اصل برائت دو اصطلاح دارد: 1. در اصطلاح حقوق به معناى برائت ذمّه
شخص از ارتكاب جرم يا هر امر مسئوليّتآفرين است؛ 2. در اصطلاح اصوليان يكى از
اصولعمليّه است و از آن به دليل فقاهتى ياد مىشود. نقش اين نوع ادّله، تعيين
وظيفه عملى در صورت شك در حكم واقعى شارع است. در اين مدخل، معناى دوم مدّنظر است.
اصل برائت در خوردنىها
1) نيافتن دليل شرعى بر حرمت طعامى خاص، نشانه حلّيّت آن و نفى عذاب
در صورت ارتكاب:
3) نيافتن دليل (پس از تحقيق و بررسى) بر حرمت چيزى، شرط اجراى اصل
برائت از حرمت، درباره آن:
وما لكم ألّا تأكلوا ممَّا ذكر اسم اللّه عليه وقد فصّل لكم مّا
حرّم عليكم إلّاما اضطررتم إليه وإنَّ كثيرا لَّيضلّون بأهوائِهم بغير علم إنَّ
ربَّك هو أعلم بالمعتدين.
انعام (6) 119
قل لّاأجد فى مآ أوحى إلىَّ محرَّما على طاعم يطعمه إلّاأن يكون
ميتة أو دما مَّسفوحا أو لحم خنزير فإنَّه رجس أو فسقا أهلَّ لغير اللَّه به فمن
اضطرَّ غير باغ ولا عاد فإنّ ربّك غفور رّحيم.
انعام (6) 145
اصل برائت و بعثت انبيا
4) اصل برائت از مسؤوليّت و عقاب الهى پيش از بعثت انبيا و بيان
حقايق و تكاليف، اصلى مسلّم در سنّت خداوند: