responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 30  صفحه : 502

58. قصد خيرخواهى و نصيحت در تبليغ، روش پيامبران و مبلغان الهى:

أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنْصَحُ لَكُمْ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ.

اعراف (7) 62

قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بِي سَفاهَةٌ وَ لكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ‌ أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنَا لَكُمْ ناصِحٌ أَمِينٌ.

اعراف (7) 67 و 68

فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالَةَ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ.

اعراف (7) 79

فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‌ عَلى‌ قَوْمٍ كافِرِينَ.

اعراف (7) 93

نصيحت در خبر

59. خبر دادن مؤمن آل‌فرعون به قصد خيرخواهى و نصيحت از توطئه قتل موسى عليه السلام به وسيله اشراف فرعونى به آن حضرت:

وَ جاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ يَسْعى‌ قالَ يا مُوسى‌ إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ‌ النَّاصِحِينَ.

قصص (28) 20

نيز---) همين مدخل، ناصحان، مصاديق ناصحان، مؤمن آل‌فرعون‌

نصيحت دروغين‌

60. ادّعاى دروغين فرزندان يعقوب در حضور او، برخيرخواهى و نصيحت خالصانه خويش نسبت به يوسف عليه السلام:

قالُوا يا أَبانا ما لَكَ لا تَأْمَنَّا عَلى‌ يُوسُفَ وَ إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ.

يوسف (12) 11

نصيحت مردم---) همين مدخل، نصيحت در تبليغ‌

نيز---) موعظه‌

نضر بن حارث‌

نضر بن حارث بن علقمه از قريش، تيره بنى‌عبدالدار، از سردمداران اصلى شرك و از دشمنان خدا و پيامبر بود. وى سرانجام در غزوه بدر به هلاكت رسيد. [1] بنا بر نقلى انسان مجادله‌گر در آيه 3 حج (22)، وى دانسته شده كه در مورد خداوند بدون هيچ دليلى مغالطه مى‌نمود و تعاليم پيامبر صلى الله عليه و آله را افسانه‌اى بيش نمى‌پنداشت. [2] نيز مقصود از آيه 6 لقمان (31) «ومِنَ‌ النّاسِ مَن يَشتَرى لَهوَ الحَديثِ‌ ...» وى دانسته شده كه با نقل افسانه‌هاى رستم و اسفنديار سعى مى‌كرد در برابر قرآن و قصّه‌هاى تاريخى آن جبهه‌گيرى نمايد. [3] همچنين آيه 16 ص (38) درباره وى دانسته شده كه از روى استهزا درخواست عذاب قبل از روز حساب را مى‌كرد. [4] نيز بنا بر برخى اقوال، مقصود از آيه اول‌ معارج (70) «سَالَ سائلٌ بِعَذابٍ واقِع» وى دانسته شده كه ضمن ستيز با پيامبر صلى الله عليه و آله گفت: اگر اين مطلب حق است خدايا بارانى از سنگ بر من ببار. او در جنگ‌


[1] . جمهرة انساب‌العرب، ص 126؛ كتاب النسب، لابن‌سلام، ص 205.

[2] . مجمع‌البيان، ج 7-/ 8، ص 113؛ الكشاف، ج 3، ص 143.

[3] . التبيان، ج 8، ص 271؛ الكشاف، ج 3، ص 490؛ مجمع‌البيان، ج 7-/ 8، ص 490.

[4] . روح‌المعانى، ج 13، جزء 23، ص 254.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 30  صفحه : 502
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست