83. ريختن آبروى برادر مؤمن با غيبت، به منزله خوردن گوشت بدن بىجان او:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً ....
حجرات (49) 12
مردگان انسانها
84. قرار گرفتن انسان در گروه مردگان سرنوشت محتوم آنان:
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذلِكَ لَمَيِّتُونَ.
مؤمنون (23) 12 و 15
إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ.
زمر (39) 30
مردگان بنىاسرائيل---) همين مدخل، احياى مردگان، احياى مرده بنىاسرائيل
مردگان معبود
85. معبودان مشركان، موجوداتى مرده و بى جان:
وَ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ... أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْياءٍ [1] ...
نحل (16) 20 و 21
مردگان مؤمن---) همين مدخل، گوشت مردگان
مردگان و حيات
86. پديد آمدن زندگان از مردگان به دست خداوند قانون مستمرّ طبيعت:
... وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ....
آلعمران (3) 27
... يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ....
انعام (6) 95
... وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ... فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ ....
يونس (10) 31
يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ....
روم (30) 19
87. رويش گياهان و درختان از دانهها و هستهها، نمودى از بيرون آوردن موجود زنده از مرده:
إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ....
88. پديد آوردن موجود زنده از مرده، دليل بر قدرت مطلق خداوند:
... إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ... وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ....
آلعمران (3) 26 و 27
89. پديد آوردن موجود جان دار از موجود بى جان، نشانه قدرت مندى خداوند بر احياى مجدد انسان:
يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ... وَ كَذلِكَ تُخْرَجُونَ.
90. تفكّر در چگونگى پيدايش موجود زنده از مرده، زمينه راهيابى به توحيد و پرهيز از شرك:
إِنَّ اللَّهَ ... يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ... ذلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ.
91. تفكر در پديد آمدن موجود زنده از مرده، زمينه ساز تسبيح خداوند:
فَسُبْحانَ اللَّهِ ... يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ....
روم (30) 17 و 19
92. تفكر در پديد آمدن موجود زنده از مرده، زمينه ساز حمد و ستايش خداوند:
وَ لَهُ الْحَمْدُ ... يُخْرِجُ الْحَيَ ....
روم (30) 18 و 19
[1] . توصيف سنگ به مرده به اين اعتبار است كه مرگ به معناى فقدان حيات است. (تفسير التحرير و التنوير، ج 7، جزء 14، ص 126)