responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 239

امّت‌

امّت، مشتق از امّ به گروهى اطلاق مى‌شود كه‌وجه مشتركى مانند دين، زمان، يا مكان واحد داشته باشند؛ خواه اين اشتراك اختيارى يا غير اختيارى باشد. [1] اين واژه در معانى دين و برهه‌اى از زمان نيز به كار رفته و در اين‌جا معناى نخست مقصود است. در اين مدخل از واژه‌هاى «من قبلكم»، «الأوّلين»، «امّت»، «قرن»، «قوم»، «قرية»، «من قبله» و ... استفاده شده است.

اهمّ عناوين: اجل امّت‌ها، امّت اسلام، امّت‌ها در قيامت، امّت‌ها و انبيا، تاريخ امّت‌ها، عبرت از امّت‌ها، كفر امّت‌ها، كيفر امّت‌ها.

آثار باستانى امّت‌ها---) آثار باستانى‌

آگاهى از امّت‌ها

1) آگاهى انحصارى و دقيق خداوند از وضعيت امّت‌ها:

ألم يأتكم نبؤا الّذين من قبلكم قوم نوح وعاد وثمود والّذين من بعدهم لايعلمهم إلّااللَّه جآءتهم رسلهم بالبيّنت فردّوا أيديهم فى أفوههم وقالوا إنّا كفرنا بمآ أرسلتم به وإنّا لفى شكّ مّمّا تدعوننآ إليه مريب.

ابراهيم (14) 9

ولقد علمنا المستقدمين منكم ولقد علمنا المستخرين.

حجر (15) 24

قال فما بال القرون الأولى‌* قال علمها عند ربّى فى كتب لّايضلّ ربّى ولاينسى.

طه (20) 51 و 52

2) انحصار مرگ و حيات امّت‌ها به دست خدا، دليل علم او بر احوال امّت‌هاى گذشته و آينده:

وإنّا لنحن نحيى ونميت ونحن‌الورثون‌* ولقد علمنا المستقدمين منكم ولقد علمنا المستخرين. [2]

حجر (15) 23 و 24

اتمام حجّت بر امّت‌ها

3) اتمام حجّت پيامبران بر امّت‌هاى گذشته، پيش از نابودى و كيفر شدن آنان:

ألم يأتهم نبأ الّذين من قبلهم قوم نوح وعاد وثمود وقوم إبرهيم وأصحب مدين والمؤتفكت أتتهم رسلهم بالبيّنت فما كان اللّه ليظلمهم ولكن كانوا أنفسهم يظلمون.

توبه (9) 70

ولقد أهلكنا القرون من قبلكم لمّا ظلموا وجآءتهم رسلهم بالبيّنت وما كانوا ليؤمنوا كذلك نجزى القوم المجرمين.

يونس (10) 13

ألم يأتكم نبؤا الّذين من قبلكم قوم نوح وعاد وثمود والّذين من بعدهم لايعلمهم إلّااللَّه جآءتهم رسلهم بالبيّنت فردّوا أيديهم فى أفوههم وقالوا إنّا كفرنا بمآ أرسلتم به وإنّا لفى شكّ مّمّا تدعوننآ إليه مريب‌* قالت رسلهم أفى اللّه شكٌّ فاطر السّموت والأرض‌


[1] مفردات راغب.

[2] برداشت براساس اين احتمال است كه ذكر «و إنّا لنحن نحيى و نميت ...» به منزله دليل براى «و لقد علمنا المستقدمين منكم ...» باشد. (الميزان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست