نبيه بن حجاج بن عامر از قريش، تيره بنىسهم و از زنادقه قريش و
مطعمين در غزوه بدر بود كه در همين غزوه به هلاكت رسيد.[2] بنا بر نقلى آيه 30 انفال (8) درباره وى و شمارى ديگر از
سردمداران قريش دانسته شده كه در دارالندوه در جلسهاى براى قتل يا حبس يا تبعيد
پيامبر صلى الله عليه و آله جمع شدند.[3] نيز آيه 36 انفال (8)، درباره مطعمين قريش در غزوه بدر از جمله
نبيه دانسته شده كه با انفاق مال خود سعى داشت از گسترش اسلام جلوگيرى كند.[4] همچنين از وى در ذيل آيات 90 تا 93
اسراء (17) نام برده شده كه از پيامبر صلى الله عليه و آله درخواست معجزات اقتراحى
داشت و ايمان خود را مشروط به آن مىكرد.[5] همچنين در ذيل آيه اوّل محمّد (47) از وى ياد شده و كافرى منحرف
قلمداد شده.[6]
نجاست
نجاست به معناى هر گونه پليدى است و آن بر دوگونه است: يك نوع
پليدى حسّى و ديگر پليدى باطنى است[7] و نَجَس به معناى هر چيز پليد و غير نظيف است[8] و در اصطلاح فقهى خبث و ناپاكى است
كه بر مسلمان واجب است پاك كردن و شستن بدن و لباس آلوده به آن براى انجام دادن هر
عملى كه مثل نماز مشروط به طهارت است. تعدادى از اجسام معيّن را حاكم شرع حكم به
نجاست و قذارت طبيعت آن كرده است و اكتسابى نيست.[9] در اين مدخل از واژه «نجس» و آياتى كه سخن از نجاسات دارند، استفاده شده است.
[10] . گرچه در آيه به نجاست بول و غايط تصريح نشده امّا طبق
روايتى از امام باقر و امام صادق عليهما السلام آيه درباره تطهير از بول و غايط با
آب است. نقل شده از پيامبر صلى الله عليه و آله كه به اهل قبا فرمود: در طهارت چه
مىكنيد؟ همانا خدا از شما (در خصوص طهارت) ستايش كرده است. گفتهاند: ما موضع
غايط را با آب مىشوييم. حضرت فرمود: خدا درباره شما «واللّه يحبّ المطّهّرين» را
نازل فرموده است. (مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 111)