[1] . بنابر يك احتمال، مقصود از «نور» در آيه نور خدا است. (مجمع
البيان، ج 7- 8، ص 224)
[2] . در روايتى از امام باقر عليه السلام در تفسير آيه شريفه آمده
است كه مراد از «مثل نوره» مثل هدايت خداوند در قلب مؤمن مىباشد كه به چراغدانى
تشبيه شده است. (تفسير قمى، ج 2، ص 103)
[3] . نور، چيزى است كه خود آشكار است و اشياى ديگر به واسطه آن
آشكار مىگردد. اين معنا نخستين معنايى است كه لفظ نور براى آن وضع شده و سپس
عموميت پيدا كرده و به گونه استعاره يا معناى حقيقى دوم براى هر چيزى كه وسيله
آشكار شدن محسوسات باشد استعمال شده است، پس هر يك از حواس [پنجگانه] نور يا
داراى نور شمرده شده است، سپس عموميت پيدا كرده و غير محسوسى مانند عقل نيز نور
شمرده شده است، زيرا معقولات به وسيله آن آشكار مىشوند، سپس چون اشياى
ممكنالوجود با ايجاد خداى متعال وجود پيدا كردهاند، خداوند كاملترين مصداق نور
است، پس خداوند سبحان نورى است كه آسمانها و زمين به وسيلهاش ظاهر و آشكار
مىشوند و اين مراد از سخن خداوند «اللّه نور السّموات و الارض» است. (الميزان، ج
15، ص 122)