[1] . عموم «العالمين» احتمال دارد عموم عرفى و مقصود از آن، مردم
عصر پيامبران ياد شده باشد و نيز احتمال دارد عموم آن حقيقى و مقصود از آن تمام
انسانهاى دنيا باشد. (الميزان، ج 7، ص 243)
[2] . از جمله معانى ذكر شده براى «سمىّ» نظير و شبيه است.
(مفردات، ص 428، «سما») و مقصود اين است كه در ميان پيشينيان وى فردى به اين نام
نبوده است و نامگذارى وى از سوى خدا، نشانه فضيلت يحيى عليه السلام است.
(مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 779)
[3] . جمهور مفسّران قائلاند مراد از «كلمةاللّه» عيسى بن مريم
عليها السلام است، به دليل آيه 45 سوره آلعمران. (التفسير الكبير، ج 3، جزء 8، ص
211)
[4] . حرف شرط «لو» غالباً در موردى به كار مىرود كه جزاى شرط
ممتنع باشد. آوردن اين كلمه در جمله، دلالت مىكند كه شرك ورزيدن يحيى عليه السلام
و ديگر پيامبران ممتنع است.