105. نفس انسانى به مثابه نشانه خدا، پديدهاى براى ژرفنگرى:
وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ.
ذاريات (51) 21
[1] . آيه مزبور و آيه قبل از آن، در مقام اصلاح انديشه منكران
معاد است. خداوند در پايان ادله عقلى بر امكان معاد موضوع وسوسههاى نفسانى را
مطرح كرده است. اين مىتواند از آن جهت باشد كه منكران معاد براى اصلاح عقيده،
همواره گمان نكنند كه مشكلشان عقلى و برهانى است، زيرا چه بسا عقيده نادرست، تكيه
بر وسوسههاى نفس داشته باشد كه در اين صورت، اصلاح عقيده، نيازمند اصلاح نفس
وسوسه گر خواهد بود
[2] . اگر فرض شود رگ گردن، ادراك كننده باشد، خداونددر ادراك
انسان نزديكتر است به وى از رگ گردنش و با وجود آن خداى متعال دو فرشته بر انسان
گمارده است تا عمل او را حفظ كنند تا حجت را بر وى تمام كند. (مجمع البيان، ج 9-
10، ص 216)