[1] . بر اساس روايت امام باقر عليه السلام حاجيان بعد از فراغت از
اعمال و مناسك حج در سرزمين منا به امتيازات نياكان خويش تفاخر مىكردند. آيه نازل
شد و لزوم ذكر خدا به جاى تفاخر را امر كرد. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 528)
[2] . «ثمّ ليقضوا تفثهم» يعنى حاجيان پس از برگزارى مراسم قربانى
با تراشيدن موى سر و گرفتن ناخن، خود را تمييز كنند و اين كنايه از بيرون رفتن از
احرام است. (التبيان، ج 7، ص 310؛ جامعالبيان، ج 10، ص 196)
[3] . بر اساس روايت امام صادق عليه السلام است كه در آن «تفث» به
تراشيدن سر و زايل ساختن چرك بدن تفسير شده است. (تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 492، ح
96)
[4] . مراد از «ايّام معدودات» ايّام تشريق يعنى يازدهم، دوازدهم و
سيزدهم است. (تفسير التحرير والتنوير، ج 2، ص 245؛ التبيان، ج 2، ص 175)
[5] . بر اساس روايت نقل شده از اميرالمؤمنين عليه السلام در تفسير
آيه، مقصود از «تفث» رمى و تراشيدن سر است. (دعائمالاسلام، ج 1، ص 330؛
بحارالانوار، ج 96، ص 312، ح 39)
[6] . محلّ ذبح [يا نحر] قربانى براى حجگزار، منا است.
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 519؛ فقهالقرآن، ج 1، ص 280)
[7] . اگر شخص محصور، مُحرم به احرام حج باشد، محلّ ذبح قربانى او
منا است. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 519)