14. تشبيه نور محمّد صلى الله عليه و آله، به چراغدانى دربرگيرنده
چراغى در ميان آبگينه بلورين و چونان ستاره درخشان، چراغ فروزان شده از روغن زيتون
با بركت و آماده اشتعال:
[1] . «فهو على نور» يعنى بر دلالت و هدايت مىباشد كه ادّله
[شناخت پروردگار] به نور تشبيه شده است، زيرا به وسيله آن خدا را مىشناسد هم
چنانكه به وسيله نور امور دنيا را مىشناسد. (مجمع البيان، ج 7-/ 8، ص 772)
[2] . «سراجاً منيراً» تشبيه بليغ است. (اعراب القرآن، درويش، ج 8،
ص 31)
[3] . بنابر يك احتمال، مراد از «نور» رسول خدا صلى الله عليه و
آله است، واين از صدر آيه استفاده مىشود، چون روشن كردن چيزهايى كه علماى يهود
ونصارا آن را پنهان كرده بودند از آثار نور بودن رسول خدا صلى الله عليه و آله
است. (الميزان، ج 5، ص 244، معالم التنزيل، بغوى، ج 2، ص 32، مجمع البيان، ج 3- 4،
ص 270)
[4] . مقصود از نور در آيه، محمّد صلى الله عليه و آله است. (جامع
البيان، ج 10، ص 136)
[5] . گفته شده اعمى مشرك و بصير مؤمن است. (التفسير الكبير، ج 9،
جزء 26، ص 232)
[6] . يعنى خداوند صاحب نور آسمانها وزمين است، و نور آسمانها و
زمين، حق است، حق در ظهور و آشكار شدنش به نور تشبيه شده است. (الكشاف، ج 3، ص
340)
[7] . مراد از «نور» حق و مقصود از ظلمت، باطل است كه حق به نور
تشبيه شده است. (فتح القدير، ج 4، ص 396؛ زبدة التفاسير، ج 5، ص 476)