قالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي
... وَ قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا ... [3]
نوح (71) 21 و 23
ودود/ اسماوصفات
ودود از اسماى حسناى الهى است. اين اسم و صفت الهى، مبالغه در
دوستى و علاقه و محبّت است؛ يعنى خداوند بندگان خود را بسيار دوست دارد و به آنان
مهر مىورزد. اين اسم الهى دو بار در قرآن آمده است:[4]
... إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ.
هود (11) 90
نيز---) بروج (85) 14
وديعه---) امانت
وديعة بن ثابت
وديعة بن زيد بن مالك از بنىاميّه و از بانيان مسجد ضرار بود.[5] بنا بر نقل مفسّران آيات 107 و 108
توبه (9) درباره تعدادى از منافقان، از جمله وى دانسته شده است كه به قصد زيان و
اختلافافكنى مسجدى را ساختند و از پيامبر صلى الله عليه و آله دعوت كردند كه در
آن اقامه جماعت نمايد. با نزول آيات مذكور پيامبر صلى الله عليه و آله از اقامه
نماز در آن برحذر داشته شد.[6]
ورع---) تقوا
وزارت
وزارت[7] عبارت است از شغل و مقام «وزير»،[8] و وزير كسى است كه بار گران امير خود را تحمّل مىكند[9] و اين واژه در معانى معاون و همپشت
و مددكار و آنكه بار گران كشور را عهدهدار شود[10] بهكار
[1] . ذكر بت [ودّ و ...] پس از ذكر «آلهتكم» كه عموميّت دارد،
بيانگر معروف بودن و احترام آنها است. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 547)
[2] . با توجّه به اين نكته است كه «مال» مظهر زر و قدرت اقتصادى و
«ولد» نماد زور و قدرت سياسى است كه از كثرت افراد نشأت مىگيرد.
[3] . در علّت نامگذارى بت ودّ به اين اسم، گفته شده كه براى
علاقه و محبّت قوم نوح به اين بت نام وى «ودّ» ناميده شده است. (مفردات، ص 861،
«ودد»)