اين صفت فعلى الهى از باب افعال [اذلال] از ثلاثى مجرد ذلّ، يذلّ به
معناى خوار گرداننده و ذليل كننده است و در قرآن يك بار آمده است. [1] اين صفت الهى به صورت مطلق و مضاف در
روايات و ادعيه آمده است. [2]
اين صفت فعلى الهى از باب تفعيل [تذليل] به معناى رام كردن است و
درباره خداوند، در مورد رام كردن چهارپايان براى انسانها يك بار به كار رفته است. [3] اين صفت الهى به صورت مطلق و مضاف در
روايات و ادعيه نيز آمده است. [4]
اين صفت فعلى الهى از فعل ثلاثى ذَهَبَ و باب افعال [اذهاب] به
معناى بردن، بردارنده است. استعمال اين واژه عمدتاً در امور درونى و گاهى ذهاب
اشخاص مىباشد و در مجموع 11 بار در قرآن آمده است.
[5] اين صفت الهى به صورت مضاف در ادعيه نيز آمده است. [6]
مرتع، چراگاه [7] و سبزهزارى است كه بهائم در آن مىچرند و چراگاهى كه آب و علف
بسيار داشته باشد. [8] در اين مدخل از واژه «رعى» و مشتقّات
آن و از جمله «أرسله معنا غداً يرتع ...» استفاده شده است.
تشبيه به مرتع
1. تشبيه ناپايدارى زندگى دنيا به ناپايدارى گياهان و مراتع: