[1] . در عبارت «انّى اخاف اللّه ربّ العالمين» ارشاد قابيل
بهخشيت خداى متعال به نحو اتمّ است و تعريض است به اينكه قاتل خوفى از خداى متعال
ندارد. (روحالمعانى، ج 3، جزء 6، ص 284)
[2] . «تَقَبُّل» به پذيرفته شدنى اطلاق مىگردد كه مقتضىپاداش
باشد. (مفردات، ص 653، «قبل»؛ مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 282)
[3] . مقصود از «واتل عليهم» اهلكتاباند و قيد «بالحق» مىرساند
كه تحريفاتى در نقل قصّه بوده است و حضرت موظّف شده حق را بيان كند. (الميزان، ج
5، ص 298 و 300)