منّت بىجا
48. منّت گذارى بيجاى اعراب بر پيامبر صلى الله عليه و آله به سبب اسلام آوردن خود:
يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإِيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ.
حجرات (49) 17
منّت خدا---) خدا، منّتهاى خدا.
منّت در انفاق
49. بى ثمر بودن انفاقهاى همراه با منّت:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِ ... فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ ... لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ....
بقره (2) 264
50. نبودن ترس و اندوه براى انفاق كنندگان بى منّت در راه خدا، در آخرت:
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا ... وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ. [1]
بقره (2) 262
51. راه نيافتن هيچ ترسى از آينده و اندوهى از گذشته، براى انفاق كنندگان بى منّت در راه خدا:
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا ... وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ. [2]
52. توجه به پاداش ويژه براى انفاق در راه خدا، برانگيزنده آدمى به انفاق بدون منّت:
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا ... لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ ....
53. انفاق كنندگان بدون منّت، بهرهمند از پاداشهاى ويژه نزد خداوند:
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا ... لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ [3] ...
1. آثار منّت در انفاق
1. حبط انفاق
54. تشبيه منّت در ابطال پاداش انفاق به گردبادى آتشزا در از بين بردن باغ خرما و انگور، همراه با نهرهاى جارى در آن:
... لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِ .... أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ أَصابَهُ الْكِبَرُ وَ لَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفاءُ فَأَصابَها إِعْصارٌ فِيهِ نارٌ فَاحْتَرَقَتْ ....
بقره (2) 264 و 266
55. تشبيه تأثير منّت در ابطال پاداش به رگبار تند، در نابود كردن بذر افشانده شده بر روى صخره صاف:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِ ... فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ....
[1] . بنا بر قولى عدم «خوف» و «ترس» مربوط به آخرت است؛ يعنى ترس و اندوهى از نقص و فوت پاداش ندارند (مجمع البيان، ج 1- 2، ص 647).
[2] . عدم «خوف» و «حزن» را مىتوان مربوط به دنيا نيز دانست.
[3] . «عند ربهم» دلالت بر ويژگى دارد.