[1] . «عفو» در روايتى از امام صادق عليه السلام به وسط [و
اعتدال] معنا شده است. (تفسير عياشى، ج 2، ص 43، ح 126) آيه در بيان وظيفه تبليغى
پيامبر صلى الله عليه و آله است، پس «عفو» به معناى اعتدال در تبليغ خواهد بود.
[2] . «و اقصد فى مشيك» به معناى اعتدال در راه رفتن است.
(الميزان، ج 16، ص 219)
[3] . مقصود آيه، بنابر روايت امام صادق عليه السلام پرهيز از جهر
واخفات شديد در نماز و رعايت اعتدال در قرائت نماز است. (زبدة البيان، ص 129)
[4] . طبق شأن نزول، آيه درصدد جلوگيرى از سفارشهاى افراد به فرد
محتضر بود كه به وى مىگفتند: فرزندان تو در برابر خداوند هيچ گونه سود و فايدهاى
ندارند، تمام اموال خودت را در راه خدا انفاق نما. (كنز العرفان، ج 2، ص 108)
[5] . در روايتى از امام باقر عليه السلام «حبل اللّه» به اهل بيت
عليهم السلام تفسير شده است. (تفسير عياشى، ج 1، ص 194، ح 123)