[1] . امر به سجود، مفيد وجوب آنها است. (كنزالعرفان، ج 1، ص 124 و
126)
[2] . بنا بر قولى، مقصود از «المساجد» اعضاى هفتگانهانسان است
كه به وسيله آنها سجده مىشود و اين قول به واسطه سخن پيامبر صلى الله عليه و آله
تأييد مىگردد كه فرمود: مأمور شدم كه با هفت عضو سجده كنم. (زبدةالبيان، ص 126)
[3] . ظاهر «صلوا» دالّ بر وجوب است و احتمال دارد مقصود از اين
وجوب [صلوات] همان صلواتى باشد كه جزء تشهد است. (زبدةالبيان، ص 131)
[4] . ذكر «و يقيموا الصّلوة» بعد از «ليعبدوا اللَّه مخلصين» از
باب ذكر خاصّ پس از عامّ است و اخلاص در آن جريان دارد.
[5] . از اين آيه به وجوب قيام در نماز استدلال شده است.
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 600؛ كنزالعرفان، ج 1، ص 115)
[6] . روايت امام باقر عليه السلام مؤيد برداشت مزبور است
كهفرمود: مقصود از «الّذين يذكرون اللَّه قياماً» [نمازگزار] سالم است كه بايد
نماز را به صورت ايستاده بخواند. (الكافى، ج 3، ص 411، ح 11؛ تفسير عيّاشى، ج 1، ص
211، ح 1745)
[7] . احتمال داده شده كه «فاذكروا اللّه» ... به اين معنا باشدكه
نماز را در حال صحّت و سلامت، ايستاده بخوانيد. (زبدةالبيان، ص 179)
[8] . «للّه» اشاره بر وجوب نيّت در نماز دارد. (كنزالعرفان، ج 1،
ص 115)