إنّ الّذين يكفرون بايت اللّه ... و يقتلون الّذين يأمرون بالقسط
من النّاس ....
آلعمران (3) 21
يبنىّ ... وأمر بالمعروف ... واصبر على ما أصابك إنّ ذلك من عزم
الأمور.[1]
لقمان (31) 17
نجوا براى امر به معروف
54) نيك بودن نجوا و سخنان سرّى براى امر به معروف:
لّا خير فى كثير مّن نَّجولهم إلّامن أمر بصدقة أو معروف ....
نساء (4) 114
امّ ايّوب---) ابو ايّوب
امّ رومان
امّ رومان، بنت عامر بن عويمر، مادر عايشه است.
[2] براساس نقلى از ابن عبّاس، خطاب «لاتحسبوه» در آيه 11 نور (24) وى
را نيز دربردارد. [3] برخى مفسّران، مقصود از «والديه» در
آيه 17 احقاف (46) [4] و «اصحاب» در آيه 71 انعام (6) را امّ
رومان و همسرش دانستهاند كه فرزند خود را پيوسته به اسلام فرا مىخواندند. [5]
امّ سلمه
امّ سلمه، بنت ابى اميه (حذيفه) مخزومى از مهاجران حبشه و همسر
پيامبر (ص) است. [6] برخى مفسّران، نزول آيات 195 آلعمران
(3) و 35 احزاب (33) را در پى نگرانى و اعتراض وى به پيامبر (ص) درباره عدم نزول
آيهاى در مورد هجرت زنان [7] و اجر و فضيلت آنان [8] دانستهاند. براساس نقلى آيه 33 نساء (4) درباره ناخشنودى امّسلمه
از عدم جواز شركت زنان همچون مردان در جنگ، نازل شده است.
[9] واحدى شأن نزول آيه 11 حجرات (49) را پس از آن دانسته كه دو تن از
همسران پيامبر (ص)، طرز لباس پوشيدن امّسلمه را مسخره كردند. [10] مفسّران، شأن نزول آياتى ديگر نيز به
وى نسبت دادهاند.
[1] سفارش به صبر پس از دعوت به امر به معروف، به نكته مزبور
اشعار دارد.
[2] الطّبقات، ج 8، ص 216؛ أنسابالأشراف، ج 10، ص 101.