنان به خداوند، سبب مصون ماندن آنان از كفر و ارتداد:

يأيّها الّذين ءامنوا إن تطيعوا فريقا مّن الّذين أوتوا الكتب يردّوكم بعد إيمنكم كفرين‌* وكيف تكفرون وأنتم تتلى‌ عليكم ءايت اللَّه وفيكم رسوله ومن يعتصم باللّه فقد هدى إلى‌ صرط مّستقيم.

آل‌عمران (3) 100 و 101

5. هدايت‌

17) اعتصام به خدا، درپى‌دارنده هدايت به صراط مستقيم:

... ومن يعتصم باللّه فقد هدى إلى‌ صرط مّستقيم.

آل‌عمران (3) 101

فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به ... و يهديهم إليه صرطا مّستقيما.

نساء (4) 175

پاداش اعتصام به خدا

18) تمسّك به خداوند، درپى‌دارنده پاداشى بزرگ:

... واعتصموا باللّه و أخلصوا دينهم للّه فأولئك مع المؤمنين و سوف يؤت اللّه المؤمنين أجرا عظيما.

نساء (4) 146

اعتصام به عروةالوثقى‌

19) كفر به طاغوت و ايمان به خدا، اعتصام به دستاويزى محكم و غير قابل گسست:

... فمن يكفر بالطَّغوت ويؤمن باللّه فقد استمسك بالعروة الوثقى‌ ....

بقره (2) 256

20) تسليم در برابر خداوند و نيكوكارى، اعتصام به دستاويزى محكم:

ومن يسلم وجهه إلى اللَّه وهو محسن فقد استمسك بالعروة الوثقى‌ ....

لقمان (31) 22

اعتصام به قرآن‌

21) اعتصام و تمسّك به قرآن، از وظايف پيامبراكرم (ص):

فاستمسك بالّذى أوحى إليك .... [1]

زخرف (43) 43

22) لزوم تمسّك همه مؤمنان به قرآن:

واعتصموا بحبل اللَّه جميعا ولاتفرّقوا .... [2]

آل‌عمران (3) 103

آثار اعتصام به قرآن‌

23) تمسّك و اعتصام به قرآن، سبب قرار گرفتن در زمره مصلحان:

والّذين يمسّكون بالكتب ... إنّا لانضيع أجر المصلحين. [3]

اعراف (7) 170

24) برخوردار شدن از رحمت و فضل الهى در اثر اعتصام به قرآن:

يأيّها النّاس قد جآءكم برهن مّن ربّكم و أنزلنآ إليكم نورا مّبينا* فأمّا الّذين ءامنوا باللّه واعتصموا به فسيدخلهم فى رحمة مّنه و فضل .... [4]

نساء (4) 174 و 175


[1] بنابراين‌كه مقصود از «الّذى أوحى إليك» خصوص قرآن باشد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[2] از پيامبر (ص) نقل است كه «حبل‌اللَّه» قرآن است. (التّبيان فى تفسير القرآن؛ الجامع لأحكام القرآن، ذيل آيه)

[3] اين‌كه مقصود از «كتاب» چيست، دو احتمال وجود دارد: قرآن كريم و تورات (مجمع‌البيان؛ روح‌المعانى، ذيل آيه) برداشت مزبور، براساس احتمال نخست است.

[4] مرجع ضمير «به» احتمال دارد «برهان» يا «نور» يا «اللَّه» باشد. گفتنى است، مقصود از «نور» به قرينه آمدن «برهان» و ذكر «أنزلنا»، احتمال دارد قرآن باشد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست