... ولاتكرهوا فتيتكم على البغاء ان اردن تحصّنا ....
نور (24) 33
نيز---) همين مدخل، آثار اكراه، اكراه زنان
اكراه اصحاب كهف---) همين مدخل، اكراه بر ارتداد
اكراه انبيا---) همين مدخل، اكراه بر ارتداد
اكراه بر ارتداد
9) اظهار كفر و ارتداد از سوى برخى مسلمانان صدر اسلام، بر اثر اكراه
مشركان مكّه:
من كفر باللّه من بعد إيمنه إلّامن أكره وقلبه مطمئنّ بالإيمن
....[3]
نحل (16) 106
10) تهديد شعيب (ع) و همراهان وى به اكراه بر ارتداد يا خروج از شهر
و ديار از سوى قوم وى:
قال الملأ الّذين استكبروا من قومه لنخرجنّك يشعيب والّذين
ءامنوا معك من قريتنآ أو لتعودنّ فى ملّتنا ....[4]
اعراف (7) 88
11) تهديد پيامبران بر ارتداد و روى آوردن به شرك يا خروج از شهر و
ديار از سوى كافران:
وقال الَّذين كفروا لرسلهم لنخرجنّكم مّن أرضنآ أو لتعودنّ فى
ملّتنا ....
ابراهيم (14) 13
[1] . استفاده ياد شده با توجّه به جمله «فإنّ اللّه من بعد
إكراههنّ غفورٌ رحيم» است كه منظور، آمرزش اكراهشدگان است.
[2] از امام صادق (ع) روايت شده است: امام، مردم را مجبور مىكند
كه از اموال آنان زكات گرفته شود؛ زيرا خداى عزّوجلّ فرموده: از اموال آنان صدقه
بگير. (بحارالأنوار، ج 93، ص 86، ح 7)
[3] طبق شأن نزول، آيه درباره گروهى از مسلمانان صدر اسلام (از
جمله عمّار ياسر و پدر و مادرش) كه از سوى مشركان مكّه براى اظهار كفر و بازگشت به
آيين شركآلود، تحت شكنجه شديد قرار گرفتند، نازل شد. براساس اين نقل، عمّار ياسر
بر اثر شكنجه مجبور شد در ظاهر اظهار كفر و ارتداد كند؛ امّا قلب او مملوّ از
ايمان بود. (مجمعالبيان، ذيل آيه)
[4] از «لام» قسم «لنخرجنّك» استفاده مىشود كه آنان تصميم قطعى
داشتند يكى از اين دو كار را درباره حضرت شعيب (ع) و مؤمنان انجام دهند.