8) حُسن عاقبت اليسع (ع) با برخوردارى ازنعمتهاى بهشتى:
واذكر إسمعيل واليسع ...* ... وإنّ للمتّقين لحسن ماب* جنَّت عدن مّفتّحة لّهم الأبوب* متّكين فيها يدعون فيها بفكهة كثيرة و شراب* و عندهم قصرت الطّرف أتراب.[5]
ص (38) 48- 52
6. حكمت
9) اليسع (ع)، برخوردار از حكمت خدادادى:
وإسمعيل واليسع ...
[1] از «لو» كه بر امتناع شرط دلالت دارد، استفاده مىشود كه
اليسع (ع) از هر نوع شرك مبرّا بوده است.
[2] منظور از اين هدايت، هدايت بلاواسطه الهى است كه همه پيامبران
آن را دارند و مأمور بودن پيامبراسلام (ص) در اقتدا به هدايت آنان از اين جهت است
كه آن پيامبران از حيث زمان، بر پيامبراسلام (ص) مقدم بودند و پيشتر از آن حضرت،
اين هدايت الهى را دريافت كردند.
[3] درباره «العالمين» دو احتمال وجود دارد: 1. عموم آن عرفى
بوده، به جوامع عصر خود آن پيامبران ناظر است؛ 2. عموم آن حقيقى بوده، مقصود از آن
اين است كه پيامبران ياد شده از اين جهت كه از هدايت بلاواسطه الهى برخوردارند
مجموعه آنها بر همه مردم برترى دارند.